Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Politico: Z NASA odejde asi 2150 vysoce postavených zaměstnanců

10 července, 2025

Při nočních ruských útocích zemřeli v Kyjevě dva lidé

10 července, 2025

USA od 1. srpna zavedou 50% clo na dovoz mědi, oznámil Trump

10 července, 2025

Cyklisty na Tour čeká druhá nejdelší etapa ročníku, ve žlutém pojede Pogačar

10 července, 2025

Netanjahu navrhl Trumpa na Nobelovu cenu za mír

10 července, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Šéf inovační platformy: Už i Bulhaři a Poláci mají víc bezemisních autobusů
Auto

Šéf inovační platformy: Už i Bulhaři a Poláci mají víc bezemisních autobusů

PersonálPodle Personál25 dubna, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Podle Traiana Urbana neexistuje jediný správný recept na to, jak zajistit lidem ve městech kvalitní a udržitelný život. Jedním z konceptů je takzvané „patnáctiminutové město“.

„V patnáctiminutovém městě by měl mít každý člověk v dosahu 15 minut chůze nebo jízdy na kole veškeré potřebné služby, tedy školu, obchody, kadeřníka a tak dále. Aby prostě nemusel nikam daleko jezdit autem,“ vysvětluje Urban.

Pomohou drony i říční doprava

Podle něj se už tento koncept v současné době slibně rozjíždí například v Paříži, v Londýně nebo v Barceloně. Cílem je zabránit zbytečnému přemisťování z dalekého místa na jiné daleké místo, aby lidé zůstávali v lokalitě, kde bydlí.

Tím se uleví tranzitní, hromadné i automobilové dopravě. Ve městech ubude automobilů a sníží se množství emisí. Souvisí s tím ale i další inovace. Například přechod městské hromadné dopravy na čistý bezemisní pohon.

S tím souvisí také logistika. Podle Urbana by se mohly při doručování zboží ve městě do budoucna mnohem více používat například drony, což by mohlo odstranit z ulic nákladní auta, která často zpomalují dopravu.

„Drony jsme takto pilotně testovali například v Turíně nebo v Izraeli. Ale dá se v tomto ohledu ve městech použít v logistice i říční doprava, v některých zemích i cyklotrasy a v neposlední řadě se nesmí zapomínat ani na sdílení dopravních prostředků,“ doplňuje Urban s tím, že k tomu už v některých státech dochází,

Bulhaři s Poláky jsou před námi

Dalším příkladem může být přechod na autonomní automobily, které podle všech dosavadních propočtů zásadně přispívají k plynulejší dopravě. „Když se podíváte na Londýn, tak tam už na letiště jezdí autonomní vozy. Nebo jsme také v uzavřených areálech v Helsinkách pilotovali třeba dopravní linku, která jezdila po městě a vozila už běžně pasažéry.“

A jak je na tom v inovacích Česká republika? Podle Urbana jsou v tomto ohledu výrazně napřed zejména západoevropské či skandinávské státy, které se inovacemi na úrovni měst zabývají už desítky let.

„My na tom nejsme úplně špatně, ale záleží na tom, s kým se porovnáváme. Důležitá je také odvaha politických reprezentací,“ míní Urban.

Jsou totiž podle něj státy střední a východní Evropy, které Česko v inovativních přístupech začínají předbíhat. „Třeba bulharská Sofie je jedním z měst, kde se používá nejvíc bezemisních autobusů ve východní Evropě, podobně se na předních příčkách umisťují i různá polská města.“

Problém je podle něj také v tom, že Češi jsou ze své přirozenosti opatrnější, což je vidět například na jejich skeptickém postoji ke „green dealu“. „Opatrnost je dána z podstaty historicky i sociálně. Prostě když s čímkoliv přišel stát nebo město, každý k tomu měl přirozenou nedůvěru.“

„Teď je samozřejmě těžké tuto nedůvěru změnit. Ale samozřejmě vinu nesou i politici, kteří zřejmě dělají věci, jež nejsou snadno pochopitelné. Nebo špatně s lidmi komunikují, nejsou schopni inovace dobře vysvětlit občanům,“ uzavírá Traian Urban.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdila pod pseudonymem

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Tipy Redaktorů

Při nočních ruských útocích zemřeli v Kyjevě dva lidé

10 července, 2025

USA od 1. srpna zavedou 50% clo na dovoz mědi, oznámil Trump

10 července, 2025

Cyklisty na Tour čeká druhá nejdelší etapa ročníku, ve žlutém pojede Pogačar

10 července, 2025

Netanjahu navrhl Trumpa na Nobelovu cenu za mír

10 července, 2025

Bouře zasáhla chorvatský Split, v Itálii zemřela kvůli bouřce jedna žena

10 července, 2025

Poslední Zprávy

Cena jednoho bitcoinu poprvé překročila 112.000 dolarů

10 července, 2025

Zástupci vlády, zaměstnavatelů, samospráv a odborů budou jednat o platech

10 července, 2025

FBI zahájila vyšetřování svého exšéfa Comeyho a bývalého ředitele CIA Brennana

10 července, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.