Vrobn nklady budou klesat vrazn rychleji ne nklady na baterie, kter jsou nejdra soust elektromobilu a v souasnosti tvo zhruba tyicet procent ceny vozu.
Gartner uvedl, e jeho analza se odvj z inovac, kter zjednoduuj vrobn nklady. Tmi jsou napklad centralizovan architektura vozidel nebo zaveden gigacasting, tedy velkch litinovch odlitk vyuvanch pro konstrukci sloitch a velkch komponent automobil, kter pomhaj snit vrobn nklady a dobu monte.
Nov technologie znamenaj, e nklady na vrobu bateriovch elektromobil doshnou stejn rovn jako nklady na vozy se spalovacm motorem rychleji, ne se oekvalo, ale zrove to vrazn prodra nkter opravy bateriovch elektromobil, uvedl viceprezident pro vzkum ve spolenosti Gartner Pedro Pacheco.
Prmrn nklady na opravu karoserie a baterie elektromobil po vn nehod se do roku 2027 maj zvit o ticet procent, odhaduje Gartner. To by mohlo zpsobit, e vozidla, kter se dostanou do vn kolize, budou nchylnj k plnmu odpisu, protoe oprava by mohla stt vc, ne je zstatkov hodnota.
Vysok nklady na opravu elektromobil ji nyn vyvolvaj obavy mezi potencilnmi kupci. Gartner uvedl, e pokud by snen vrobnch nklad bylo na kor vych nklad na opravu, mohlo by to mezi spotebiteli vyvolat odmtav reakce.
Gartner rovn uvedl, e zhruba patnct procent vrobc elektromobil zaloench od minulho desetilet do roku 2027 zkrachuje nebo bude pevzato jinou firmou. To neznamen, e se odvtv elektromobil hrout. Pouze vstupuje do nov fze, kdy firmy s nejlepmi produkty a slubami zvtz nad tmi zbvajcmi, uvedl Pacheco.