Byly k smchu. Te nsk automobilky to a vlcuj ns, k publicista

0
48

Ped njakmi osmi lety byli an v automobilovm prmyslu k smchu. Na autosalonech byli jakousi exotikou, na kterou se vichni chodili zvdav dvat. Oteveli jsme dvee, piichli, uctili nskou trnici, gumu a plast a odeli jsme s smvem na tvi, vzpomn Frantiek Dvok.

Mezitm se ale v n podle veho velmi intenzivn pracovalo. Ukzalo se to u na loskm autosalonu v Pai. A letos, jak to vypad, tok ny na Evropu zan opravdu ve velkm a je navc velmi systematick, dodv publicista, kter vidl nskou ofenzivu na autosalonu v Mnichov, kter se konal v minulm tdnu.

an ns pedbhli o generaci

nskch znaek bylo podle nj v Mnichov vce ne tch tradinch evropskch. Jednoznan to byla demonstrace sly. O nsk auta byl obrovsk zjem, kad si je chtl prohldnout. Je to logick: je to nov vc, o kter se te hodn mluv. Ale musm ct, e nsk auta rozhodn nevypadaj zle. A nemysl si to ani tradin evropt vrobci.

Oste sledovan byly zejmna elektromobily. A tady je teba ct, e an v elektromobilit pedbhli ostatn o jednu generaci. Potvrdil to dokonce i f Renaultu Luca de Meo, kter je asi z kapitn evropskho autoprmyslu nejhubatj. Asociace evropskch vrobc automobil u oteven prohlauje, e se konen mus nco stt, protoe nm na v elektromobilit ujela.

Vhodou ny je velikost vlastnho trhu. Kdy doma prodte 20 milion aut ron, vydlte penze na to, abyste mli na dal vvoj. Zrove se nsk vlda se sttnmi i soukrommi automobilkami podle veho dohodla a stanovila dopedu pln, jak bude postupovat. A ten pln.

A pak tu jsou ob nsk sttn dotace do automobilovho prmyslu. V pepotu m jt o stku 2,5 bilionu korun ron, k Frantiek Dvok. A prv tato skutenost vad evropskm automobilkm, kter podobnmi dotacemi nedisponuj.

V tto vlce u je rozhodnuto

Na problm upozornila tento tden tak fka Evropsk komise Ursula von der Leyenov, podle kter na pes sttn dotace umle udruje ceny svch elektromobil na nzk rovni, co kiv trh.

na m obrovskou vhodu v tom, e se elektromobilitou zabv dlouhodob, upozoruje Frantiek Dvok. Jako jedna z mla zem si vyrb vlastn baterie. Mon to me vyznvat tak, e to je vlka zbytku svta proti n. Jenome na druhou stranu ten zbytek svta si any neme pli rozhzet, protoe by bez nich neml baterie pro elektromobily, pro kter jsme se v Evrop do budoucna rozhodli.

Mm takov pocit, e v tto vlce u je prost rozhodnuto. Piznvaj to i evropt vrobci. Jak jsem ekl, na jim v mnoha ohledech ujela a bude stran tk ji dohnat. Navc si nu nemohou rozhzet. Kdy fka Evropsk komise ekla, e zashne proti nskm automobilkm nebo e bude vyetovat to, jak je to skuten s nskou podporou automobilek, tak si myslm, e to je spe politick prohlen, proklamace, mn Dvok.

Spory Nmc s Francouzi

Podle publicisty je tu navc jet jeden problm: rozdln nzory mezi dvma evropskmi automobilovmi giganty Franci a Nmeckem. Prezident Macron je podle veho pod tlakem francouzskch automobilek. Ty raz cestu, e by se ml vytvoit ped nskmi znakami jaksi obrann val.

Oproti tomu Nmci ct, e maj obrovskou vazbu na nu. Exportuj tam, maj tam sv investice. Maj strach, e se na bude mstt za to, kdy pijde ze strany Evropy njak odveta, k Frantiek Dvok s tm, e teprve as uke, jak se k nskmu pronikn na evropsk trh s auty EU postav.

Publicista nsledn hovoil o tom, e nsk auta u spn pronikaj i na esk trh. Pkladem me bt pvodn britsk znaka MG, kterou koupili an a jen za srpen je tato znaka u jedenct nejprodvanj v R. A nejsou to vbec patn auta.

A tato spolenost vyrb spalovac auta, hybridy a od letonho roku maj i havou novinku elektromobil MG4. A ten je za cenu 779 tisc korun asi nejlevnjm plnohodnotnm elektromobilem na trhu. Take nkup MG ze strany ny byl vlastn geniln tah, podotk vedouc rubriky Auto iDNES.cz.

Frantiek Dvok pak hovoil i o dalch spnch pkladech pronikn nskch automobilek na evropsk trh. Zmnil i to, e v poslednch letech se zsadn zmnil jejich pstup. Ped deseti nebo patncti lety to byly takov zoufal pokusy.

n pomohl i covid

Ale dnes maj dealei o nsk produkty docela zjem. Zaalo to v dob covidu, kdy nebyl dostatek aut na prodej. Dealei tehdy nsk znaky zkusili a zjistili, e u rozhodn nezapchaly nskou trnic a hlavn: bylo jich dost, konstatuje Dvok.

A od t doby se poet prodanch nskch aut v Evrop stle zvyuje. Podle publicisty bude tento trend pokraovat i v budoucnu, a to a do doby, ne Evropa nevymysl njak svj vlastn pln podpory automobilovho prmyslu, se kterm pila ped tm dvma dekdami na.

Skuten nezbude nic jinho, ne dt hlavy dohromady. Nepostupovat, jak se k, reaktivn, ale proaktivn. Pistoupit k tomu racionln a vymyslet njak vlastn pln. Jinak to automobilov prmysl odnese nebo tu evropsk automobilky zstanou, ale budou vlastnn nkm jinm, teba i any, uzavr Frantiek Dvok.

M Evropa zavst na dovoz nskch aut clo? Jak jsou nsk auta kvalitn a posouvaj se i designov? A lze teba nsk auto nakoupit v R prostednictvm njakho asijskho e-shopu? I na to odpovdal vedouc rubriky Auto na iDNES.cz Frantiek Dvok v Rozstelu.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno