Pro zanajc idie na druh stran potaj s psnjmi tresty za nebezpenou jzdu a nulovou toleranc alkoholu a nvykovch ltek.
Konenou podobu pravidel by po vyjednvn se zstupci lenskch stt ml schvlit a nov parlament zvolen v ervnu.
Evropsk komise navrhla zaveden digitlnho idiskho prkazu, kter by byl platn v cel EU, loni v beznu. Digitalizace by podle unijn exekutivy mla usnadnit mimo jin napklad blokaci idiskho prkazu pi spchn zvanho dopravnho pestupku, za kter hroz ztrta idiskho oprvnn. To v souasnosti nen ve vech zemch EU mon.
Digitln idisk prkaz by mlo bt jednodu pedloit u dopravn kontroly, ale tak ho obnovit i vymnit, protoe vechno bude online. V esku se ji idii mohou od letonho roku prokazovat idikem v mobilu v aplikaci nazvan e-Dokladovka. Ta by mla bt v budoucnu kompatibiln s evropskm dokladem.
Nov pravidla ve stedu podpoilo 339 europoslanc, proti hlasovalo 240. Krom digitalizace dostala zelenou i nov doba platnosti prkaz. Ta by se mla sjednotit na 15 let u osobnch aut a motocykl. V souasnosti je to v esku a nkterch dalch unijnch zemch pouze deset let.
Europoslanci chtj tak dt monost dit pod dohledem mladm lidem od 17 let. Vichni nov idii budou podle nvrhu schvlenho EP po dobu dvou let podlhat psnjm pravidlm napklad z hlediska alkoholu. Zatmco v esku je tolerance nulov pro vechny, ada zem uritou hladinu v krvi povoluje, co m bt pro zatenky psnj.
Vzhledem k nedostatku profesionlnch idi chtj europoslanci umonit lidem ji od 18 let dit nkladn auto i minibus s kapacitou a 16 cestujcch.
Naproti tomu nesouhlasili s nvrhem komise, aby se zkrtila doba platnosti idiskch prkaz u senior, co by je podle zkonodrc diskriminovalo a mohlo omezit monosti jejich pohybu.
Poslanci chtj, aby vldy EU udlaly vce pro zven povdom veejnosti o duevnch a fyzickch pznacch, kter mohou lovka pi zen ohrozit, uvd denk la Repubblica. Evropsk parlament dle douf, e idii jsou lpe pipraveni na skuten jzdn situace a jsou si vdomi rizik, zejmna pro zraniteln astnky silninho provozu, jako jsou chodci, dti, cyklist a idii elektrickch sktr.
Z tohoto dvodu je podle italskho denku v textu tak obsaen poadavek zahrnout do zkouek pro zskn oprvnn: jzdu na snhu nebo kluzkm ternu, bezpen pouvn telefonu za jzdy, mrtv hel, asistenn systmy a bezpenost otevrn dve vozidla.
Teenagei za volant nklaku
Evropsk rada pro bezpenost dopravy (ETSC) ovem nvrh europarlamentu oste odsoudila. Souasn doporuen minimln vk pro tuto kategorii vozidel v EU je 21 let, akoli nkolik zem povoluje 18letm za uritch podmnek dit tk nkladn vozidla. Vzkum Nmeck asociace pojioven (GDV) ukazuje, e idii tkch nkladnch vozidel ve vku 1820 let zpsobili mnohem vy podl nehod s nsledkem zrann ne star vkov skupiny idi tkch nkladnch vozidel, uvd v oficilnm prohlen.
Parlament tak podpoil koncepci, kter umon estnctiletm dit auta s omezenou rychlost, vetn velkch SUV, pokud jsou vybavena omezovaem rychlosti.
To, e tisce dalch teenager d nkladn automobily a auta, je urkou veho, co vme o rizicch bezpenosti silninho provozu. Potebujeme-li vce idi nkladnch vozidel, pak je odpovd vrazn zlepit pracovn podmnky v tomto sektoru, nikoli pihlsit do tohoto kolu koln dti, komentuje Antonio Avenoso, vkonn editel ETSC. Pokud Evropa v v udritelnou mobilitu, pak dovolit nejbohatm rodim kupovat speciln upraven auta pro sv dti je nespravedliv, nezdrav a nebezpen. Mli bychom povzbuzovat mlad lidi, aby cestovali chz, jzdou na kole a veejnou dopravou, a neohroovali ivoty svch vrstevnk v SUV. Doufme, e lensk stty pochop smysl a odmtnou tyto mylenky.