Aktual.: 31.01.2025 11:42
Lovosice (Litoměřicko) – Společnost Evropská lodní doprava (EVD) dnes naložila v Lovosicích na Litoměřicku na nákladní loď obří naftový generátor na výrobu elektrické energie, který váží 221 tun. V pondělí jako první projede vodní cestu pod zničeným drážďanským mostem, který se poprvé od zářijového zřícení otevře. Loď popluje do Antverp v Belgii. Generátor z Plzně tam bude opět přeložen a zamíří do Británie. Novinářům to řekl Lukáš Hradský, jednatel a majitel EVD.
„Loď čekala de facto skoro těch pět měsíců na otevření plavby v Drážďanech,“ uvedl jednatel. Na odvoz čekal i samotný generátor, byl v Plzni a do přístavu ho přivezli dnes ráno. Generátor odborníci pomocí jeřábů naložili do tlačné vany, tlačit ji bude motorová nákladní loď. Už samotný převoz generátorů měl podle Hradského svá úskalí. Nakládka na loď pak trvala desítky minut. Soulodí je 135 metrů dlouhé a devět metrů široké. Kromě generátoru bude loď převážet ještě hnojivo. Bude se nakládat také dnes a zamíří do Německa.
Průjezd pod drážďanským mostem bude umožněn po dobu 14 dnů. „Každý průjezd lodí bude monitorován. Na tom mostě budou pracovníci firmy, kteří provádějí statické měření toho, jestli ten most dál nějakým způsobem pracuje,“ uvedl Hradský. Podotkl, že existuje riziko, že se zbortí další část mostu. Při bourání zborcené části stavby se našlo několik nevybuchlých bomb, kvůli jedné z nich muselo být v lednu dočasně evakuováno historické jádro města a jeho bezprostřední okolí. Pyrotechnici pumu zneškodnili. Další nalezené bomby už neměly roznětku a neměly by být nebezpečné. Hradský si nemyslí, že by měly lodě při průjezdu vliv na stabilitu mostu. „Po těch 14 dnech tam je stanoveno, že se bude moct proplouvat dopoledne proti proudu a odpoledne po proudu,“ popsal Hradský a dodal, že bude záležet na výsledcích dvoutýdenního měření.
Uzavřený průjezd přes Drážďany znamenal pro lodní společnosti velké finanční ztráty. „Obvykle bývá Labe nesplavné kvůli suchu od dubna právě do září. Letos přesně v okamžiku pádu mostu nám začala sezona… Období nesplavnosti a nemožnosti poskytovat naše služby bylo letos extrémně dlouhé,“ dodal Hradský.
Naložení se připravovalo nejméně několik týdnů. Generátor se svou vahou patří k větším nákladům. „Musíme vědět přesně nosnosti jednotlivých jeřábů. Jak jsou jeřáby od sebe daleko… Jaké budou vzdálenosti,“ uvedl Zdeněk Štol ze společnosti Česko-saské přístavy. „Je tam výpočtová matematika,“ doplnil.
Loď bude v Belgii kolem 20. února. Čtyřčlenná posádka má k dispozici vybavené kajuty, kuchyňku a zásoby potravin. Během plavby si nicméně mohou jídlo i pití dokoupit. O práci není v poslední době velký zájem, a to kvůli časové náročnosti povolání. Kapitán loni Bedřich Šidlof na dotaz ČTK uvedl, že po měsíci stráveném na lodi ho čeká měsíc zaslouženého volna.