Aktualizace: 25.03.2024 11:54
Praha – Březnové zlepšení důvěry v tuzemskou ekonomiku ukazuje, že české hospodářství začíná ožívat. Shodují se na tom analytici při hodnocení dnešních údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Vyzdvihují především optimismus spotřebitelů, který podle nich může podpořit spotřebu domácností. Ta by podle dnešních sdělení odborníků pro ČTK letos měla táhnout hrubý domácí produkt (HDP).
Analytička Komerční banky Jana Steckerová uvedla, že se důvěra v ekonomiku zlepšila ve všech sektorech s výjimkou stavebnictví. „Dnešní výsledek tak potvrzuje naše očekávání, že česká ekonomika by měla v nadcházejících kvartálech dále oživovat. To však bude pouze pozvolné, když za celý letošní rok očekáváme růst HDP o 0,8 procenta,“ uvedla.
Hlavní ekonom Cyrrusu Vít Hradil upozornil na to, že důvěra spotřebitelů dosáhla 99,9 bodu, což je nejvyšší hodnota od října 2021. „Domácnosti tak evidentně již zřetelně vidí světlo na konci tunelu, přestávají se obávat dalších cenových šoků, hrozby nezaměstnanosti, poklesu reálných výdělků či dopadů vládního konsolidačního balíčku. Právě větší optimismus spotřebitelů je to, co česká ekonomika postrádala v uplynulých letech. Jejich slabá nákupní aktivita byla dosud hlavním důvodem, proč se návrat na předpandemické otáčky na rozdíl od celého zbytku EU stále nedařil,“ uvedl Hradil.
Podle hlavního ekonoma České bankovní asociace Jakuba Seidlera se začíná obracet horší nálada domácností a firem z prvních dvou měsíců roku. „Domácnosti současnou situaci již nevnímají natolik negativně. A zejména předpokládají zlepšení své finanční situace, což by mohlo znamenat rychlejší oživení doposud utlumené spotřeby domácností. Také v případě firem je patrný náznak optimismu,“ uvedl. „Ačkoli čísla jednoho měsíce nelze přeceňovat, závěr prvního čtvrtletí letošního roku naznačuje v tomto ohledu mírný optimismus,“ dodal Seidler.
„Důvěra spotřebitelů roste již tři měsíce po sobě, pravděpodobně vnímají silně pozitivně klesající inflaci v únoru letošního roku a výhled na růst reálných mezd. Díky tomu se zvyšuje počet lidí, kteří očekávají zlepšení své finanční situace. Zmírnil se i pesimismus podnikatelů, což nám poskytuje mírně pozitivní výhled na vývoj ekonomiky jako celku v letošním roce,“ sdělil hlavní finanční analytik Provident Financial Petr Javůrek.
Hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek hodnotí údaje o důvěře v ekonomiku jako znamení, že se české hospodářství stabilizovalo a zřejmě vykáže v prvním čtvrtletí symbolický růst. „O nějaké konjunktuře je zatím předčasné hovořit, protože v první fázi se pojede na vrub zásob a teprve s oživením zahraniční poptávky lze předpokládat i pozitivní impulz ve výrobním sektoru. Prozatím ovšem pozitivní očekávání firem nejsou jasně podložená novými objednávkami,“ uvedl.
Daniel Janeček ze strategického poradenství PwC ČR upozornil na to, že nálada podnikatelů zaostává za spotřebiteli. „Po přibližně třech letech jsme opět svědky toho, že se pomyslné nůžky rozevírají ve prospěch spotřebitelů, což bylo naposledy výrazně patrné během pandemie. Podnikatelé také musí pociťovat zvýšení stability, ale výhledové faktory, jako je například vývoj nových zakázek v průmyslu, zatím příliš pozitivní nejsou,“ uvedl.
Důvěra v českou ekonomiku je nejvyšší od loňského května
Po dvou měsících poklesu důvěra v českou ekonomiku v březnu stoupla a je nejvyšší od loňského května. Souhrnný indikátor důvěry se meziměsíčně zvýšil o 3,6 bodu na hodnotu 94,2 bodu. Vzrostla důvěra u podnikatelů i spotřebitelů. Výsledky konjunkturálního průzkumu dnes na svém <a href=“https://www.czso.cz/csu/czso/cri/konjunkturalni-pruzkumy-brezen-2024″>webu</a> zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Důvěra spotřebitelů se zvýšila potřetí za sebou, v březnu vzrostla proti únoru o 5,9 bodu na hodnotu 99,9 bodu. „Dosáhla nejvyšší úrovně od října 2021 a přiblížila se svému dlouhodobému průměru. Zlepšení sentimentu bylo přitom zaznamenáno téměř ve všech sledovaných oblastech,“ uvedla Veronika Ptáčková z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Ve srovnání s únorem ubylo lidí očekávajících zhoršení celkové ekonomické situace v následujících 12 měsících, výrazně více bylo v březnu lidí, kteří předpokládají zlepšení své finanční situace. „Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se oproti minulému měsíci téměř nezměnil,“ uvedl ČSÚ.
Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl v březnu proti únoru o 3,1 bodu na hodnotu 93 bodů. „Březnové výsledky konjunkturálního průzkumu mezi podnikateli se nesou ve znamení meziměsíčního oživení. Očekávané mírné zlepšení poptávky a výrobní činnosti v průmyslu spolu se zlepšující se poptávkou a celkovou ekonomickou situací podniků v odvětvích obchodu a služeb byly nejvýznamnějšími faktory růstu březnové důvěry podnikatelů,“ komentoval výsledky vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.
Důvěra podnikatelů v ekonomiku se v březnu zvýšila v průmyslu o 3,7 bodu na hodnotu 88,9 bodu, v obchodě o 4,9 bodu na 93 bodů a ve vybraných službách stoupla o 3,1 bodu na 95,8 bodu. Ve stavebnictví se důvěra v meziměsíčním srovnání snížila o 4,8 bodu na 106,7 bodu.