Cupra otevela nedvno svj dal showroom zvan Garage ve Znojm. Pro jste zvolili koncept, e showroomy budou vypadat jako gar?
Je to strategie vrobce. Klasick showroomy tady byly, jsou, a asi do budoucna i budou. Cupra Garage m za cl odliovat se od standardnch showroom, kter vichni znme. Jde sice pod o showroom, ale pokud do nj zkaznk vstoup, neml by se tam ctit stsnn, naopak nast atmosfru znaky. V garch se vdy schzela komunita lid, kte maj rdi auta, a takov zkaznci by se u ns mli ctit dobe.
Ale Novk, f eskho zastoupen znaek Seat a Cupra
Neme bt klasick prodej aut ohroen do budoucna online prodejem?
Pod si myslm, e je rozdl v tom, kupovat si televizi nebo auto. U prvnho je online nkup bn vc, ale auta jsou z velk sti o emocch, o zitku s konkrtnm vozem. lovk si do nj mus sednout a vyzkouet, jestli mu vyhovuje motor, jestli se mu dobe sed v sedakch atd. S tm souvis i n koncept Cupra Garage. Nen to steriln prostedn, njak vstava aut, ale je to sp msto setkn, chceme tam pilkat nvtvnky a vytvoit i njakou komunitu lidi, kter auta bav.
Aspo informace si ovem spousta lid na internetu ped nkupem auta hled.
Urit to nestavme na tom, e to je vechno jen o showroomu a e dky nmu budeme prodvat nkolikansobn vc. Ale je to soust pbhu. Dnes u mme zkaznky, kte ve vtin ppad vd, co chtj. Vyuij webu, podvaj se na nabdku, mnohdy si nakonfiguruj auto a bu svou poptvku polou pmo na dealera nebo pijdou s odkazem na konkrtn konfiguraci. To znamen, e ve vtin ppad zkaznk u v, jak model chce, jakou motorizaci, mon i barvu. Ale u ns si ho me vyzkouet, jestli mu opravdu vyhovuje. Tato st procesu je podle m nenahraditeln. Proti teba televizi vidm velk rozdl v procesu pedvn. U televize vtin lid sta nvod k obsluze, ale o novm aut se toho lovk potebuje dozvdt vc, tam je podle m osobn kontakt tko nahraditeln.
Jak jste spokojeni s personlem vaich prodejnch mst?
Samozejm je to o lidech a lidsk faktor m zsadn roli. Covid postihl mnoho obor vetn prodeje aut. Prodejci nemli v lockdownu monost prodvat, nemohli si vydlat, tak si mnohdy nali jinou prci a u se nevrtili. Trochu se to obrac k lepmu, ale u to asi nikdy nebude takov jako dv. Dnes u to ale zrove nen jen o autech, ale i o technologich, o propojen auta s telefonem a s potaem atd. Dealei mus najt takov lidi, kter tohle vechno bav. My je ale nememe hledat za n. My jim jen meme poskytnout standardy a kolen, jak to m vechno vypadat. Klov bude vdycky ten lovk, kter bude komunikovat se zkaznkem.
V tom, kolik lid chod na showroomy, je mezi znakami velk rozdl. Nejvc jich teba vidm u Tesly nebo u MG. Jak zkaznci chod k vm?
Samozejm rzn znaky maj rzn zkaznky. U MG hraje teba velkou roli cena, take maj velkou st zkaznk, kter nepracuje s webem a preferuje fyzickou nvtvu prodejny. My chceme, aby lidi pili do Cupra Garage nejen z toho dvodu, e si chtj prohldnout auto, ale aby byli soust naeho ekosystmu, vraceli se a poznvali dal nae produkty. A to je dlouhodob proces. Teba Seat ml vdycky vrn zkaznky, kte se vraceli.
Jak dnes vypadaj prmrn zkaznci znaky Cupra v esku?
Jsou vrazn mlad, ne je prmr koncernu VW, zhruba 2542 let. Pechzej k nm od jinch koncernovch znaek a i od prmiovch konkurent typu Audi, BMW, Mercedes. Je to jin klientela, ne v ppad Seatu nebo ostatnch masovjch znaek. A ve vt me kupuj originln psluenstv, a u to jsou kompletn sety koly, sten boxy, nosie na kola apod. Kupn sla zkaznk Cupra je vrazn vt, ne v ppad jinch masovjch znaek.
Probh na trhu prodeje novch aut njak vt celkov zmna teba ve smyslu vt konsolidace? Posiluj velc hri typu Auto Louda, dealerstv skupuj i pojiovna jako teba Kooperativa nebo Direct.
To nen jen esk specialita, dje se to i v zahrani. Konkurence je pevelik a men rodinn podniky nejsou mnohdy schopn odolvat vtm subjektm. Druh vc je, e asto prv tito mal prodejci nemaj nstupce, nemaj to komu pedat. A mnohdy je snaz nabdnout svoji firmu k prodeji. U pojioven to je logick krok, chtj bt svmu zkaznkovi blzko nejen z hlediska pojitn a pojistnch udlost. My to nememe nijak brzdit, ale zrove jsme sten i dky pojiovnm a dalm velkm subjektm schopni se dostat k zkaznkm, ke kterm bychom se normln nedostali.
Auta za posledn dva roky dost zdraila. Maj na n ei jet penze?
Z sel je vidt, e mnoz lid si za covidu hodn naspoili a je jen otzkou, jestli tyhle penze budou chtt utratit za auta, nco jinho, nebo budou chtt mt rezervu na hor asy. Je urit hodn lid, kte penze maj, a je bohuel tak dost tch, kte, i kdyby tisckrt chtli, tak bohuel si nov auto dovolit nemou. Nai klienti maj stabiln zamstnn nebo svoje firmy. Nebudu kat, e by neeili penze, ale rozhodn pro n dostupnost pozen novho vozu je diametrln jinde, ne u vtiny populace. Jsou to asto zkaznici, kte samozejm jsou schopn dt 1013 tisc msn na to, aby mli m jezdit, a nepotebuj auto vlastnit.
Take vidte vt zjem o operativn leasing?
My se znakou Cupra rosteme v tomto zpsobu financovn kad msc. A plat to i u Seatu. Po kodovce jsme byli v rmci koncernu prvn, kdo zaal operativn leasing nabzet, u nkdy v roce 2015. A zkaznci si na to zvykli, operativn leasing je pro n rychl varianta, jak jezdit autem. A zkaznk Cupra je u toho jet dl, nepotebuje auto vlastnit. Kolem 70 procent zkaznk Cupra v esku vyuv njakou formu financovn, vtinou prv operativn leasing. V zpadn Evrop je to a 90 procent.
Seat byla dv znaka mench aut, na kterch se ovem h vydlvalo. Dnes je ale prv kvli ziskovosti tlak na to, prodvat drah auta. Dleit nen objem prodanch aut, ale zisk. Znamen to, e u nebudou mal auta?
Vm, e ano. Na SUV jsou velk mare, ale nen tady 100 % zkaznk, kte maj prostedky na to, aby si koupili takov auta, a ne vem se tak lb SUV. Je poteba myslet i na zkaznky, co hledaj dostupnj vozy.
A co bude dl se Seatem?
Seat jede dl. Bude pokraovat ve vvoji novch model, stvajc modely budou faceliftovan. Vechny automobilky ekaly na rozhodnut ohledn Euro 7, jestli bude dvat smysl obnovovat stvajc motorizace. Nesmme taky zapomnat na to, e Seat je globln znaka a teba v Latinsk Americe, kde dn euronormy nejsou, m velmi slun podl na trhu. Ale i v Evrop bude pokraovat obmna modelovch ad podobn jako dote. Nejdve pijdou facelifty model Ibiza a Arona. Pokrauje i model Ateca.
A budou se modely Cupra a Seat od sebe vc vzdalovat?
Seat urit trochu v poslednch letech doplcel na to, e ob znaky nabzely modely se stejnm jmnem, a tak se do budoucna budou od sebe ob znaky urit odliovat vc ne dosud. A mme informace ze strany vrobce, e Seat bude pokraovat a dostane i vt podporu.
Te se sem ve velkm hrnou nsk automobilky. Nen to trochu prohra evropskch automobilek, e nedokzaly vysvtlit politikm, e jsou tady doma?
Dneska obecn asi polevuje njak vrnost k evropskm vrobkm obecn, lidem jde prodat vechno. Je poteba trefit poptvku, naasovn a marketing. Ped pti lety bylo skoro nemysliteln, e by si nkdo v Evrop koupil za 2,5 milionu korun neznm auto neznmho vrobce z druhho konce svta. Dnes si takhle nsk auta lidi dost asto kupuj. Otzkou je, kolik jich bude.
Sp si ale myslm, e se evropsk automobilky mon trochu moc shldly prv v tch vtch a drach autech a zapomnly na to, e jsou tu spotebitel, kte chtj bn, cenov dostupn auta. A prv tuhle skupinu te dokou oslovit znaky jako MG nebo Dacia. Ale z koncernov st mme i tu zkuenost, e je mnoho zkaznk, kte si sice kupuj drah auta, ale zajm je, jak jezd, jak maj motor, ale neumj a nechtj si ani s autem sprovat telefon.