Aktualizace: 15.02.2024 17:15
Ostrava – Nápojářské skupině Kofola loni stouply tržby meziročně o 10,3 procenta na 8,69 miliardy korun. Provozní zisk před odpisy EBITDA jí podle předběžných hospodářských výsledků vzrostl o 12,6 procenta na 1,25 miliardy Kč. Kofola to dnes sdělila ČTK v tiskové zprávě. Uvedla, že výsledky mírně předčily očekávání.
Kofola uvedla, že v absolutní hodnotě se na celkovém výsledku nejvíce projevila vydařená letní i vánoční sezona v nápojích v Česku a na Slovensku. „Přestože jsme čekali výrazný pokles prodaného objemu nápojů, naše silné značky si dokázaly udržet své konzumenty. V segmentu čepovaných nápojů, kde je na trhu obecně cítit velký propad, jsme díky tradiční Kofole dokonce rostli,“ uvedl generální ředitel skupiny Kofola Jannis Samaras.
Dařilo se i dalším pilířům skupiny. „Největším skokanem roku se stalo UGO, které vyrábí čerstvé šťávy a balené saláty a provozuje Freshbary a Salaterie – restaurace se zdravou stravou. Z pohledu celého roku UGO významně překonalo nejen plánované tržby, ale i ukazatel EBITDA,“ uvedl finanční ředitel skupiny Kofola Martin Pisklák. Nejsilnější podzimní sezonu ve své historii výrobce bylinných směsí a čajů Leros.
„Rok 2023 byl pro nás do jisté míry přelomový. Z pohledu strategického rozvoje jsme se vrátili k plánům předkrizových let. Akvizičně jsme byli nejaktivnější za poslední roky – vstupujeme do nových byznysových příležitostí, které mají potenciál posunout celou skupinu zas o krok vpřed,“ uvedl Samaras.
Na letošní rok plánuje Kofola EBITDA v rozmezí 1,55 až 1,8 miliardy korun. „Náš odhad počítá s akvizicí pivovarů v průběhu prvního čtvrtletí tohoto roku a zahrnuje plně konsolidované výsledky – včetně přínosu společností Pivovary CZ Group a Mixa Vending. Ukazatel čistého dluhu vůči EBITDA plánujeme držet pod úrovní 3,“ uvedl Pisklák.
Kofola zatím čeká, až její akvizici společnosti Pivovary CZ Group, která vyrábí piva Holba, Zubr a Litovel, schválí antimonopolní úřady. Platnost už nabyly dvě akvizice oznámené před koncem roku – koupě jabloňových sadů u Úsova na Šumpersku a spoluvlastnictví kávových plantáží v Kolumbii. V lednu Kofola koupila podíl 49 procent ve firmě Mixa Vending, která se zaměřuje na provozování nápojových a jídelních automatů.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má více než 2000 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.
Předběžné neauditované hospodářské výsledky skupiny Kofola (v miliardách Kč):
1. 1. 2023 – 31. 12. 2023 | 1. 1. 2022 – 31. 12. 2022 | Změna 2023/2022 | Změna 2023/2022 v procentech | |
Tržby | 8,69 | 7,88 | 0,81 | 10,3 |
EBITDA | 1,25 | 1,11 | 0,14 | 12,6 |
Výsledky jsou upravené o jednorázové položky
Zdroj: Kofola