Aktualizace: 28.02.2024 17:57
Kyjev – Ukrajinské letectvo hlásí, že za deset dní sestřelilo deset ruských bojových letounů: devět stíhacích bombardérů Suchoj Su-34, Su-35 a letoun včasné výstrahy a velení A-50. Jak se Ukrajincům daří likvidovat tolik letadel, není jasné, napsal magazín Forbes, který se zamýšlí nad možným vysvětlením. Tím by mohlo být, že ruská invazní armáda se odvážila více používat bojová letadla blíže frontové linie a ta ukrajinská proti nim nasazuje různé systémy protivzdušné obrany a používá je agresivněji.
„Jejda, zase jsme to udělali. Ukrajinští bojovníci zničili další ruský stíhací bombardér Su-34… A teď je to deset zničených ruských letadel za deset dní!“ napsalo v úterý na síti X ukrajinské ministerstvo obrany. Zprávy válčících stran o vzájemně způsobených ztrátách nelze bezprostředně ověřit.
Server Newsweek v souvislosti s tímto hlášeným ukrajinským úspěchem vyjmenovává předchozí hlášené sestřely ruských letadel v posledních dnech: počínaje dvěma letouny Su-34 a jedním Su-35 ohlášenými 17. února, přes sestřely stejných typů strojů v dalších dnech, až po likvidaci letounu A-50, kterou se Kyjev pochlubil v pátek.
Specializovaný nizozemský server Oryx, který na základě fotografií a záběrů vede statistiky zničených zbraní na ukrajinském bojišti, informuje o celkem 25 zničených strojích Su-34, sedmi zlikvidovaných letadlech Su-35, dvou letounech A-50 a desítkách dalších zničených či poškozených letadel na ruské straně za celou dobu invaze. Oryx zároveň uvedl, že skutečné ztráty budou pravděpodobně vyšší, než se mu povedlo zjistit.
V souvislosti s hlášeným sestřelem deseti ruských vojenských letadel v uplynulých dnech Forbes napsal, že ukrajinské letectvo možná přidělilo některé z odpalovacích zařízení amerických systémů protivzdušné obrany Patriot mobilním palebným skupinám, které se pohybují blízko frontové linie, útočí na ruská bojová letadla a rychle se přemisťují, aby se vyhnuly protiútoku.
Ukrajinci také zřejmě přesunuli některé ze svých přibližně dvou desítek baterií systémů NASAMS blíže k frontě, napsal Forbes a dodal, že se Rusku jedno odpalovací zařízení NASAMS povedlo nedávno zničit u Záporoží. Ruský letoun A-50 se Ukrajincům podařilo sestřelit zřejmě pomocí raketového systému s delším doletem, možná se jedná o S-200 z dob studené války, které ukrajinské letectvo vytáhlo ze skladu, uvádí magazín.
Je podle něj možné, že Ukrajinci nasadili proti ruským letadlům výše uvedené i další systémy a používají je agresivněji. Riziko Forbes vidí ve faktu, že Patriot i NASAMS potřebují rakety americké výroby a USA neposkytly Kyjevu munici od prosince, jelikož republikáni ve Sněmovně reprezentantů zablokovali hlasování o další pomoci. Ukrajině nakonec – možná brzy – dojdou nejlepší rakety protivzdušné obrany, píše Forbes.
Podobný problém mají ale podle něj i Rusové, neboť si nemůžou dovolit ztratit v tak krátké době takový počet letadel. Jejich letecký průmysl sužovaný zahraničními sankcemi nestíhá vyrobit ročně více než několik desítek nových vojenských letounů.
K prudkému růstu ruských leteckých ztrát mohlo přispět i jednání invazních sil. Poté, co před dvěma týdny za cenu neuvěřitelných lidských i materiálních ztrát porazili v troskách Avdijivky ukrajinské síly, kterým docházela munice, postupují Rusové proti dalším ukrajinským jednotkám, kterým rovněž dochází munice, napsal časopis. Ruské letectvo přitom podle něj vycítilo příležitost a podniká víc náletů u fronty, aby podpořilo ruský postup.
Nárůst ruských vzdušných útoků představuje pro ukrajinské obránce více cílů, takže sestřelují více ruských letadel, míní Forbes. Podle něj Ukrajincům může pomáhat to, že Rusové přišli nedávno o dva ze svých asi devíti aktivních letounů včasné výstrahy a řízení A-50, které používali při invazi. Další stroj byl loni poškozen, čímž podle Forbesu vznikla na bojišti „slepá místa“, kdy mohou mít ruští piloti problém zpozorovat rakety.