Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Iggy Pop se do Ostravy na Colours of Ostrava vrátil po 15 letech

17 července, 2025

Při paraglidingu zahynul dobrodruh Baumgartner, proslul skokem ze stratosféry

17 července, 2025

Kvůli zapomenuté tašce policisté uzavřeli část Vodičkovy ulice v centru Prahy

17 července, 2025

Trump má chronickou žilní nedostatečnost, není to vážné, uvedl Bílý dům

17 července, 2025

Legia Varšava vyřadila Aktobe a narazí na Ostravu, do Kazachstánu poletí Sparta

17 července, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Obrat produkce audiovizuální tvorby v ČR loni klesl o 12 procent na 13,5 mld. Kč
Ekonomika

Obrat produkce audiovizuální tvorby v ČR loni klesl o 12 procent na 13,5 mld. Kč

PersonálPodle Personál2 července, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktualizace: 30.06.2024 18:57

Karlovy Vary – Obrat produkce audiovizuální tvorby v Česku loni klesl meziročně o 12 procent na 13,5 miliardy korun. Hlavním důvodem byl propad zahraniční produkce kvůli dočasně zastavenému pobídkovému systému. Původní česká tvorba sice vzrostla téměř o čtvrtinu na rekordních 2,1 miliardy korun, na vyrovnání poklesu zahraniční produkce to ale nestačilo. Vyplývá to z údajů Asociace producentů v audiovizi (APA), které zveřejnila na filmovém festivalu v Karlových Varech.

Objem zahraniční produkce oproti roku 2022 klesl o 18 procent. Podle APA jde o důsledek celoročně pozastaveného přijímání pobídkových registrací z důvodu přetížení systému a stávky scenáristů a herců v USA, která vedla k zastavení řady filmových i televizních projektů.

„Zatímco stávka byla ojedinělým a vnějším jevem, přetížení pobídkového systému byl problém způsobený dlouho neřešeným nastavením pravidel Státního fondu kinematografie (SFKMG). Přestože v systému pobídek bylo historicky nejvíce prostředků, vysoký zájem o natáčení v Česku systém přetížil a zablokoval. Díky apelu APA a dohodě s vládou a SFKMG se podařilo protlačit mininovelu audiovizuálního zákona, která systém zjednodušila a pobídky znovu otevřely 3. ledna 2024. Česká republika tak má opět „otevřeno“ a zahraniční produkce se začaly vracet,“ řekl předseda APA Vratislav Šlajer.

Podle APA, jež mapuje objem peněz, které české a zahraniční filmové nebo televizní produkce v tuzemsku utratí, ale pověst České republiky jako stabilní destinace pro natáčení ročním přerušením pobídek utrpěla. V mezičase se Česko dostalo do dalšího konkurenčního tlaku ostatních zemí. „I přes profesionalitu českých servisních služeb a přitažlivé tuzemské lokace není naše země s výší pobídky 20 procent dostatečně srovnatelná,“ uvádí APA. Podle producentů je proto nezbytné, aby se v Česku procento pobídek zvýšilo, a to alespoň na 25 procent. Okolní země nabízejí většinou 30procentní i vyšší pobídky.

APA zároveň vítá snahu současné vlády o reformu dvou zásadních zákonů, a to zákona o audiovizi a takzvanou velkou mediální novelu, která by měla stabilizovat financování České televize a Českého rozhlasu. Obě novely v červnu schválila vláda a směřují do parlamentu.

Novela zákona o audiovizi transformuje Státní fond kinematografie na Státní fond audiovize a přináší rozšíření selektivní podpory i pro televizní a VOD (placené internetové vysílání) tvorbu, podporu herního průmyslu (gaming) a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Jde také o harmonizaci nerovného zpoplatnění audiovize. Komerční televize dnes přispívají do státního fondu kinematografie dvěma procenty, kina jedním, převzaté vysílaní také jedním procentem a české VOD platformy 0,5 procenta. Zahraniční VOD služby zatím do fondu nepřispívaly vůbec.

Novela přináší kompromisní dohodu, kdy všichni odvádějí shodně dvě procenta a nově se poplatek bude týkat i zahraničních platforem poskytujících služby v Česku (například Netflix, Disney+). VOD platformy by navíc měly mít v souladu s evropskou audiovizuální směrnicí povinnost tzv. přímé investice a minimálně 1,5 procenta tržeb z Česka investovat do domácího obsahu podle vlastního výběru. Kromě zjednodušení fungování a administrace systému filmových pobídek novela přinese změnu jejich financování. Roční alokace určená k financování pobídek bude navázaná na finanční výkon českého audiovizuálního průmyslu.

Obrat původní české audiovizuální tvorby se loni meziročně zvýšil o 24 procent na 2,1 miliardy korun. Na původní tvorbě má nyní zásadní podíl produkce pro televize a roste i produkce pro placené internetové přenosy (Video on Demand – VOD). Pokles zájmu zaznamenala česká kina, vyplývá z údajů, která zveřejnila APA.

Z celkového obratu 2,1 miliardy korun činila televizní produkce 1,2 miliardy, originální VOD produkce 92 milionů a obrat původní produkce určené pro kina činil 853 milionů korun, uvedla APA.

Zastoupení lokálního obsahu ve vysílání českých televizních stanic a na VOD roste, česká seriálová tvorba tvoří dokonce polovinu celkové sledovanosti všech seriálů. Televize veřejné služby, ale i komerční stanice se bez domácí tvorby všech žánrů a formátů neobejdou, a to se týká i placených televizí. Česká platforma Voyo hlásí 850.000 předplatitelů, české filmy se pravidelně objevují v TOP10 Netflixu v Česku i na Slovensku a české televizní seriály běžně dosahují milionové sledovanosti.

Hůře jsou na tom kina. Přestože rok 2022 znamenal pro českou kinematografii po covidu částečný návrat do normálu, k číslům před rokem 2019 se nevrátila. V roce 2023 do kin přišlo 13,3 milionu diváků, což je pod úrovní roku 2016, a tržby byly díky vyššímu průměrnému vstupnému 2,3 miliardy korun. V prvních pěti měsících roku 2024 však do kin dorazilo jen 4,6 milionu diváků, tedy o 10,2 procenta méně než za stejné období v roce 2023. V letošním roce se tak dá očekávat podle APA propad návštěvnosti.

V Česku v kinech táhnou hlavně české komedie, jak potvrzuje návštěvnost One Man Show – The Movie (přes 545.000 diváků) a snímku Ostrov (přes 332.000 diváků), které se dostaly do TOP 10 filmů za loňský rok. Nejvíce lidí přišlo loni na americký snímek Barbie (722.000 diváků). Hranici jednoho milionu diváků naposledy v českých kinech překročila domácí komedie Ženy v běhu z roku 2019, která dosáhla 1,5 milionu diváků, což se od té doby nepodařilo už žádnému českému, ale ani zahraničnímu filmu.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Zemědělský svaz i komora kritizují návrh rozpočtu EU, povede k růstu cen potravin

Průměrná cena ojetých aut v pololetí vzrostla o 11.000 Kč na 298.000 Kč

Koruna stagnovala k euru i dolaru, pražská burza se přiblížila maximu

Prouza: Nový rozpočet EU neovlivní cenu potravin ani dovoz ze třetích zemí

Ministr Vlček jednal v Koreji o stavbě nových bloků v Dukovanech

ČEZ a Rolls-Royce SMR uzavřely dohodu o zahájení přípravy stavby malého reaktoru

Oceláři odmítají návrh EK snížit do roku 2040 emise oxidu uhličitého o 90 pct

ČR v prvním pololetí získala z EU o 24 mld. Kč víc, než do ní odvedla

Eurostat: Inflace v EU v červnu zrychlila, vzrostla i v ČR

Tipy Redaktorů

Při paraglidingu zahynul dobrodruh Baumgartner, proslul skokem ze stratosféry

17 července, 2025

Kvůli zapomenuté tašce policisté uzavřeli část Vodičkovy ulice v centru Prahy

17 července, 2025

Trump má chronickou žilní nedostatečnost, není to vážné, uvedl Bílý dům

17 července, 2025

Legia Varšava vyřadila Aktobe a narazí na Ostravu, do Kazachstánu poletí Sparta

17 července, 2025

Prezident podepsal novelu, která má snížit počty vězňů a recidivu

17 července, 2025

Poslední Zprávy

Novou ukrajinskou premiérkou se dnes stala Julija Svyrydenková

17 července, 2025

Zemědělský svaz i komora kritizují návrh rozpočtu EU, povede k růstu cen potravin

17 července, 2025

Pogačar v první pyrenejské etapě deklasoval soupeře a je opět v čele Tour

17 července, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.