Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Guľa litoval druhého gólu Sparty, potěšilo ho setkání nejen s Haraslínem

22 srpna, 2025

Iniciativa vyvěsila v Praze transparent s Putinem a českými politiky

22 srpna, 2025

Agrární komora na Země živitelce dnes zveřejní výsledky letošních žní

22 srpna, 2025

O poločase bylo v kabině ticho, výsledek je přijatelný, řekl Hapal

22 srpna, 2025

Rada postižených odmítá uzákonění eutanazie, chce podporu péče o umírající

21 srpna, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Kupka: V roce 2027 by v ČR mohly být podmínky pro jízdu zcela bez řidiče
Ekonomika

Kupka: V roce 2027 by v ČR mohly být podmínky pro jízdu zcela bez řidiče

PersonálPodle Personál19 června, 2025
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktual.: 19.06.2025 14:20

Praha – Ministerstvo dopravy začalo připravovat legislativu, která umožní provoz vozidel zcela bez řidiče. Legislativu pro autonomní řízení úrovní L4 a L5 hodlá v příštím roce předložit do Poslanecké sněmovny. Novinářům to dnes řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Ministr zároveň dnes podepsal se zástupci Sdružení automobilového průmyslu a Svazu dovozců automobilů memorandum, které vymezuje hlavní směry dalšího rozvoje autonomní mobility v České republice.

Vozidla v úrovni L4 a L5 budou podle Kupky schopna zcela samostatného provozu bez přítomnosti řidiče. L4 umožňuje autonomní jízdu na vymezeném území, L5 je pak zcela bez omezení. „V praxi to znamená například autonomní robotaxi operující v předem vymezených městských oblastech, autonomní autobusy pro veřejnou dopravu nebo plně automatizovaná nákladní vozidla určená pro dálkovou přepravu či doručování zásilek na tzv. poslední míli. Z legislativního hlediska tak ČR vstupuje do nové etapy, která má připravit podmínky pro běžný provoz autonomních vozidel v reálném dopravním prostředí,“ uvedl ministr.

Již na začátku příštího roku vstoupí v účinnost letos přijatá novela zákona o silničním provozu. Ta umožňuje provoz autonomních vozidel úrovně L3, která dokážou v určitých situacích jezdit bez asistence řidiče, například při popojíždění v zácpách nebo jízdě na dálnici. Řidič ale musí sedět za volantem a auto mu v některých situacích autonomní jízdu nabídne.

Memorandum se věnuje zajištění podpory výzkumu a vývoje autonomní mobility, vhodných podmínek pro vývoj, testování a provoz automatizovaných a plně automatizovaných vozidel a souvisejících technologií. Současně stanovuje rámec pro podporu aktivit zaměřených na zvyšování povědomí o autonomní mobilitě, souvisejících technologiích a službách. Dále se zaměřuje na podporu technického vzdělávání a zájmu o tento obor. Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla již nyní v Česku fungují desítky firem, které vyvíjejí systémy pro různé úrovně autonomního řízení.

Někteří výrobci aut podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného již vyšší úrovně autonomního řízení do svých vozů zavádějí, například Mercedes-Benz nebo BMW, a je pro ně důležité vědět, který trh je na jejich provoz připravený. „Moderní technologie se stále rychleji uplatňují v nabídce nových vozidel, je proto velice důležité mít v ČR vytvořené a správně nastavené podmínky pro jejich využití s maximem pozitivních dopadů na uživatele, bezpečnost a rychlost rozvoje na trhu. Spolupráce v této oblasti může výrazně urychlit postavení ČR v této oblasti,“ dodal Pokorný.

„V případě autonomních systémů musíme na prvním místě vnímat příležitosti, a nikoliv jen rizika, jako se to někdy děje na evropské úrovni,“ podotkl Kupka. Důležité podle něj bylo legislativně zakotvit hranici odpovědnosti výrobců aut a jejich řidičů. U vyšších úrovní to je podle něj jednodušší v tom, že odpovědnost je zcela na straně výrobců vozidel.

Ministerstvo dopravy bude rovněž usilovat o podporu rozvoje digitální infrastruktury, která je nezbytným předpokladem pro testování i samotný provoz autonomních vozidel. Tato snaha zahrnuje budování moderních telematických systémů a zajištění dostupnosti kvalitních a otevřených dat o dopravní infrastruktuře a aktuálním provozu.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Agrární komora na Země živitelce dnes zveřejní výsledky letošních žní

Zaměstnavatelům uleví od papírování jednotné hlášení

V pátek se v Praze otevře stanice metra Staroměstská i pro vstup

Stanjura očekává, že vládě navrhne deficit rozpočtu asi 280 mld. Kč

Koruna opět oslabila vůči euru i dolaru, burza nepatrně ztrácela

Fiala: ČR se musí víc zaměřit na zpracování a méně vyvážet nezpracované komodity

Česká pošta nebude přijímat balíky do USA kvůli zrušení bezcelního režimu

Kia už vyrábí elektromobily i na Slovensku

USA a EU uzavřely dohodu, potvrdily 15procentní clo na auta nebo čipy

Tipy Redaktorů

Iniciativa vyvěsila v Praze transparent s Putinem a českými politiky

22 srpna, 2025

Agrární komora na Země živitelce dnes zveřejní výsledky letošních žní

22 srpna, 2025

O poločase bylo v kabině ticho, výsledek je přijatelný, řekl Hapal

22 srpna, 2025

Rada postižených odmítá uzákonění eutanazie, chce podporu péče o umírající

21 srpna, 2025

Besiktas s českým obráncem Juráskem remizoval v Konferenční lize v Lausanne

21 srpna, 2025

Poslední Zprávy

Pavel při výročí srpna 1968 varoval před zkreslenou historií

21 srpna, 2025

Sparta porazila FC Riga a přiblížila se hlavní fázi Konferenční ligy

21 srpna, 2025

Ve středu odpoledne uhynula vlčice, odchycená u Srní, příčinu určí pitva

21 srpna, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.