Alfa Romeo Tonale je Itlie na kolech, u jsme j projeli

Rodk z jin Francie s italskmi koeny dv znace nov smr. Slovo, kter dnes pouv snad nejastji, je kvalita. Nov Tonale m bt jej definic.

Kdy loni v lednu piel Imparato z Peugeotu v rmci fze francouzskho PSA a italskho FCA do koncernu Stellantis do Alfy Romeo, uvedl se tm, e prv premiru stejn novinky, kompaktnho SUV Tonale, zbrzdil. Nadil inenrm, e auto potebuje jet doladit. Dnes je tu tedy nov Alfa Romeo v pln krse a sle.

Italov jsou fascinovni nejznmj povdkou Franze Kafky Promna, hodiny a hodiny ji ze vech hl studuj ve kolch, zn ji kad stedokolk. Italsk peklad La Metamorfosi dal jmno cel premie Alfy Romeo Tonale. Italov v novm SUV vid promnu slavn urozen znaky s nezamnitelnm sportovnm duchem v automobilku dvactho prvnho stolet s elektrifikac pohonu a svtem NFT.

Nabdku znaky z Arese nyn prodlou na skvl, ale pouh dva modely sourozence Giulia a Stelvio, tedy dopluje novinka, kter m bt masovj zleitost. I jmno zvolili po italsku, vt SUV znaky si ho vypjilo po slavnm alpskm prsmyku, Tonale znaj vichni naden lyai. Te si pedstavte, e by se nov kodovka jmenovala Snka nebo Vyehrad; ta italtina prost m nco do sebe.

Pln znaky pro dal roky je jasn: Alfa m bt nejrychleji elektrifikujc se znakou. V roce 2024 pibzu prvn ist bateriov alfa, rok na to prvn model, kter bude mt vhradn elektrick pohon a v roce 2027 m bt elektrifikovan cel nabdka znaky.

Alfa je Itlie, hm Imparato. Mistr zkratky a jasnch dernch heslovitch proklamac vysvtluje, e m bt prmiovou znakou koncernu Stellantis. Jsou to krsn auta s asnou histori. 97 procent lid na svt zn Alfu Romeo, k a dodv, e by byl hch toho nevyut. Nejdleitj je z nazen vldce koncernu Carlose Tavarese profit, na velikost produkce se nehled, pokud to neohrouje pracovn msta a cel fungovn znaky. Nen tlak na to vyrbt velk objemy, zdrazuje Imparato s tm, e objem obstaraj masov znaky koncernu. Hlavn Peugeot, kter do pedloska vedl. U Peugeotu jsem dil 12 tisc lid, u start-upu Alfa Romeo jich je 49, srovnv s nadszkou velikost znaek z pohledu mnostv manaer. Rozhodnut se dlaj za pt minut, dodv.

Jean-Philippe Imparato

V nov roli u mnohem men a peci jen vlastn okrajov znaky se zcela jinmi koly se vyv. Basta! okikne Imparato sm sebe, kdy vzpomene na diskuze o italsk vrobn kzni u starch alf. Te je kvalita jeho mantrou. A zavzpomn na svho otce, alfisty, kter pr v sedmdestkch o svch milovanch italskch krskch kal, e potebuje dv, aby ml jistotu, e bude mt m jet. Pokud kvalita nebude dokonal, nevyjde z fabriky jedin auto. Na to dvm krk, hromuje Imparato a oznamuje, e Tonale kryje znaka plon ptiletou zrukou.

Nov ra se m nst ve jmnu konektivity a elektrifikace. Samozejm v italsky ikznm balen nezamniteln design a pikov technika maj bt samozejmost. kol je jednoznan: uchovat sportovn charakter pro 21. stolet. Ovem v novm podn. Daniel Guzzafame, jeden z Imparatovch pmch podzench, zdrazuje, e Tonale je nejtechnologitj alfou vech dob. Doke komunikovat s chytrou domcnost, na palub m kyberasistentku Amazonu Alexu, nabdne prvky autonomnho zen, samozejmost je pln konektivita (wi-fi s a pro osm pstroj) a aktualizace vozu na dlku.

Alfa Romeo Tonale

Italsk novinka bude mimo jin prvnm autem na trhu vybavenm NFT digitlnm certifiktem, kter bude zaznamenvat ivot vozu; to se bude hodit pro prokazovn historie pi prodeji ojetiny. Technologie na bzi blockchainu pedstavuje digitln certifikt, kter se po zakoupen vozidla neustle dopluje, aby zaznamenal pouvn vozidla bhem jeho ivotnho cyklu. Hlavnm clem a vhodou NFT jsou ochrana zstatkov hodnoty vozidla, vysvtluje Sylva Marounkov z eskho zastoupen znaky.

Znalci najdou na designu s nezbytnmi prvky genetiky znaky odkazy na slavn modely minulosti. Nov alfa je dlouh 4,53, irok 1,84 a vysok 1,6 metru, kufr je ptisetlitrov. To odpovd teba VW Tiguan nebo Hyundai Tucson. Rfky Tonale maj od 17 do 20 palc prmru, o tch si jet povme.

Hybridizace

K mn budou dv proveden klasick s pohonem pednch kol a plug-in hybridn s pohonem vech kol. Nov benzinov tyvlec s objemem 1,5 litru osazen turbem a pmm vstikovnm (350 bar) dostal variabiln asovn ventil, aby pracoval efektivn ve velkm rozsahu a uml fungovat v Millerov cyklu (dvj uzavrn sacch ventil). Tento motor se m stt pte nabdky nkolika model nap italskou vtv Stellantisu. K mn jsou dv proveden: 130 a 160koov (s turbem s variabiln geometri) s 240 Nm pro ob verze. Do sedmistupovho dvouspojkovho automatu vetkli 15kilowattov elektromotor (48V) se 135 newtonmetry, kter na rozdl od klasickch mildhybrid doke pr destek metr pohnt auto sm s vypnutm spalovacm motorem. Li-ion akumultor s kapacitou 0,8 kWh doke dvat na vstupu a 22 kW, je ukryt ve stedovm tunelu ped zadnmi sedadly a v 13,5 kilogram. Pokud je to mon, na elektinu se tak rozjd.

Na podzim doraz pluginhybridn verze s vkonem 275 kon a elektrickm dojezdem 60 kilometr. Mario Montaldo uvd, e na slavnm tovrnm okruhu Balocco je nabjec hybrid rychlej ne obyejn benzinov verze. Hlavn proto, e je ostej na vjezdu s oblouku. Plug-in hybrid m pod kapotou peplovanou benzinovou tinctistovku vybavenou specialitou Ital v podob elektrohydraulickho ovldn ventil (technologie Multiair) pohnjc pedn kola, ta zadn pak pohn elektromotor iven 15,5kWh akumultorem.

Pi prvnm svezen jsme vyzkoueli 160koovou verzi. Mete si hrt s jzdnmi mdy, ten zamen na spotebu ns dotlail k piblin sedmilitrov spoteb. A si ofr auto osah, mohlo by to bt o njak pllitr mn. Automat ad rychle, ale je trochu uskkan, semtam pi peazen zarzoval vc, ne je obvykl. Motor m hezk zn hlas, v nich otkch je trochu tupj, u Alfy sami piznvaj, e je to kvli emism. Sprint z nuly na stovku za 8,8 sekundy ale rozhodn nen patn. Plug-in Hybrid Q4 zvld stovku za 6,2 sekundy.

V nabdce bude i 1,6litrov diesel s vkonem 130 kon a 320 kroutcmi newtonmetry, spojen s estistupovou dvouspojkou. Naopak plug-in hybrid m dostat mniov automat.

Alfa Romeo Tonale

Drivercentric

Alfy Romeo chtly vdy uhranout jzdnmi zitky. finenr pohonu Mario Montaldo zdrazuje patnct tisc hodin softwarovch simulac a tyi miliony testovacch kilometr, kter prototypy najezdily v prbhu vvoje a ladn. Domenico Bagnasco, inenr uc jezdit rychle vkonn alfy, vyzdvihuje rychlou reakci na zatoen volantem a snahu o maximln potlaen nedotivosti, s tm pomh systm simulujc prci samosvornho diferencilu pibrovnm vnitnho pednho kola v zatce, kolem kterho se auto st.

Auto dostalo mimo jin speciln vztuhy karoserie v mstech uchycen nprav. Pedn nprava je tradin mcphersonovsk, zadn vceprvkov ustavuje kad z kol temi rameny. Teba loiska uchycen tlumi jsou pevzat z mohutnjho stelvia. Stejn jako brzdy po drt, u kterch pedl nepsob pmo na brzdov vlec, ale na jednotku, je signl penese a nadvkuje brzdn inek elektronicky, tuto techniku auta dnes dostvaj, aby mohla pi hybridizaci lpe pracovat s rekuperativnm brzdnm.

Zkladn podvozek m speciln tlumie Koni s technologi FSD (Frequency Selective Damping), kter skvle funguj teba na Fiatu Tipo. Tlumie pracujc ve dvou modech (ventil v tlumii v zvislosti na frekvenci pohybu kola pepn automaticky mezi dvma okruhy) potlauj pohyby karoserie. Lep varianty Tonale dostanou tlumie s mnitelnou tuhost.

A te ty hor zprvy. Prvn vrka aut pi pedstavovacch jzdch stla na ndhernch dvacetipalcovch rfcch v ikonickm baroknm designu. Obut byly do pirellek 235/40 R 20. Na hladk silnici prima, jene i v Itlii maj dost asto hrbolat silnice. A na tch se Tonale pod vrt. Vnmav idi ct, e npravy se sna pracovat, tlumit, vst kolo, jene s ob nzkoprofilovkou si neporad. Uznv to i Jean-Philippe Imparato, jene jsou krsn shrne tak njak po italsku volbu dvactek. Pro krsu udl Ital asto i hloupost a obas to bol, tak si prosm kupte Tonale na mench kolech, a nejste naklepan.

Alfa Romeo Tonale

Je veejnm tajemstvm, e technick zklad sdl Tonale s Jeepem Compass a asem doraz jet tet do party Dodge Hornet (vyrbt ho bude s Alfou v Itlii a podle veho j m bt dost podobn). A nutno ci, e nco z t jeepovitosti je v alf ctit. Psob solidnm dojmem, tu kvalitu a pi o detail vnmte z kadho detailu; tak idisk, aby si mohla kat baby-Stelvio ale nen. Oproti vtmu fenomenln jezdcmu SUV znaky psob peci jen klidnjm dojmem.

Milion

Alfa pro Tonale oprila klasick slavn oznaen variant: Super – Sprint – Ti – Veloce. Jestli doraz tak ikonick proveden se zelenm tylstkem (quadrifoglio verde) pipnutm na blatnku se rozhodne letos, a se zjist, zda se poda pluginhybridn variantu pipepit tak, aby si to zaslouila. Zavdc cenk s aktuln jedinou variantou edizione speciale startujc na milionu je jednoduch. To je dal cesta k efektivit a sporm vroby. Ta bude probhat v tovrn Pomogliano dArco u Nepole, kterou Alfa ped padesti lety postavila pro slavn Alfasud, kter ovem zrovna kvalitou neproslul. Zdobily ho fenomenln jzdn vlastnosti podtren sportovnm naturelem, ale oproti konkurenci ml tak krat poloas rozpadu kvli velk nchylnosti ke korozi. To je zapomenuto, dnes je to jedna z nejmodernjch fabrik Stellantisu s modern technikou zamenou prv na kvalitu vroby, k tomu jet vytrnovali pes tyi stovky zaplench dlnk-alfist, kte na pelivost monte dohlej.

Letos m tovrna na jihu Itlie vyrobit osmnct tisc Tonale, v pln sle to pak m bt a 90 tisc kus ron. Imparato ovem zdrazuje, e alfa nevyrb a nebude vyrbt na sklad. Dky tomu dr ceny jak chce (zdrauje) a je vdlen. Imparato chce, aby se alfy staly automatickou volbou pro vy management, jeho firmy jezd v autech ostatnch znaek Stellantisu. V zpadn Evrop tak maj a polovinu nkup Tonale tvoit firemn flotily. U dnes maj pr podle tabulek v konenm tovn alfy podobnou zstatkovou hodnotu jako konkurenti. Tm hlavnm, kterho Imparato zmiuje, je BMW.

Komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Související články

Latest Posts