Aktual.: 26.05.2025 14:31
Praha – Filmová výchova, která bude povinnou součástí výuky v základních školách, může žákům pomoci rozvinout kreativitu. V tiskové zprávě o tom dnes informovala Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu. Filmová výchova podle nového rámcového vzdělávacího programu (RVP) rozšíří výtvarnou výchovu, hudební výchovu má doplnit taneční a dramatická. Jak toto vzdělávání školy do výuky zařadí, záleží na nich. ZŠ budou podle nového programu muset začít učit v prvních a šestých třídách od září 2027, dobrovolně mohou od září 2025. Nový vzdělávací program schválil koncem minulého roku ministr školství Mikuláš Bek (STAN).
Proti změnám ve výuce výtvarné a hudební výchovy protestovali koncem dubna v Praze desítky lidí. V důsledku rozšíření předmětů podle nich bude na jednotlivé obory málo času a změny povedou k omezení výtvarné a hudební výchovy. Zástupci Národního pedagogického institutu (NPI), který nový program připravil, v minulosti upozorňovali na to, že školy si sestavují vlastní školní vzdělávací plán. V něm si mohou určit, kolik hodin věnují jednotlivým předmětům.
Školy si podle rámcového programu vytvářejí vlastní školní vzdělávací plány, které se od sebe mohou lišit. Při tvorbě musí zohlednit minimální a maximální týdenní počet hodin pro jednotlivé ročníky, zařazení výuky angličtiny od 1. do 9. třídy, výuku dalšího cizího jazyka od 7. třídy a povinný rozsah výuky tělocviku minimálně dvě hodiny týdně od 1. do 9. třídy, vyplývá z informací na webu. Další hodiny mohou využít například na volitelné předměty, které budou dotvářet jejich zaměření. Tyto hodiny můžou školy podle NPI využít k posílení konkrétních oborů, včetně těch, které se týkají umění a kultury.
„Filmová výchova má hlavně rozvinout všeobecnou kreativitu, a to i u žáků, kteří se v jiných předmětech příliš neprosazují. Rozvoj tvořivosti by měl dětem pomoci s učením v dalších předmětech, osvojováním řady dílčích dovedností, a také zvýší uplatnitelnost v pozdějších letech,“ řekla předsedkyně Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu (ASFAV) Zuzana Havelková.
Zda vznikne nový předmět, záleží na konkrétní škole. Filmovou výchovu mohou školy vyučovat samostatně, jako součást výtvarné výchovy, nebo i jako součást dalších předmětů. Asociace předpokládá, že ji budou učit především učitelé výtvarné výchovy, měli by si podle ní doplnit vzdělání odbornými kurzy. Své kurzy pro učitele spustí asociace letos na podzim, uvedla.
„Vyučující se může s žáky věnovat vlastní tvorbě – zkoušet různé druhy animace, vytvářet komiksy nebo se zaměřit na jednoduchý rozbor filmu. Optimální je obě složky provázat, aby tvůrčí činnosti vycházely ze zhlédnutých filmů a staly se prostředkem hlubšího porozumění a osobního vztahu k umění,“ uvedla Havelková.
Na konci základní školy by žáci měli umět například vytvořit filmové dílo. Může mít hranou, dokumentární i animovanou podobu, vyplývá z informací na webu RVP.