Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Na Moravě hrozí večer silné bouřky

6 července, 2025

Diouf trénuje individuálně, podle Trpišovského je přestup otázkou času

6 července, 2025

Vláda prosadila většinu důchodových slibů z programu, opozice chce změny rušit

6 července, 2025

V úterý začne líčení s mužem, který střílel na premiéra Fica

6 července, 2025

Analytici: Koruna by mohla ještě mírně zpevnit

6 července, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Odborníci: Most v USA spadl kvůli nedostatečné odolnosti pilíře a jeho ochraně
Česká

Odborníci: Most v USA spadl kvůli nedostatečné odolnosti pilíře a jeho ochraně

PersonálPodle Personál26 března, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktualizace: 26.03.2024 14:55

Praha – Důvodem zřícení mostu v americkém Baltimoru byla s vysokou pravděpodobností nedostatečná odolnost pilíře a jeho ochrana před možným nárazem lodi. Poté, co se nosník zbořil, nepodpořená konstrukce nezvládla udržet zbytek mostu a ten se nutně musel celý zřítit. Uvedli to odborníci, které oslovila ČTK. Není příliš pravděpodobné, že by se podobná situace stala také v Česku, i když se podobně konstruované mosty nad českými vodními toky klenou. Loď, která narazila do mostu v Baltimoru, je totiž násobně větší, než jaké by byly schopné plout v Česku.

„Most má takzvanou spojitou trámovou nosnou konstrukci, s dominantním hlavním polem rozpětí 366 metrů. V důsledku nárazu lodi na jeden z pilířů se tak zvětšilo toto rozpětí zhruba 1,5krát, na což nosná konstrukce není a ani nemůže být navržena. Mostní pilíř pravděpodobně nebyl dostatečně ochráněn proti nárazu lodi a zároveň se jeví jako poměrně subtilní. Dá se předpokládat, že podle dnešních norem by tam v případě nové konstrukce měla být robustnější a odolnější konstrukce samotného pilíře a související ochrana,“ uvedl vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Stavební fakulty Českého vysokého učení technického Pavel Ryjáček.

Nosná konstrukce mostu podle něj nebyla špatně navržena. Při zřícení jednoho dominantního pilíře takto velkého mostu podobného uspořádání by se zřítila nosná konstrukce i jiných typů. Na ochranu mostních pilířů proti nárazu lodi se používají například lodní svodidla, zemní tělesa a různé ochranné stěny, které mají za cíl absorbovat energii nárazu plavidla a zmenšit či eliminovat sílu na pilíř. Taková ochrana je podle Ryjáčka například u mostu Stonecutters v Hongkongu, který má ale novější a modernější konstrukci s výrazně větším rozpětím.

Jednou z možností zřícení mostu mohl být podle odborníka na diagnostiku a hodnocení staveb Jiřího Kolíska také vodorovný posun příhradové konstrukce, tedy prutové soustavy mostu. Z videa to ale nejde poznat, a na vině tak primárně podle něj bylo poškození pilíře. Podobné typy mostů s ocelovou příhradovou konstrukcí se podle něj běžně staví po celém světě. Známé jsou například příhradové konstrukce mostu na Výtoni v Praze, v zahraničí obloukový most přes zátoku v Sydney. To jsou ale starší mosty, v moderní výstavbě se podle statika Václava Losíka příhradové konstrukce mostů příliš nevyskytují.

Pravděpodobnost toho, že by se podobná událost jako v Baltimoru stala také v Česku, je podle Ryjáčka mnohem menší. Lodě velikosti té, co narazila do mostu v Baltimoru, se totiž v ČR nevyskytují. Podjezdná výška českých mostů na plavební dráze je maximálně 5,25 metru a momentálně se pracuje na jejím navýšení na sedm metrů. Loď na videu je ale podle Ryjáčka několikanásobně větší než plavidlo, které by bylo možné vidět na Labi či Vltavě.

Ve vnitrozemské plavbě v ČR narazí loď do mostu podle ředitele pražské pobočky Státní plavební správy Hynka Beneše jen velmi zřídka, přibližně jednou za pět let. V drtivé většině je příčinou nehody nesprávný manévr s plavidlem, tedy chování jeho vůdce. Vzhledem k tonáži vnitrozemských plavidel je zpravidla následkem kolize lodi a mostu poškození plavidla, nikoliv mostu.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Na Moravě hrozí večer silné bouřky

Vláda prosadila většinu důchodových slibů z programu, opozice chce změny rušit

Na festivalu ve Varech představí očekávaný snímek Sbormistr

Michael Douglas vzdal hold Miloši Formanovi a převzal novou podobu svého ocenění

Držitelka Ceny prezidenta MFF Kriepsová představila drama Love Me Tender

V Rožnově se sešlo rekordních 1449 krojovaných Valachů, dorazil i prezident

Národní pouť na Velehradě dnes navštívilo zhruba 30.000 lidí

ČHMÚ: Na Moravě a ve Slezsku v neděli teploty místy překročí 31 stupňů

Experti: Algoritmy i frustrace posouvají mladé muže k radikalizaci na internetu

Tipy Redaktorů

Diouf trénuje individuálně, podle Trpišovského je přestup otázkou času

6 července, 2025

Vláda prosadila většinu důchodových slibů z programu, opozice chce změny rušit

6 července, 2025

V úterý začne líčení s mužem, který střílel na premiéra Fica

6 července, 2025

Analytici: Koruna by mohla ještě mírně zpevnit

6 července, 2025

Fotbalista Kovář má podle Kickeru blízko k přestupu do Eindhovenu

6 července, 2025

Poslední Zprávy

Ukrajina i Rusko hlásí, že zneškodnily více než 100 nepřátelských dronů

6 července, 2025

Asociace: Nabídka zájezdů na poslední chvíli je meziročně asi o 12 pct vyšší

6 července, 2025

PSG i v dvojnásobném oslabení zdolal Bayern, v semifinále je i Real

6 července, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.