Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Čtyřhru na Davis Cupu mezi tenisty Česka a USA přerušila hrozba blesků

14 září, 2025

Vorlický už nikdy nebude zdravotně zcela fit, absence na soupisce pro LM ho mrzí

13 září, 2025

Fotbalisté Artisu Brno zdolali Spartu B, nováček z Ústí remizoval s Chrudimí

13 září, 2025

Slavia porazila Karvinou, dvěma góly rozhodl střídající Vorlický

13 září, 2025

Na východě Polska vzlétly bojové letouny kvůli hrozbě ruských dronů

13 září, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Vědci: Kvalita výuky ve třídách českých škol si je dost podobná
Česká

Vědci: Kvalita výuky ve třídách českých škol si je dost podobná

PersonálPodle Personál15 dubna, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktualizace: 15.04.2024 14:41

Praha – Kvalita výuky ve třídách českých škol si je dost podobná, rozdíly ve výsledcích žáků ovlivňují jiné faktory, jako je především rodinné zázemí dětí. Na představení výsledků výzkumu Národního institutu SYRI v Praze to řekla Klára Šeďová z tohoto institutu. Školy podle ní nedokážou kompenzovat znevýhodnění, se kterým děti do škol přicházejí. Vědci zkoumali, jaké jsou znaky kvalitní výuky – a které faktory jsou pro výsledky žáků v testech z češtiny a matematiky rozhodující.

Do výzkumu se zapojilo podle vědců zhruba 2500 žáků šestých tříd základních škol v Česku. Podle vědců se jedná o prvotní analýzy, výsledky průzkumu budou dále zpracovávat.

„České školní třídy jsou si z hlediska kvality výuky zkrátka dost podobné,“ řekla Šeďová. „Rozdíly ve výsledcích žáků jsou zkrátka tvořeny jinými faktory, pravděpodobně – a v datech se to ukazuje, především jejich rodinným zázemím,“ dodala.

Lepších výsledků testů dosahují podle vědců třídy, kteří řeší v hodinách úkoly náročné na přemýšlení. Zároveň jsou v testech v průměru úspěšnější žáci, kteří se cítí častěji do výuky zapojení. Ve třídách, ve kterých žáci řeší úkoly náročné na přemýšlení méně, může podle vědců zvyšovat kvalitu výuky to, jak se žáci do výuky zapojují. Kvalita výuky podle vědců ovlivňuje výsledky žáků.

Vědci se žáků ptali, jak často se v hodinách hlásí, jak často je učitel vyvolává či zda žáci před třídou mluví o probíraném učivu. Zároveň je zajímalo, jak často například žáci před třídou vysvětlují své řešení zadané úlohy nebo jak často diskutují o učivu se spolužáky. Ačkoliv to, jak se žáci do výuky zapojují, je spíše charakteristikou žáků, jsou podle vědců učitelé ti, kdo vytváří pro zapojování podmínky. Ve třídách, které neřeší mnoho náročných úkolů, může podle Martina Sedláčka ze SYRI zapojování žáka kvalitu výuky zlepšit.

Čeští učitelé zvládají třídu řídit a podporovat žáky, méně se jim daří podle Šeďové přimět je k řešení úkolů, které jsou náročné na přemýšlení. Nejde podle ní o to, že by učivo bylo málo obsáhlé. „Je to o tom, že úkoly, které žáci ve vyučování dostávají, jsou takové, na které není správná odpověď ta, kterou se naučili doma, ale před kterou musí přijít to, že přímo ve třídě pracují na nějakém úkolu, přemýšlejí,“ řekla Šeďová.

Pro posouzení úspěšnosti žáka je podle Sedláčka důležité to, jak je on sám podporován, řízen a zapojován do výuky. „Zároveň velmi důležitým faktorem je, v které té třídě právě je. Jak je ta třída jako celek aktivizována, jak je ta třída jako celek podporována, jak je řízena,“ řekl Sedláček.

„Ukázalo se, že pro tu úspěšnost v testech nehraje až takovou roli, nebo dá se říci, že nehraje žádnou roli, oblast podpůrného klimatu. Podpůrné klima samozřejmě je důležitou oblastí výuky, ale propisuje do jiných výstupů učení, než do toho klasického akademického výstupu,“ řekl Sedláček. Podpora učitelů směrem k žákům je podle Šeďové potřebná například pro to, aby se žáci snažili řešit náročné úkoly.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Východní polovinu Česka ojediněle zasáhnou silné bouřky

Policie prověřuje výhrůžku neznámého pachatele o otrávené vodě

Vozataj Jiří Nesvačil junior předvedl jízdu s rekordním čtyřiadvacetispřežím

Krojované průvody v čele s českými králi dnes prošly Mikulovem a Znojmem

Muže na poli u Kdyně napadl býk, na Plzeňsku sršni pobodali osm lidí

ANO nepřijme při možném utváření vlády požadavky ohrožující pozici v NATO i EU

Centrem U. Hradiště prošel krojovaný průvod, lidi neodradilo ani deštivé počasí

Analýza: Solární energie pokryla větší procento spotřeby elektřiny v ČR než loni

Strany mají před závěrem kampaně vyčerpaných kolem 80 pct. nákladů

Tipy Redaktorů

Vorlický už nikdy nebude zdravotně zcela fit, absence na soupisce pro LM ho mrzí

13 září, 2025

Fotbalisté Artisu Brno zdolali Spartu B, nováček z Ústí remizoval s Chrudimí

13 září, 2025

Slavia porazila Karvinou, dvěma góly rozhodl střídající Vorlický

13 září, 2025

Na východě Polska vzlétly bojové letouny kvůli hrozbě ruských dronů

13 září, 2025

Slavia přehrála Karvinou, Plzeň porazila Olomouc, Liberec vyhrál v Ostravě

13 září, 2025

Poslední Zprávy

V Berlíně přišlo na 12.000 lidí na demonstraci nazvanou Zastavte genocidu v Gaze

13 září, 2025

Real je dál stoprocentní, v San Sebastianu uspěl i v oslabení

13 září, 2025

Východní polovinu Česka ojediněle zasáhnou silné bouřky

13 září, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.