Do ty let bude vtina ford v Evrop na elektinu, od 2035 vechny

0
198

K elektromobilit dv trochu zdrenliv americk gigant Ford se zan k tomuto druhu mobility pod vedenm svho aktulnho editele Jima Farleyho piklnt m dl vc. Prv Farley po nstupu do funkce v jnu roku 2020 pootoil kormidlem a smuje automobilku vraznji k vrob bezemisnch voz. Nejprv zaaly prce doma v USA, kde elektrick Mustang Mach-E doplnil pick-up F150 Lightning a pily velk plny na investice do tovren na baterie a elektromobily.

Te nco podobnho, vlastn mon jet ve vtm mtku (otzkou je, co nakonec chyst Ford v USA) pichz v Evrop. Ofenzva bude mohutn. Do roku 2024 pedstav automobilka v Evrop sedm novch elektromobil: ti osobn modely a tyi uitkov vozy. Do roku 2026 chce Ford v Evrop prodvat 600 000 elektromobil ron, co jsou zhruba dv tetiny jeho aktulnch prodej. Globln chce v t dob Ford prodat dva miliony elektromobil za rok, take evropsk prodeje elektrovoz se na tomto objemu maj podlet tm tetinou.

A bhem esti let chce Ford ve sv tovrn v nmeckm Koln nad Rnem vyrobit celkem 1,2 milionu elektromobil: co je dvojnsobn naven pln oproti tomu, co Ford tvrdil pi oznmen spoluprce s Volkswagenem, jeho platformu MEB bude Ford pro nkter sv osobn elektromobily pouvat.

V roce 2035 pak chce Ford nabzet vhradn auta s nulovmi vfukovmi emisemi, jak firma pe v tiskovm prohlen. V dsledku to nejsp vyluuje jakkoli alternativy vetn vodkovch aut, jejich emisemi z vfuku jsou voda i vodn pra; ale mon nemusme Ford v tomto ppad brt tolik za slovo. Jist ale je, e ve vhledu novinek znaky na nkolik nsledujcch let vlastn nic jinho ne elektromobily nen.

V roce 2024 deset elektromobil

Nejbli vhled v aktulnch plnech Fordu je ten do roku 2024. Podle veho to bude podn tempo v jeho dsledku m v podstat ji za dva roky (a s rezervou nkolik msc k tomu) Ford v Evrop nabzet celkem deset elektromobil: k Mustangu Mach-E a proveden Mach-E GT, kter z njakho dvodu Ford vydv za samostatn model, jet letos pibude E-Transit. A pak sedm dalch aut.

V roce 2023 zane v Koln nad Rnem vroba ji njakou dobu plnovanho kompaktnho pln elektrickho SUV s dojezdem a 500 kilometr postavenho prv na platform MEB koncernu Volkswagen. O rok pozdji pak k nmu pid jet jeden podobn velk model, m jt o sportovn crossover. V roce 2024 pak zane Ford ve sv rumunsk tovrn vyrbt pln elektrickou verzi malho SUV Puma.

Bohat nadlka novinek ek zjemce o uitkov fordy. V roce 2023 se objev pln elektrick Transit Custom a jeho osobn verze Tourneo Custom, v roce 2024 pak dvojice Transit Courier a Tourneo Courier, tedy uitkov a osobn elektrick verze nejmench dodvek znaky Ford. Za pozornost stoj, e v plnech na elektrifikaci momentln nijak nefiguruje nedvno pedstaven model Tourneo Connect, tedy vz, kter teoreticky zapad mezi men Tourneo Courier a vt Tourneo Custom. Tourneo Connect je ale dvojetem Volkswagenu Caddy a maximln me (pokud bude Ford chtt) nabdnout plug-in hybridn techniku, ani VW s plnou elektrifikac Caddy nepot.

Tovrna na baterie i dal investice

Tento vrazn draz na elektromobily si samozejm vyd u Fordu adu zmn. Automobilka je odstartovala u ped asem zaloenm divize Ford Model e, kter m rozvoj elektrickch a vdy on-line pipojench voz na starosti. Meme postupovat rychlost startupu a vyrbt elektromobily, kter pinej radost, nabzej online sluby jedinen pro Ford a svoj technickou i bezpenostn rovn odpovdaj standardm Fordu, k k Model e globln f Fordu Jim Farley.

Smovn k pln elektrick budoucnosti je pro Ford naprostou nutnost, aby mohl v transformujc se Evrop uspokojit poteby zkaznk v oblasti mobility, dodv k tomu Stuart Rowley, pedseda pedstavenstva Ford of Europe. Jde tak o nalhavou potebu vt pe o nai planetu, pozitivn pnos pro spolenost a sniovn emis v souladu s Paskou dohodou, k Rowley.

Aby se podailo vzletn plny realizovat, investuje Ford jen ve sv tovrn v Koln nad Rnem asi dv miliardy dolar, tedy zhruba 46 miliard korun. V tto investici je ji zahrnuta i investice do nov tovrny na mont bateri, kter m v Koln nad Rnem vrobu odstartovat prv do roku 2024. V Turecku pak Ford hodl zaloit spolen podnik s tamn Ko Holding a s SK On Co., Ltd., kter se rovn bude vnovat vrob bateri. Pokud ve dobe dopadne, mla by u Ankary vzniknout jedna z nejvtch tovren na baterie v irm evropskm regionu. Fabrika by mohla odstartovat produkci ji v polovin dekdy a jej pln kapacita by mla bt 30 a 45 GWh bateri.

Ford tak roz svou stvajc tovrnu v rumunsk Craiov, kde se vyrb Puma a kde zane vroba i pln elektrick verze modelu. Pumu na vrobnch linkch dopln Transit Courier a Tourneo Courier, kter maj v roce 2024 pijet rovn v pln elektrick verzi (ale alternativy se spalovacmi motory maj zatm podle veho zstat zachovny). Rumunskou tovrnu pak pod sv kdla pevezeme Ford Otosan, co je tureck spolen podnik Fordu a ji zmnn Ko Holding.

V rmci svch pln zatm Ford neprozradil, jak to bude s elektromobily dl a jak plnuje do roku 2035 nahradit zbyl modely, kter na spalovac motory spolhaj teba i nov pick-up Ford Ranger. Ten by se ale mohl odrazit od spchu americkho F150 Lightning. Vznamn zmny ve strategii automobilka ohlsila i pes aktuln velmi nejistou dobu, co znamen, e management danmu smovn v na sto procent.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno