Komerční prezentace Aktualizace: 24.06.2024 04:20

Washington – Ať už je to usmívající se Joe Biden v roli Dark Brandona nebo tvář Donalda Trumpa zapracovaná do scény ze seriálu Hra o trůny, štáby obou hlavních kandidátů na amerického prezidenta letos přijaly jako prostředek kampaně digitální memy. Mohou být údernějším a rychlejším způsobem, jak vyjádřit politický argument, také ale mohou kandidáta poškodit nebo rozvířit kontroverze, uvádí v analýze agentura AP.

V době, kdy desítkám milionů lidí slouží sociální sítě jako hlavní zdroj informací, by souboj memů mohl výsledek listopadových voleb ovlivnit. Mnozí Američané nejsou z opakování duelu mezi Bidenem a Trumpem nadšení a v důsledku sílících digitálních návyků je obtížnější lidi oslovit skrze tištěná média nebo televizi.

Kampaně prezidenta z Demokratické strany a republikánského exprezidenta na internetu ve velkém vytvářejí a sdílejí obsah ve snaze utvářet obraz obou mužů. Bidenův štáb dokonce nedávno zveřejnil nabídku práce na pozici správce stránek s memy.

Ty mají často podobu vizuálního obsahu, jako je obrázek nebo video, s určitým vzkazem, který mezi lidmi rezonuje díky náležitosti k jisté skupině nebo specifickým znalostem. Memy nemusí být politické nebo satirické, ovšem zvyšuje to pravděpodobnost, že budou hojně sdílené. A zatímco politici dnes memy záměrně vytvářejí a přeposílají, některé z těch nejznámějších začaly neúmyslně.

Jedním z nejranějších memů moderní éry byl nadšený výkřik guvernéra Vermontu Howarda Deana během primárek v roce 2004, který politikovi přinesl posměch a poškodil jeho již tak klopýtající prezidentskou kampaň. O pět let později, když se do Bílého domu stěhoval prezident Barack Obama, mnozí stoupenci odcházejícího George Bushe mladšího sdíleli jeho fotografii s textem: „Už se vám po mně stýská?“

„Když to uděláte dobře, trefíte se do něčeho, na čem se daná skupina shodne nebo co jí přijde podezřelé, trefíte se do něčeho, co na publikum zapůsobí,“ řekla odbornice na marketing Rebecca Ortizová, která působí na vysoké škole Syracuse University a zabývala se rolí memů v budování politické identity.

Bidenova kampaň si vytvořila vlastní zásobu fotek a videí pro distribuci na oficiálních kanálech spojených s prezidentem. Podle jednoho z pracovníků štábu Bidenovi poradci uvažují také o spolupráci s nezávislými tvůrci ve snaze oslovit cílové skupiny, které se již zdají být prezidentově rétorice nakloněné. Kampaň doufá, že některé nerozhodnuté voliče přesvědčí, když k nim její poselství doputuje od jiného zdroje, který již sledují.

Trump, který byl už před kandidaturou na prezidenta častým uživatelem sociálních sítí, již delší dobu memy sleduje a sdílí, podobně jako jeho poradci nebo některé z jeho dospělých dětí. Jeho nejstarší syn Donald mladší je přeposílá často a na instagramu se označuje za „generála ve válce memů“.

Kampaň žádné detaily o svém digitálním týmu a užívání memů neposkytla. Mluvčí Steven Cheung ve svém vyjádření zesměšňoval Bidena za jeho přešlapy v projevech nebo momenty, kdy se zdál být zmatený. „Joe Biden je chodícím, mluvícím memem, kdykoli se přišourá na veřejnost,“ uvedl Cheung.

Bidenův tým si přivlastnil postavu Dark Brandona, čímž převzal mem pravicových konspirátorů vykreslující prezidenta jako nebezpečnou sílu a zároveň i přezdívku Brandon, která se na konzervativní scéně stala maskovanou urážkou Bidena. Dark Brandon jej původně zobrazoval jako hrozbu, demokraté ale šablonu přejali a používají ji jako mem, který zesměšňuje konspirační teorie o Bidenově údajném vlivu na události jako Super Bowl nebo prezidenta vykresluje jako mocného hráče při prezentování jeho výsledků.

Prezidentova kampaň teď prodává cedule, hrnky, dupačky i kávu, na nichž je Biden vyobrazený jako Dark Brandon s červenými lasery v očích.

Trump a jeho tým zase pravidelně sdílí memy, které exprezidenta glorifikují jinými způsoby, například jej ukazují jako vůdce skupiny tančících vojáků z indického filmu. A jak Bidenova, tak Trumpova kampaň rychle vystříhávají potenciálně trapné záběry svého oponenta a do minut je nahrávají na internet, kde se dostávají do krevního oběhu sociálních sítí a často ovlivňují zpravodajství tradičních médií.

Trumpův štáb často sdílí obsah od tvůrců, kteří nejsou součástí kampaně, a někdy se distancuje od příspěvků, které později vyvolají pobouření. V roce 2016 exprezident šířil mem o své tehdejší soupeřce Hillary Clintonové, kde byl nad hromadou bankovek obrazec připomínající Davidovu hvězdu, což evokovalo antisemitský stereotyp. Trump pak obrázek smazal, ale dodal, že šlo o „prostou hvězdu často používanou šerify“.

Minulý měsíc Trump sklidil kritiku za sdílení memu ve formě videa, které zahrnovalo odkaz na „sjednocený Reich“ v sérii hypotetických novinových titulků reagujících na jeho znovuzvolení. Obsah vytvořila skupina, která podle deníku The New York Times spolupracuje s Trumpovou kampaní. Říká si Dilley Meme Team a prezentuje se mimo jiné jako „Trumpova mašinerie internetové války“.

Čí memy mají větší dosah, je těžké říct. Trump ale má více sledujících než Biden na instagramu, tiktoku i X, jakkoli na platformě dříve známé jako twitter není aktivní. Od odemčení jeho účtu, který byl zablokován po útoku na Kapitol ze 6. ledna, přidal jediný příspěvek. Zahrnoval jeho policejní fotografii, ze které se již také stal mem.

Podíl
Exit mobile version