Aktual.: 16.12.2024 11:32
Berlín – Zástupci německého koncernu Volkswagen a odborů IG Metall zahájili dnes další kolo jednání, na kterých chtějí najít kompromis ve sporu o chystané snižování mezd, propouštění a možné uzavírání závodů v Německu. Jednat budou dnes a v úterý v Hannoveru, cílem je dosáhnout dohody do Vánoc. Pozice jednotlivých stran jsou ale zatím stále hodně vzdálené. Odboráři v uplynulých dvou týdnech své požadavky podpořili dvěma výstražnými stávkami.
Vedení koncernu Volkswagen tvrdí, že kvůli sílící konkurenci, především v Asii, a zároveň klesající poptávce musí přijmout úsporná opatření. Avizovalo mimo jiné snižování mezd o deset procent, propouštění a nevyloučilo ani uzavření některých závodů značky Volkswagen v Německu. Odboráři tvrdí, že firmu do krize dostaly chyby manažerů. Zaměstnanci jsou podle odborů ochotni vzdát se případného zvýšení mezd, respektive by jim nevadilo, kdyby prostředky byly dočasně převedeny do takzvaného fondu budoucnosti. Úspory, které navrhují odboráři, ale podle vedení koncernu nestačí.
Spor se týká mezd přibližně 120.000 zaměstnanců v závodech kmenové značky Volkswagen v Dolním Sasku a Hesensku, kde platí zvláštní dohoda o mzdách, a dalších 10.000 zaměstnanců Volkswagenu v Sasku, jejichž mzdy jsou rovněž navázány na tuto dohodu.
Na podporu vyjednávací pozice odborů IG Metall vstoupily minulé a předminulé pondělí do výstražné stávky desetitisíce zaměstnanců Volkswagenu v devíti z deseti závodů v Německu. Práci přerušili pracovníci vždy na několik hodin ve všech směnách. Podle odborářů se v obou případech zúčastnilo stávky zhruba 100.000 zaměstnanců.
Po čtvrtém kole jednání minulé pondělí vyjednavači dohody nedosáhli, poprvé ale hovořili o konstruktivní atmosféře. „Jsme připraveni najít shodu ještě tento rok,“ řekl před začátkem dnešních jednání oblastní vyjednavač IG Metall pro Dolní Sasko Thorsten Gröger. Zároveň varoval, že pokud se nepodaří na dnešních a úterních jednáních dospět k dohodě, čeká firmu v příštím roce „masivní eskalace“. Předsedkyně zaměstnanecké závodní rady Daniela Cavallová před jednáním uvedla, že doufá v dosažení kompromisu. „Nechceme nastoupit vánoční dovolenou s touto nejistotou, s tímto strachem, jestli se bude propouštět, jestli se budou zavírat továrny,“ uvedla. Také zástupce vedení koncernu Arne Meiswinkel řekl, že je potřeba najít kompromis a že není možné „ztrácet další čas“.
Do koncernu Volkswagen patří i česká automobilka Škoda Auto, které se ale na rozdíl od značky Volkswagen daří. Na konci října uvedla, že celosvětově za tři čtvrtletí zvýšila meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780.500 vozů. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina koncem listopadu také řekl, že automobilka teď neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků.