Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Izrael otevře nový koridor pro odchod civilistů z města Gaza

17 září, 2025

Slavia ztratila vedení a v úvodu LM s Bodö/Glimt remizovala

17 září, 2025

Fiala: ČR nepodpoří v EU klimatické cíle, které by ohrozily průmysl

17 září, 2025

Trump se dočkal královských poct ve Windsoru, v Londýně protestovaly tisíce lidí

17 září, 2025

Karolína Plíšková při návratu v Portugalsku dohrála ve druhém kole

17 září, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Analýza: Češi mají nejdražší elektřinu ze zemí V4, paliva tankují levněji
Ekonomika

Analýza: Češi mají nejdražší elektřinu ze zemí V4, paliva tankují levněji

PersonálPodle Personál23 července, 2025
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktual.: 23.07.2025 12:08

Praha – Češi mají nejdražší elektřinu v regionu visegrádské čtyřky (V4). Zatímco většina okolních zemí využívá regulaci cen nebo další státní zásahy k omezení růstu velkoobchodních cen energií, Česko je výjimkou. Naopak ceny pohonných hmot v ČR patří v současné době k nejlevnějším v Evropě. Vyplývá to z analýzy, kterou dnes představila novinářům skupina Creditas.

Hlavním důvodem vyšších cen elektřiny v tuzemsku oproti ostatním zemím V4 je podle analýzy přímý vliv velkoobchodní cen. Polsko, Maďarsko, Slovensko totiž podle Creditas tento vliv omezují regulací cen a nastavením maximální ceny. Regulovaná cena je přitom většinou nižší než ta tržní. Maďaři a Slováci navíc podle studie využívají další státní zásahy k ochraně zákazníků.

„Důsledkem je, že Češi platí za kilowatthodinu elektřiny 0,33 eura, tedy třikrát víc než Maďaři, dvakrát víc než Slováci a téměř stejně jako Němci,“ řekl obchodní ředitel skupiny UCED Václav Skoblík. Česko navíc vychází nejhůř i při porovnání ceny ke kupní síle.

O něco lépe Česko z analýzy vychází při porovnání cen pohonných hmot. V současnosti má totiž ČR nejnižší ceny benzinu v regionu. Stabilní daňové zatížení a silná měna pomáhají podle Creditas držet ceny dole. V poměru ke kupní síle už ale podle analýzy není situace tak příznivá a tuzemské ceny paliv jsou téměř dvojnásobné oproti těm německým.

Analýza zároveň upozornila, že současný stav může v budoucnu výrazně proměnit chystaný nový systém emisních povolenek ETS 2 pro dopravu a vytápění budov.

Analýza: ČR je podle HDP na obyvatele nejvýkonnější zemí V4, náskok se zmenšuje

ČR zůstává podle HDP na obyvatele nejvýkonnější zemí V4, její náskok se však zmenšuje. Potenciál ekonomiky roste pomalu a s ním i životní úroveň. Vliv na to má drahé bydlení i energie a slabá investiční aktivita. Vyplývá to z analýzy skupiny Creditas.

Za poslední dvě dekády se ze sledovaných zemí regionu nejrychleji přibližovalo průměru EU a německé úrovni Polsko. Rychlý hospodářský růst táhne mzdy nahoru, zlepšuje se kupní síla a Poláci dnes v příjmech už předbíhají Čechy, ukázaly výstupy analýzy.

„Zatímco Poláci se za 20 let posunuli k průměru EU o 27 procentních bodů, Češi o desetinu. Je to méně i v porovnání se Slováky se 17 body a Maďary s 15 body. Efekt rychlejšího růstu ekonomiky je vidět i ve vývoji mezd. Zatímco česká průměrná mzda zůstává pod polovinou německé, polská už dosáhla 52 procent. S ohledem na vyšší dostupnost bydlení a nižší ceny zboží, především potravin, se dá říct, že v Polsku se nyní žije výhodněji než v ČR,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Ukazuje se podle něj to, že pouze HDP na obyvatele nemusí být zrovna nejvěrnějším ukazatelem životní úrovně. “Zjednodušeně se dá říct, že Polsko se stalo hospodářským lídrem regionu. Česko zůstává nejvyspělejší, ale ztrácí tempo, Slovensko stagnuje a Maďarsko zaostává,“ upozornil Dufek. Slovensko jako jediné z postsocialistických zemí středu Evropy vsadilo na euro, jež mu mělo pomoci rychleji dohánět Německo. Efekt eura se podle něj ukázal jako krátkodobý a brzy vyprchal.

Přestože v Česku rostly ceny potravin pomaleji než jinde, zůstává jednou z nejdražších zemí regionu. Naopak Polsko a Slovensko si drží pozici nejlevnějšího trhu s potravinami, vyplývá z analýzy. Regionální rozdíly v cenách se navzdory konvergenci stále výrazně liší.

ČR má aktuálně téměř nejnižší ceny benzinu v regionu, ale v poměru ke kupní síle jsou stále vysoké, dvakrát vyšší než v Německu. Stabilní daňové zatížení a silná měna pomáhají držet ceny dole, uvedli autoři. Nová evropská regulace EU ETS II může podle nich situaci zásadně změnit.

Dufek připomněl, že Německo dlouhou dobu bylo vzorem, k němuž se všichni chtěli přiblížit. Poslední dekády ukazují, že jeho ‚hospodářský zázrak‘ uváznul na mrtvém bodě a náskok Německa se začal snižovat. Ale ani to nedokázaly všechny země v regionu využít rovnoměrně.

„Nejvíce se díky své hospodářské politice dařilo přibližovat Polsku, nejméně naopak Česku, i když příznivější startovní podmínky po roce 1989 hrály právě v jeho prospěch. Tento náskok byl ale promrhán. Pokud země nenajde růstový impulz a nezačne cíleně řešit drahé bydlení a energie, Polsko časem předběhne Česko nejen v příjmech, ale i v kvalitě života,“ uzavřel Dufek.

Skupina Creditas se zaměřuje především na dlouhodobé investice v konzervativních odvětvích. Hlavními pilíři jejího podnikání jsou finanční služby, energetika a nemovitosti. Zakladatelem a jediným akcionářem je Pavel Hubáček.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Pražská burza znovu oslabila, akcie ČEZ ale po ztrátové sérii vzrostly

Spolek ukázal záběry týrání zvířat z dalších kravínů, veterináři je zkontrolují

Křetínského EPH v pololetí stoupl zisk na 51 miliard Kč, přispěla nová akvizice

Průzkum: Mzdy v ČR rostou letos v průměru o 4,25%, nejvíce v logistice

Eurostat: Inflace v EU v srpnu zůstala na 2,4%, v ČR je osmá nejnižší

Kulhánek: Dostupnost bydlení zhoršilo to, že ji nikdo neřešil i vstup ČR do EU

Ministři chtějí zvýšit výdaje na dopravu, jednání podle nich jdou dobrým směrem

Český rozhlas letos z navýšení poplatku očekává do rozpočtu 197 milionů navíc

Nissan Qashqai již také přejde na elektrický pohon

Tipy Redaktorů

Slavia ztratila vedení a v úvodu LM s Bodö/Glimt remizovala

17 září, 2025

Fiala: ČR nepodpoří v EU klimatické cíle, které by ohrozily průmysl

17 září, 2025

Trump se dočkal královských poct ve Windsoru, v Londýně protestovaly tisíce lidí

17 září, 2025

Karolína Plíšková při návratu v Portugalsku dohrála ve druhém kole

17 září, 2025

Baxa: Stížnosti na koalice budou priorita, rozhodnutí do voleb nelze slíbit

17 září, 2025

Poslední Zprávy

Slovenská vláda protestuje proti účasti Rakušana na demonstraci v Bratislavě

17 září, 2025

Ostrava neudržela v dohrávce vedení a s Teplicemi doma remizovala

17 září, 2025

Z Jiříkova odjede poslední kamion se sklolaminátovým odpadem, zůstanou baterie

17 září, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.