Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy
Tisícovka lidí v Brně protestovala proti ministerským ambicím Macinky

Tisícovka lidí v Brně protestovala proti ministerským ambicím Macinky

22 října, 2025
Ukrajina se dohodla se Švédskem na koupi až 150 gripenů

Ukrajina se dohodla se Švédskem na koupi až 150 gripenů

22 října, 2025
Pražská burza dnes růstem o 0,12 procenta smazala úterní pokles

Pražská burza dnes růstem o 0,12 procenta smazala úterní pokles

22 října, 2025
Fotbalisté Plzně zkusí zaskočit AS Řím a udržet neporazitelnost v Evropské lize

Fotbalisté Plzně zkusí zaskočit AS Řím a udržet neporazitelnost v Evropské lize

22 října, 2025
Lidovci navrhnou do volby předsedy Sněmovny Bartoška

Lidovci navrhnou do volby předsedy Sněmovny Bartoška

22 října, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Analýza: V desetině kategorií zboží jsou privátní značky dražší než ty tradiční
Ekonomika

Analýza: V desetině kategorií zboží jsou privátní značky dražší než ty tradiční

PersonálPodle Personál22 října, 2025
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram
Analýza: V desetině kategorií zboží jsou privátní značky dražší než ty tradiční

Komerční prezentace Aktual.: 22.10.2025 12:14

Praha – Ve zhruba desetině kategorií zboží jsou vlastní značky obchodních řetězců dražší než běžné značky. Týká se to například másla a margarínů, vajec, toaletního papíru či džusů. Vyplývá to z dat agentury NIQ, která dnes v Praze představil analytik NIQ Karel Týra. Nadále podle něj nicméně platí, že proti tradičním značkám jsou privátní značky průměrně o 21 procent levnější. Podíl privátních značek na tržbách obchodníků aktuálně činí 28 procent, ve srovnání s loňskem mírně vzrostl.

Pod privátními značkami obchodníci prodávají zejména potraviny a drogistické zboží. „Role privátních značek se proměňuje, už to není jenom ta nejlevnější alternativa,“ řekl Týra. Většina českých spotřebitelů si podle něj myslí, že kvalita privátních značek je s tradičními značkami srovnatelná nebo vyšší, a jsou tak ochotni si připlatit. Obchodníci zároveň pochopili, že privátní značky představují dobrý způsob, jak si zákazníka připoutat, dodal Týra.

Třeba v případě vajec jsou privátní značky průměrně o pět až deset procent dražší než tradiční značky. U másel a margarínů činí rozdíl 17 procent a cena džusů prodávaných pod vlastními značkami řetězců je proti běžným značkám o 23 procent vyšší, řekl ČTK Týra.

Podíl privátních značek na tržbách českých obchodníků aktuálně činí 28 procent, loni ve stejném období to bylo 27,7 procenta. Předloni tento podíl vzrostl na 27,6 procenta z 25 procent v roce 2022, od roku 2015 do roku 2021 privátní značky tvořily 20 až 22 procent tržeb, uvedl Týra. V některých zemích je ale podle něj podíl vyšší, v západní Evropě dosahuje průměrně 40 procent.

Zájem o privátní značky se v Česku zvýšil hlavně v důsledku růstu spotřebitelských cen, i po odeznění vysoké inflace jim ale zákazníci zůstali věrní, dodal Týra. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy často platí, že čím je nabídka privátních značek větší, tím více klesá podíl zboží ve slevách, protože v případě privátní značky může obchodník lépe pracovat s cenou.

Výrobu privátních značek si obchodníci zadávají u externích firem, podle mluvčího Potravinářské komory ČR Marka Zemánka ale někteří obchodníci na obal stále nedávají informaci o tom, kdo produkt vyrobil. Uvádění výrobce na obalu by proto mělo být povinné, řekl Zemánek ČTK. „Neuvádění výrobce u privátních značek je nefér hra, která vážně poškozuje transparentnost trhu,“ uvedl. „Jeden měsíc vyrábí privátní značku český producent, ale hned další měsíc už ji pod stejným obalem dodává zahraniční výrobce. Jednoduše proto, že ten český neakceptoval diktované podmínky řetězce,“ doplnil.

Jediným důvodem, proč obchodníci mění dodavatele privátních značek, je podle Prouzy špatná kvalita dodávek. „Pokud si Potravinářská komora stěžuje, tak jen přiznává, že její členové mají problémy s kvalitou výroby,“ řekl Prouza ČTK.

Téměř 70 procent zboží privátních značek se prodá v supermarketech a diskontních řetězcích, následují hypermarkety, řekl Týra. V drogeriích se podle něj prodá osm procent zboží privátních značek a v on-line supermarketech tři procenta.

Mezi 29 procent kategorií, kde jsou privátní značky až o čtvrtinu levnější než ty tradiční, patří jogurty, káva, trvanlivé mléko nebo tabulkové čokolády. Výhodnější o čtvrtinu až polovinu je 39 procent kategorií, mimo jiné pivo, tvrdé sýry, energetické drinky, prací prostředky či bramborové chipsy, a o více než polovinu nižší cenu má podle dat NIQ pětina kategorií, třeba minerální vody, zubní pasty, sprchové gely a šampony.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Pražská burza dnes růstem o 0,12 procenta smazala úterní pokles

Pražská burza dnes růstem o 0,12 procenta smazala úterní pokles

Dopravní úpravy kvůli dostavbě Temelína vyjdou podle vlády asi na 3,9 mld. Kč

Dopravní úpravy kvůli dostavbě Temelína vyjdou podle vlády asi na 3,9 mld. Kč

Mezi manažery z autoprůmyslu panuje optimismus, vyplývá ze studie KPMG

Mezi manažery z autoprůmyslu panuje optimismus, vyplývá ze studie KPMG

Pardubice mají nové letouny Zlín, sloužit budou k výcviku armádních pilotů

Pardubice mají nové letouny Zlín, sloužit budou k výcviku armádních pilotů

Odsunutí konce výroby spalovacích motorů nemusí být v zájmu Škody Auto

Odsunutí konce výroby spalovacích motorů nemusí být v zájmu Škody Auto

BMW předvedlo první elektrický model Nové třídy

BMW předvedlo první elektrický model Nové třídy

UniCredit Bank v ČR a SR letos stoupl čistý zisk o 2,2 pct na 8,6 mld Kč

UniCredit Bank v ČR a SR letos stoupl čistý zisk o 2,2 pct na 8,6 mld Kč

ANO, SPD i Motoristé chtějí investice do dálnic, na železnici se neshodují

ANO, SPD i Motoristé chtějí investice do dálnic, na železnici se neshodují

SZ: PPF si na odkup podílu od Kellnera ml. půjčí více než 18 miliard korun

SZ: PPF si na odkup podílu od Kellnera ml. půjčí více než 18 miliard korun

Tipy Redaktorů

Ukrajina se dohodla se Švédskem na koupi až 150 gripenů

Ukrajina se dohodla se Švédskem na koupi až 150 gripenů

22 října, 2025
Pražská burza dnes růstem o 0,12 procenta smazala úterní pokles

Pražská burza dnes růstem o 0,12 procenta smazala úterní pokles

22 října, 2025
Fotbalisté Plzně zkusí zaskočit AS Řím a udržet neporazitelnost v Evropské lize

Fotbalisté Plzně zkusí zaskočit AS Řím a udržet neporazitelnost v Evropské lize

22 října, 2025
Lidovci navrhnou do volby předsedy Sněmovny Bartoška

Lidovci navrhnou do volby předsedy Sněmovny Bartoška

22 října, 2025
Globální oteplování se podle Guterrese nepodaří udržet pod 1,5 stupně Celsia

Globální oteplování se podle Guterrese nepodaří udržet pod 1,5 stupně Celsia

22 října, 2025

Poslední Zprávy

Dopravní úpravy kvůli dostavbě Temelína vyjdou podle vlády asi na 3,9 mld. Kč

Dopravní úpravy kvůli dostavbě Temelína vyjdou podle vlády asi na 3,9 mld. Kč

22 října, 2025
Hyský se vrací na místo největšího úspěchu, těžký úvod s Plzní označil za masakr

Hyský se vrací na místo největšího úspěchu, těžký úvod s Plzní označil za masakr

22 října, 2025
NSS ověří součet preferenčních hlasů SPD v některých okrscích Pardubického kraje

NSS ověří součet preferenčních hlasů SPD v některých okrscích Pardubického kraje

22 října, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.