Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Koordinátorem objasňování bitcoinové kauzy je Uhlíř, seznámí se s časovou osou

20 června, 2025

Putin vidí setkání s Trumpem jako přínosné, zbrojení NATO nepovažuje za hrozbu

20 června, 2025

Messi zařídil na MS klubů výhru Miami nad Portem

19 června, 2025

Praha stoprocentně ovládne Kongresové centrum, schválili zastupitelé

19 června, 2025

Írán vyslal na Izrael odpolední salvu raket, zranění nejsou hlášena

19 června, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Kupka: V roce 2027 by v ČR mohly být podmínky pro jízdu zcela bez řidiče
Ekonomika

Kupka: V roce 2027 by v ČR mohly být podmínky pro jízdu zcela bez řidiče

PersonálPodle Personál19 června, 2025
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktual.: 19.06.2025 14:20

Praha – Ministerstvo dopravy začalo připravovat legislativu, která umožní provoz vozidel zcela bez řidiče. Legislativu pro autonomní řízení úrovní L4 a L5 hodlá v příštím roce předložit do Poslanecké sněmovny. Novinářům to dnes řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Ministr zároveň dnes podepsal se zástupci Sdružení automobilového průmyslu a Svazu dovozců automobilů memorandum, které vymezuje hlavní směry dalšího rozvoje autonomní mobility v České republice.

Vozidla v úrovni L4 a L5 budou podle Kupky schopna zcela samostatného provozu bez přítomnosti řidiče. L4 umožňuje autonomní jízdu na vymezeném území, L5 je pak zcela bez omezení. „V praxi to znamená například autonomní robotaxi operující v předem vymezených městských oblastech, autonomní autobusy pro veřejnou dopravu nebo plně automatizovaná nákladní vozidla určená pro dálkovou přepravu či doručování zásilek na tzv. poslední míli. Z legislativního hlediska tak ČR vstupuje do nové etapy, která má připravit podmínky pro běžný provoz autonomních vozidel v reálném dopravním prostředí,“ uvedl ministr.

Již na začátku příštího roku vstoupí v účinnost letos přijatá novela zákona o silničním provozu. Ta umožňuje provoz autonomních vozidel úrovně L3, která dokážou v určitých situacích jezdit bez asistence řidiče, například při popojíždění v zácpách nebo jízdě na dálnici. Řidič ale musí sedět za volantem a auto mu v některých situacích autonomní jízdu nabídne.

Memorandum se věnuje zajištění podpory výzkumu a vývoje autonomní mobility, vhodných podmínek pro vývoj, testování a provoz automatizovaných a plně automatizovaných vozidel a souvisejících technologií. Současně stanovuje rámec pro podporu aktivit zaměřených na zvyšování povědomí o autonomní mobilitě, souvisejících technologiích a službách. Dále se zaměřuje na podporu technického vzdělávání a zájmu o tento obor. Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla již nyní v Česku fungují desítky firem, které vyvíjejí systémy pro různé úrovně autonomního řízení.

Někteří výrobci aut podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného již vyšší úrovně autonomního řízení do svých vozů zavádějí, například Mercedes-Benz nebo BMW, a je pro ně důležité vědět, který trh je na jejich provoz připravený. „Moderní technologie se stále rychleji uplatňují v nabídce nových vozidel, je proto velice důležité mít v ČR vytvořené a správně nastavené podmínky pro jejich využití s maximem pozitivních dopadů na uživatele, bezpečnost a rychlost rozvoje na trhu. Spolupráce v této oblasti může výrazně urychlit postavení ČR v této oblasti,“ dodal Pokorný.

„V případě autonomních systémů musíme na prvním místě vnímat příležitosti, a nikoliv jen rizika, jako se to někdy děje na evropské úrovni,“ podotkl Kupka. Důležité podle něj bylo legislativně zakotvit hranici odpovědnosti výrobců aut a jejich řidičů. U vyšších úrovní to je podle něj jednodušší v tom, že odpovědnost je zcela na straně výrobců vozidel.

Ministerstvo dopravy bude rovněž usilovat o podporu rozvoje digitální infrastruktury, která je nezbytným předpokladem pro testování i samotný provoz autonomních vozidel. Tato snaha zahrnuje budování moderních telematických systémů a zajištění dostupnosti kvalitních a otevřených dat o dopravní infrastruktuře a aktuálním provozu.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Koruna stagnovala k euru, vůči dolaru oslabila o pět haléřů

Nejstarší čínská automobilka míří do Česka

MF prodalo státní dluhopisy za 11,2 mld. Kč, poptávka byla dvojnásobná

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks se chystá investovat přes 7,3 miliardy Kč

Pohonné hmoty zdražily, předtím víceméně zlevňovaly od konce ledna

Radní ČT ředitele ve třech kolech nezvolili, volbu na týden přerušili

Radní České televize ani ve třetím kole ředitele nezvolili, radí se, co dál

Koruna odolává vypjaté geopolitické situaci, čeká se na rozhodnutí Fedu

Operátoři musí do roku 2030 pokrýt 600 bílých míst bez signálu, rozhodl ČTÚ

Tipy Redaktorů

Putin vidí setkání s Trumpem jako přínosné, zbrojení NATO nepovažuje za hrozbu

20 června, 2025

Messi zařídil na MS klubů výhru Miami nad Portem

19 června, 2025

Praha stoprocentně ovládne Kongresové centrum, schválili zastupitelé

19 června, 2025

Írán vyslal na Izrael odpolední salvu raket, zranění nejsou hlášena

19 června, 2025

Vondroušová, Lehečka a Macháč jsou ve čtvrtfinále, Siniaková vypadla

19 června, 2025

Poslední Zprávy

ANO zvažuje, že se kvůli povolenkám pro vytápění domácností obrátí na ÚS

19 června, 2025

Finský parlament schválil odstoupení země od úmluvy o minách, důvodem je Rusko

19 června, 2025

Fotbalisté Palmeiras zdolali al-Ahlí, podruhé na MS klubů přerušila zápas bouřka

19 června, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.