Komerční prezentace Aktual.: 22.10.2025 08:21

Praha – Pro ANO, SPD a Motoristy, kteří od pondělí vyjednávají o programu budoucí vlády, jsou v oblasti dopravy prioritou dostavba dálniční sítě a investice do železniční infrastruktury. Na potřebnosti vysokorychlostních tratí (VRT) se ale neshodují. Zatímco ANO je považuje za prioritu, pro Motoristy a SPD jde o mimořádně nákladný projekt s nejistým přínosem pro běžné občany. Vyplývá to z předvolebních programů stran a dřívějších vyjádření jejich zástupců. Tématu dopravy se dnes budou věnovat programové týmy tří stran

Hnutí ANO kritizuje současnou vládu za to, že zatím neschválila návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ačkoli to měla udělat souběžně se státním rozpočtem. Na to upozornila i Národní rozpočtová rada (NRR), která zároveň varovala, že návrh rozpočtu SFDI počítá s příjmy od státu o 37,2 miliardy korun vyššími, než kolik navrhuje státní rozpočet ve svých výdajích. Podle místopředsedkyně ANO Aleny Schillerové není možné podepisovat smlouvy k dopravní výstavbě, protože kvůli neschválenému rozpočtu SFDI nejsou na příští rok zajištěny peníze.

Všechny tři subjekty považují za klíčovou prioritu pro dopravu dostavbu dálniční sítě. V předvolebních programech zmiňovaly urychlení výstavby, přičemž SPD chce zjednodušit legislativu a stavební řízení. ANO i Motoristé zmiňují zapojení soukromého sektoru do financování dopravních staveb, tedy PPP projekty. Pro ANO je také jednou z priorit pokračování digitalizace.

SPD i ANO kladou důraz na podporu veřejné dopravy a slevy na jízdném. SPD podporuje zachování slev a rozšíření MHD, ANO chce vrátit slevy 75 procent pro studenty a důchodce. Motoristé se v programu veřejnou dopravou nezabývali, zmiňovali pouze lepší provázání železnice s ostatními druhy dopravy.

Uskupení se také do jisté míry shodují na přístupu ke spalovacím motorům. ANO chce prosadit zrušení zákazu prodeje aut se spalovacím motorem od roku 2035, proti kterému se v programu vymezila i SPD a Motoristé. Ti chtějí neutrální přístup ke všem typům řešení. Dále chtějí snížení daní z pohonných hmot, zrušení povinnosti knihy jízd nebo sdílené dopravní známky.

Motoristé a SPD jsou zdrženliví k projektům vysokorychlostních tratí. Motoristé preferují modernizaci stávajících tratí na rychlosti do 250 km/h místo stavby nákladných VRT a kladou důraz na údržbu regionálních tratí. SPD chce zvýšit kapacitu železnice, ale VRT označuje za projekt, který nemá jistý přínos pro české občany. Naproti tomu ANO prosazuje rozvoj vysokorychlostní železnice, konkrétně chce zahájit stavbu přes 100 kilometrů. Dále má v plánu zvýšit rychlost koridorů na 200 km/h.

Podíl
Exit mobile version