Aktual.: 8.12.2024 15:58
Praha – Lidé o druhém adventním víkendu v porovnání s prvním adventem více nakupují a rostou také průměrné útraty, vyplývá to z odpovědí obchodníků, které ČTK oslovila. Většina z nich eviduje buď podobné, nebo vyšší tržby také v porovnání s loňským druhým adventem. Obchodníci očekávají, že tržby budou růst i o následujících víkendech.
Například hračkářství Bambule vzrostly oproti letošnímu prvnímu adventu tržby zhruba o 17 procent. „Zvedla se rovněž průměrná objednávka, v tomto případě o sedm procent. Je tedy viditelný rostoucí trend v počtu zákazníků i jejich výši útraty,“ uvedla marketingová ředitelka Jana Krčková.
Preference zákazníků se podle Krčkové v porovnání s prvním adventem příliš nezměnily, oproti předchozím rokům, kdy lidé kupovali zejména interaktivní plyšové hračky, ale v letošní sezóně zatím dominují společenské hry, dodala.
Do obchodních domů Ikea, které jsou v Česku čtyři, pouze v sobotu zavítalo přes 48.000 návštěvníků. „Návštěvnost je lehce vyšší než minulý víkend, tržby jsou podobné,“ sdělil mluvčí Petr Šašek. Podobný počet návštěvníků podle něj přišel i loni. Lidé v obchodech Ikea nejvíce kupovali vánoční dekorace nebo ozdoby, balicí papíry, dekorativní osvětlení či svíčky. „Pozorujeme rostoucí zájem o vánoční stromky, kterých jsme jen za sobotu prodali přes 3600, nejvíce od letošního začátku prodeje,“ dodal Šašek.
V porovnání s minulým adventem přišlo více lidí nakoupit také do Globusu, objem nákupů a jejich frekvence je ale srovnatelná se stejným obdobím minulého roku. „Evidujeme oproti loňsku vyšší počet objednávek na hotová cukroví,“ uvedla Aneta Turnovská, mluvčí řetězce. V nákupních košících podle ní dominují dárky, drobné elektrospotřebiče, oblečení a hračky.
Také v řetězci Tesco lidé o druhém adventním víkendu nejčastěji nakupovali hračky, velký zájem byl podle mluvčí Ivy Pavlouskové o sladkosti. „Oproti minulému roku mnohonásobně narostly prodeje čerstvých i trvanlivých potravin naší prémiové kolekce,“ dodala Pavlousková. Tržby byly v Tescu podobné jako loni.
Naopak vyšší obraty než v loňském roce očekává pražské outletové centrum Fashion Arena, podle zástupců centra k růstu přispělo otevření několika prémiových značek, pro něž je typická vyšší průměrná útrata. Vyšší poptávku oproti loňsku eviduje také e-shop Alza. Největší zájem je podle mluvčí Elišky Čeřovské o bezdrátová sluchátka, notebooky či televize. „Očekáváme, že pozitivní trend bude pokračovat i ve zbývajících týdnech do Vánoc,“ uvedla.
Prodejce sportovního zboží Decathlon zatím v kamenných prodejnách eviduje meziročně stejnou útratu, na internetovém obchodě je útrata meziročně zhruba o 15 procent vyšší. Zájem je o zimní oblečení a vybavení, dětská kola a koloběžky, fitness stroje a servis lyží či bruslí, v porovnání s loňskem ale lidé začali servis kvůli počasí poptávat později, uvedl za Decathlon Jakub Čuprunov. „Celý prosinec až do Vánoc je v podobném duchu a meziroční rozdíly způsobuje počasí a sněhová nadílka,“ dodal.