Mapa zkolejky hrabte Chorinskho
Ve druh polovin 19. stolet zaaly v echch a na Morav rst cukrovary jako houby po deti. Jeden nich tak pi Severn drze csae Ferdinanda v Moravskm Psku, pi tehdej stanici Bzenec-Psek. A prv tento cukrovar koupil v roce 1876 majitel panstv v nedalekm Vesel nad Moravou, hrab Viktor Chorinsk.
Jak se ale ukzalo, sven epy z jeho pol bylo velmi komplikovan, zvl, kdy se Morava asto rozvodnila a povozy mly problm do cukrovaru pes podmen louky vbec dojet. V roce 1879 tak padlo rozhodnut postavit zkorozchodnou eleznici o rozchodu 790 mm (nkter prameny mluv o rozchodu 800 mm) od cukrovaru smrem k Vesel. Nejprve jako volespeku.
Hned o dva roky pozdji se pohon zmnil na parn a drha se zaala prodluovat. Nejprve k veselskmu zmku, potom za zmeck park na pekladit Lny a nakonec v roce 1917 a za Vesel ke dvoru Tasov. Celkov mla zkokolejka dlku zhruba 15 kilometr.
Krom nkladnch vagon eleznika disponovala tak salonnmi vozy, ve kterch se vozili majitel panstv nebo jejich host. Stailo ujt od ndra v Moravskm Psku pr krok a nasednout do vlastnho vlaku. zkokolejka se tak vyuvala, kdy chtlo panstvo vyrazit na lov. Vlek dokonce zajdl pmo pod balkon veselskho zmku, stejn jako jinde pod balkon zajdly kory.
zkokolejka hrabte Chorinskho se za prvn republiky stala dokonce filmovou hvzdou. Mla nepehldnutelnou roli v prvnm eskoslovenskm zvukovm filmu. Snmek Tonka ibenice reisra Karla Antona vznikl podle pedlohy Egona Erwina Kische v roce 1930. Ve filmu je vidt nejmen hrabc lokomotiva s pezdvkou Tom Pouce v ele soupravy osobnch voz jak na ir trati, tak pod zmeckm balkonem.
Nejmen lokomotivou na zkokolejce byl Tom Pouce. Na pokyn k odjezdu v ele osobnho vlaku ek strojvedouc Antonn Leitgeb
Kdo byl Tom Pouce?Americk herec, liliput Charles Sherwood Stratton (1838 – 1881). Vhlas zskal v newyorskm cirkusu kuriozit Barnum. V roce 1845 triumfoval v Pai v divadle Vaudeville. V Evrop vystupoval pod pseudonymem Tom Pouce, v USA jako Tom Thumb. |
Ve tictch letech 20. stolet se zaal mezi Sudomicemi a Otrokovicemi budovat Bav kanl, kter ml usnadnit dopravu lignitu z dolu v Ratkovicch do Otrokovic. Trasa kanlu ale blzko zmku ve Vesel nad Moravou petnula zkorozchodnou tra. Ve Vesel proto vznikl vbec prvn zdvihac eleznin most u ns. Bohuel ho na konci dubna 1945 vyhodila do povt ustupujc nmeck armda. Detonac skonil taky most pes Odlehovac kanl (Novou Moravu) a pokozen byl tak ocelov viadukt v zmeckm parku.
Tyto vbuchy vlastn pedznamenal konec cel zkokolejky. Chorint jako 횚t oban se museli vysthovat a pestoe tsn po vlce drka jet pomhala svet epu z Tasova do Vesel, v roce 1946 byly lokomotivy vetn kolejnic prodny. Osud uniktn drhy se tak po 67 letech zavril.
Run drezna zkokolejky vyfocen ped veselskm zmkem. Zleva Ferdinand Chorinsk, zprava mlad Berchtold z Buchlovic a dcera majitele panstv Napajedla.
Zarostl tra a chybjc most
V reporti vm jako obvykle ukeme ptrn po zbytcch zanikl trati. Zaneme hned u cukrovaru v Moravskm Psku. Jet v 70. letech 20. stolet ped nm byly v dlab koleje zkho rozchodu. Dnes u ovem drhu hrabte Chorinskho pipomn jen podjezd pod Severn drhou csae Ferdinanda a pak tak nkdej drn domek hned za nm. Ten je ale radikln pestavn na obytn dm.
Po tlese drhy by se prvnch pr kilometr dalo jt celkem bez pot, ty ovem zanaj u Odlehovacho kanlu neboli u Nov Moravy. Prvnm problmem je chybjc most, druhm pak znan zarostl tleso za hjenkou Bukov, kde sdlila obsluha vhybky kus koleje do lokality Horn louky.
Lavicov drezna ped Hjenkou Bukov a tleso drhy ve stejnm mst dnes.
I kdy je tleso drhy patn pstupn, podailo se nm njak fragmenty objevit. Pedevm betonov sloupky, kter jsou v pravidelnch intervalech rozmstny na nkdejm nspu. Jejich el ale neznme. Urit to nejsou hektometrovnky a u zemdlsk drky mme pochybnosti tak o sloupcch k uren nivelety trat.
Dl jsme nali nkolik stavidlov mostk, kter jednak pevdly koleje pes zanikl ramena Moravy, jednak umoovaly pustit velkou vodu do okolnch luk, aby neohroovala tra. Nejvt mostek m dokonce jet zachoval zbradl. Tyto drobn elezobetonov stavby zejm vznikaly ve tictch letech 20. stolet, kdy se v kraji budoval Bav kanl. zkokolejka se samozejm vyuvala i pi doprav materilu na jeho stavbu.
Betonov mostky v lokalit Doln louky zejm pochzej ze 30. let 20. stolet, kdy se v kraji budoval Odlehovac kanl / Nov Morava a Bav kanl. GPS: 48.9588275N, 17.3518425E
V reporti se dle dozvte, co zbylo z arelu Salajka, kde mla drha svoje technick zzem vetn kolej pro odstavovn nkladnch voz nebo remzy pro parn lokomotivy. Ukeme vm slavn balkon, pod kter zajdly hrabc vlaky, budeme hledat stopy po zkokolejce v zmeckm parku a podvme se k ocelovmu elezninmu mostu pes eku Moravu z roku 1911.
Ocelov eleznin most pes eku Moravu v zmeckm parku byl postaven v roce 1911, kdy nahradil pvodn devn
Nae ptrn zakonme za Veselm nad Moravou. Ukeme vm jedin sek, kter je na nejnovj sti drhy dodnes patrn. Dozvme se ale tak pikantnosti ze ivota zkokolejky. Teba o toku kotle v roce 1944 nebo jak se Veselt po vlce rozhodli pesunout parn lokomotivu pes msto, ani by tam vedly koleje.
zkokolejka hrabte Chorinskho by dnes na Slovcku mohla bt turistickm lkadlem 1. kategorie. koda, e historick udlosti rozhodly jinak.
Pomozte nm se Zaniklmi tratmiMte doma fotografie nebo amatrsk zbry zaniklch trat z doby jejich provozu? Napite nm a podlte se o svoje poklady, rdi je s uvedenm zdroje uveejnme. Aktuln shnme podklady k tmto tratm:
N e-mail je [email protected] |