Aktual.: 3.12.2024 17:48
Liberec – Kabina nové lanovky na Ještěd v Liberci má dvě varianty, jedna z nich odkazuje na původní historickou podobu. Obě varianty počítají s tím, že kabina bude stříbrná a prosvětlená. U obou se také počítá s průhledem v podlaze, kterým bude při dojezdu na vrchol Ještědu procházet kužel světla. Navodí pocit přistávajícího UFO, řekla dnes novinářům designérka Anna Marešová, která je autorkou obou návrhů. O výběru rozhodnou za týden zastupitelé Liberce. Mimo provoz bude lanovka ještě minimálně další čtyři roky.
Visutá lanovka na Ještěd s více než devadesátiletou historií je mimo provoz od tragické nehody z října 2021, kdy při pádu jedné ze dvou kabin po přetržení tažného lana zemřel průvodčí. Tehdy lanovka patřila Českým drahám, které se rozhodly ji dál neprovozovat a prodaly Liberci za 38,6 milionu korun.
Vedení města se rozhodlo, že původní lanovou dráhu nebude obnovovat. Postaví místo ní novou, s jiným systémem a prodloužením trasy ke konečné tramvaje v Horním Hanychově. Místo kyvadlového provozu dvou menších kabin, kdy každá vozila až 35 cestujících, bude jezdit jedna velkokapacitní kabina pro 100 lidí zavěšená na dvou lanech, takzvaná tramvaj. Vedení města také chce, aby kabina lanovky měla unikátní design. Zakázku zadala Marešové, která je mimo jiné autorkou návrhu designu pro chystané nové vozy lanovky na pražském Petříně.
Podle návrhu Marešové bude mít nová kabina ještědské lanovky většinu míst ke stání, pro sezení jich navrhuje šest. Marešová se osobně přiklání pro výběr první varianty, která odkazuje tvarově na původní kabinu, jež byla obdélníková se zaoblenými rohy. Barevně nebude nová kabina nijak výrazná. „Protože Ještěd (hotel s vysílačem) má stříbrnou a bílou barvu, takže jsme zůstali v tlumených barvách,“ dodala Marešová,
Zakázku na výstavbu nové lanovky formou design and build (vyprojektuj a postav) chce radnice vyhlásit na jaře příštího roku. Podle ekonomické analýzy, kterou si nechalo město zpracovat, si její vybudování vyžádá 360 až 440 milionů korun. Autoři analýzy předpokládají, že v prvních letech po zprovoznění by lanovka měla přepravit půl milionu cestujících ročně. Před tragickou nehodou to bylo ročně čtvrt milionu.
knt gcm