Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Většina výboru Nobelovy ceny za mír v minulosti kritizovala Trumpa, píše deník

25 srpna, 2025

Na pražském smíchovském nádraží stavbaři budují nové nástupiště i podchody

25 srpna, 2025

Mohelnický festival FolkFest přivítá 45 kapel a oslaví 50 let hudební tradice

25 srpna, 2025

Hokejistky čeká první turnaj sezony, v Klotenu se představí i šest hráček z PWHL

25 srpna, 2025

VZP očekává letos schodek 7,5 miliardy korun, byl tak naplánovaný

25 srpna, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Odborníci: Most v USA spadl kvůli nedostatečné odolnosti pilíře a jeho ochraně
Česká

Odborníci: Most v USA spadl kvůli nedostatečné odolnosti pilíře a jeho ochraně

PersonálPodle Personál26 března, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktualizace: 26.03.2024 14:55

Praha – Důvodem zřícení mostu v americkém Baltimoru byla s vysokou pravděpodobností nedostatečná odolnost pilíře a jeho ochrana před možným nárazem lodi. Poté, co se nosník zbořil, nepodpořená konstrukce nezvládla udržet zbytek mostu a ten se nutně musel celý zřítit. Uvedli to odborníci, které oslovila ČTK. Není příliš pravděpodobné, že by se podobná situace stala také v Česku, i když se podobně konstruované mosty nad českými vodními toky klenou. Loď, která narazila do mostu v Baltimoru, je totiž násobně větší, než jaké by byly schopné plout v Česku.

„Most má takzvanou spojitou trámovou nosnou konstrukci, s dominantním hlavním polem rozpětí 366 metrů. V důsledku nárazu lodi na jeden z pilířů se tak zvětšilo toto rozpětí zhruba 1,5krát, na což nosná konstrukce není a ani nemůže být navržena. Mostní pilíř pravděpodobně nebyl dostatečně ochráněn proti nárazu lodi a zároveň se jeví jako poměrně subtilní. Dá se předpokládat, že podle dnešních norem by tam v případě nové konstrukce měla být robustnější a odolnější konstrukce samotného pilíře a související ochrana,“ uvedl vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Stavební fakulty Českého vysokého učení technického Pavel Ryjáček.

Nosná konstrukce mostu podle něj nebyla špatně navržena. Při zřícení jednoho dominantního pilíře takto velkého mostu podobného uspořádání by se zřítila nosná konstrukce i jiných typů. Na ochranu mostních pilířů proti nárazu lodi se používají například lodní svodidla, zemní tělesa a různé ochranné stěny, které mají za cíl absorbovat energii nárazu plavidla a zmenšit či eliminovat sílu na pilíř. Taková ochrana je podle Ryjáčka například u mostu Stonecutters v Hongkongu, který má ale novější a modernější konstrukci s výrazně větším rozpětím.

Jednou z možností zřícení mostu mohl být podle odborníka na diagnostiku a hodnocení staveb Jiřího Kolíska také vodorovný posun příhradové konstrukce, tedy prutové soustavy mostu. Z videa to ale nejde poznat, a na vině tak primárně podle něj bylo poškození pilíře. Podobné typy mostů s ocelovou příhradovou konstrukcí se podle něj běžně staví po celém světě. Známé jsou například příhradové konstrukce mostu na Výtoni v Praze, v zahraničí obloukový most přes zátoku v Sydney. To jsou ale starší mosty, v moderní výstavbě se podle statika Václava Losíka příhradové konstrukce mostů příliš nevyskytují.

Pravděpodobnost toho, že by se podobná událost jako v Baltimoru stala také v Česku, je podle Ryjáčka mnohem menší. Lodě velikosti té, co narazila do mostu v Baltimoru, se totiž v ČR nevyskytují. Podjezdná výška českých mostů na plavební dráze je maximálně 5,25 metru a momentálně se pracuje na jejím navýšení na sedm metrů. Loď na videu je ale podle Ryjáčka několikanásobně větší než plavidlo, které by bylo možné vidět na Labi či Vltavě.

Ve vnitrozemské plavbě v ČR narazí loď do mostu podle ředitele pražské pobočky Státní plavební správy Hynka Beneše jen velmi zřídka, přibližně jednou za pět let. V drtivé většině je příčinou nehody nesprávný manévr s plavidlem, tedy chování jeho vůdce. Vzhledem k tonáži vnitrozemských plavidel je zpravidla následkem kolize lodi a mostu poškození plavidla, nikoliv mostu.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

VZP očekává letos schodek 7,5 miliardy korun, byl tak naplánovaný

V září bude z Česka po šesti letech viditelné úplné zatmění Měsíce

K hlasování v říjnových sněmovních volbách se v zahraničí zapsalo 24.206 lidí

ŽIVĚ: Vystoupení Lipavského a Fialy na poradě velvyslanců

Poslední týden prázdnin přinese letní teploty, od čtvrtka se ochladí

Lidé v Martinicích částečně zablokovali silnici, žádají dostavbu D49

V Černínském paláci v Praze se na poradě sejdou čeští velvyslanci

Platba na zdravotní pojištění státních pojištěnců má vzrůst na 2188 Kč měsíčně

Část bývalých členů SPD vytvořila nové hnutí, podle Radima Fialy je to pojistka

Tipy Redaktorů

Na pražském smíchovském nádraží stavbaři budují nové nástupiště i podchody

25 srpna, 2025

Mohelnický festival FolkFest přivítá 45 kapel a oslaví 50 let hudební tradice

25 srpna, 2025

Hokejistky čeká první turnaj sezony, v Klotenu se představí i šest hráček z PWHL

25 srpna, 2025

VZP očekává letos schodek 7,5 miliardy korun, byl tak naplánovaný

25 srpna, 2025

V Německu obžalovali Američana kvůli podezření ze špionáže pro Čínu

25 srpna, 2025

Poslední Zprávy

České dráhy vypsaly tendr na nákup až 90 nových vozů za osm miliard korun

25 srpna, 2025

ŽIVĚ: Národní muzeum otevřelo expozici fosilií 3,2 milionu let starých předků člověka

25 srpna, 2025

Většinovým vlastníkem fotbalových Pardubic je skupina Kaprain miliardáře Pražáka

25 srpna, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.