Cílem kvízu je odradit turisty, kteří chtějí navštívit historické město kvůli něčemu jinému než tulipánům a karamelovým vaflím. „Chtěli byste si koupit kokain?“ zní jedna z otázek kvízu s názvem Amsterdam Rules, zatímco jiná se ptá: „Chtěli byste si prohlédnout město s drinkem nebo s jointem v ruce?“
Každý, kdo hodlá uspořádat tah po hospodách nebo rozlučku se svobodou, se setká s odpovědí: „To bude problém. Je to zakázáno.“ Stejně tak je zakázáno kupovat drogy od pouličních dealerů nebo se potulovat po ulicích a přitom kouřit marihuanu nebo pít pivo. Těm, kteří odpoví ano na otázku: „Chtěli byste prohlídku mezi výlohami sexuálních pracovnic?“ je rovněž sděleno, že to již není možné.
Cílem interaktivní kampaně, která byla spuštěna minulý měsíc a brzy bude k dispozici v italštině, francouzštině, španělštině a nizozemštině, je ukázat, že mnohé z toho, co si turisté spojují s Amsterdamem, je ve skutečnosti proti pravidlům, napsal list The Guardian.
Nizozemské hlavní město se zoufale snaží získat příjmy z turistických daní, ale zároveň se potýká s návratem postpandemické turistiky, včetně nevítaných hostů, kteří zvracejí na cizí dveře, běhají s křikem po ulicích a močí na veřejnosti. Navzdory snahám města odradit je, vzrostl loni počet jednodenních návštěvníků Amsterdamu o 21 procent na devět milionů.
Zástupce amsterdamského starosty Sofyan Mbarki, který má na starost cestovní ruch, říká, že kvíz je novou verzí kritizované odstrašovací kampaně. „Děláme to trochu jinak,“ řekl. „Budoucí turisté, kteří budou na Googlu hledat ‚amsterdamská kavárna‘, ‚amsterdamská čtvrť červených luceren‘ a ‚amsterdamská rozlučka se svobodou‘, se k tomuto kvízu dostanou prostřednictvím reklamy,“ řekl. Webové stránky podle něj musí vyvrátit asociace, které si turisté spojují s volným časem v Amsterdamu, například s drogami.
Kvíz, který vyjde nejméně na 165 tisíc eur (4,1 milionu korun), je částečně financován ministerstvem spravedlnosti. Každý, kdo klikne na určitý počet možností porušujících pravidla, dostane odpověď: „Vzhledem k vašim preferencím Amsterdam možná nenabízí zážitky, které hledáte.“
Někteří odborníci však upozorňují, že online dotazník nemusí zasáhnout cílovou skupinu. Podle odborníka na cestovní ruch Vincenta van Dijka je webová stránka „smutná a dětinská“ – a k ničemu, pokud nebudou vymáhány pokuty.