Multivan je stle geniln dodvka na lidi. Vc nbl, otroit u tolik nechce

0
95

Svezen v novince je fajn, uspokoj ovem hlavn ty, kdo dote jezdili v sharanech, Seatech Alhambra nebo Fordech S-Max, na klasickho multivanistu je peci jen trochu mlo uitkov. Naplnit ho pr kubky dv, nebo paletou cihel ovem u nen tak samozejm jako dosud.

Je a s podivem, e zrovna koncern Volkswagen se svou zahlednost do elektromobility a vvoje stle novch SUV uvolnil miliardy eur na pln novou generaci modelu Multivan, kter jde dost proti dnenmu proudu. Chce se pln odstihnout od svho uitkovho prapvodu a vnst renesanci do jinak v Evrop u tm mrtvho segmentu MPV. Ikona se zkrtka nepohbv.

Nov velkoprostorov vz se znakem VW m bt velkm vvojovm skokem v tradici, kter trv u po sedm generac. Prvn velk zmna je u v tom, e zatmco dv bylo na stejnm technickm zklad postaveno nkolik variant, te budou po njakou dobu vedle sebe existovat technicky odlin vozy ti. Vechny uitkov verze, Caravelle, California, Grand California i dieselov tykolka Multivan se zatm dl budou prodvat v proveden 6.1, tedy pvodn dodvkovit verze. Z druh strany se naopak bl pln elektrick frajer ID.BUZZ. A prv mezi n pat nov Multivan, kter v tuto chvli nabdne benzinov, dieselov a plug-in hybridn pohon.

Multivan chce nejen navzat na spch mezi nomdy, tedy cestovateli na dlouhch tratch, kte se chtj v aut v ppad poteby vyspat nebo naloit kola, dti, zkrtka ve, co je poteba. Multivan T7 je zvenku ir, del a ni ne pedchdce. Znovu je k mn i v prodlouen verzi, kter m pi shodnm rozvoru nprav (3124 mm) vnj dlku 5173 mm (krtk m 4 973 mm), a je tak naopak o 131 mm krat ne pedchdce. P je oblej, aerodynamitj, z naopak z bonho profilu oste seznut.

Jene, podvejte se na multivan z boku jet jednou: hodn z nrstu vnj dlky v kabin ukousl protaen umk. Take se u za volantem nesed jako v trambusu na pednm kole nalepen na dvech, jeho msto je odsunut vc vzad a ped sebou m hlub pstrojovku a del kapotu. Ale zas u nezbylo moc msta na zavazadla, kdy chcete cestovat v sedmi. Podle tabulek je kufr v sedmimstn konfiguraci 469litrov u kratho proveden, verze s prodlouenou zd nalo 763 litr, ale to je meno a po strop (u osobk se m objem kufru po spodn hranu oken),ve dvoumstn konfiguraci odveze varianta s prodlouenm zadnm pevisem pes tyi kubky (pesn 4 053 litr).

Variabiln

Celkov je pocit za volantem bl osobku ne dosud. Stle se vak sed hodn vysoko, i na pomry MPVek, ke kterm m multivan nejbl v historii. To znamen tak nastupovn vzhru po dvou schdkch.

Vechna sedadla zadnch dvou ad jsou nyn samostatn posuvn a vyjmateln. Vyjmat a zacvakvat je zptky je geniln jednoduch, zvldnete to fakt poslepu. Chytr kolejnice, do nich se sedaky zacvakvaj, umon i nejzadnjm krajnm sedadlm mt vyhvn a autu hldat obsazenost sedadel a zapnut bezpenostnch psu. Volkswagen se chlub, e kesla jsou a o 25 % leh, i tak vak v podle vbavy a umstn 23 a 29 kilogram. Zkuste jich odsthovat vech pt, odfunte to. Vce ne rozcvika nm ovem vadilo, e zadn sedadla jsou prost na velk transkontinentln kink mal dt v sedace nebo stzlk si stovat nebude, rugbyov tm bude remcat.

A pozor, sedadla zadnch dvou ad jsou dvou typ: s integrovanm bezpenostnm psem a bez nj. Prvn se mohou pout v druh ad proti smru jzdy, nebo vzadu uprosted. Kdy sedadlo bez psu otote proti smru jzdy, zamez pojistka jeho vyklopen, take poslou jen jako stolek nebo podnoka.

Variabilita je stle pikov mezi pednmi sedadly se d pohodln projt dozadu, ani by lovk musel vystupovat z auta, druh a tet ada sedadel se d posouvat a natoit proti sob a ve vbav nechyb ani rozkldac stolek.

S dvoulitrem za deset

Nov Multivan m zatm tyi varianty pohonu, vhradn s pohonem pednch kol. Dva peplovan zehov tyvlce 1.5 TSI o vkonu 100 kW/136 k, resp. 2.0 TSI 150 kW/204 k a diesel 2.0 TDI 110 kW dopluje poprv plug-in hybridn eHybrid o vkonu 160 kW/218 k (ten bude i jako tykolka, kde bude zadn kola pohnt jen elektromotor). Ke kadmu motoru pat vdy jen automatick 7stupov pevodovka DSG. My vyzkoueli dvoulitrov turbobenzin. S opravdu lehkou nohou jede za osm a pl, reln spoteba je sp kolem deseti litr. Pokud vm to nevad, berte ho, na dlnici je suvernn, multivan s nm svit pesn, jak oekvte. A porad si i s nkladem, se kterm u zkladn patnctistovka peci jen trochu fun. Navc z pedchozch zkuenost vme, e nehybridizovan verze jezd lp, harmonitji.

Pechod z dodvkov platformy na podvozek MQB pro vtinu osobnch aut koncernu VW pinesl dal zlepen jzdnch vlastnost. U pedchoz Multivan byl velmi komfortn, sedm generace vak jezd zase o nco vce jako bn osobn auto. Podvozek je tich, nevydv dn rny a subjektivn lpe tlum nerovnosti. I v zatkch se vz nechov jako dodvka, ale sp jako velk SUV. Nklony jsou minimln a ochota zatet velk. Auto nm pilo dky aerodynamickm pravm o poznn ti ne pedchdce, kter prv za hlunost asto snel kritiku.

Pechod mulitivanu na osobkovou platformu MQB koncernu VW tak umonila vrazn rozen nabdky elektronickch asistennch systm. Ale krom povinnho automatu taky vhradn dotykov ovldn vtiny funkc. A to je asto pro zlost. Dotykov ploky ovldajc svtla nebo dal funkce muste strefovat dost napesno. S menu infotainmentu, kter ovld pln vechno vetn klimatizace, se muste st.

Nov se na palubu dostv teba internetov pipojen, head-up displej, poloautonomn zen, komunikace s okolm Car2X nebo matrix LED svtlomety, za ty si piplate, zkladn LEDky sp mouraj.

Novinka uitkov divize Volkswagenu je jednm z vbec nejobjemnjch aut na platform MQB. To ukazuje, jak moc variabiln tato architektura je, vdy z n vychz i o metr krat fabie. To znamenalo, e si mnoho vc museli konstrukti multivanu vymyslet sami. Uniktn je polovleen zadn nprava s hlinkovmi ikmmi rameny, toto een konstrukti zvolili kvli tomu, aby zachovali podlahu dostaten nzko.

Maximln uiten hmotnost 410 a 848 kilogram (podle proveden) je o dost ni, ne na co jsou multivanist zvykl, to je da za osobkovou techniku a pojet novho modelu. V zvislosti na proveden odthne auto na kouli 1,62 tuny, to je o dost mn ne pedchdce (2,5 tuny).

Dra i pesto levnj

Multivan nikdy nebyl levn auto, a proto byl v esku vdy velmi populrn jako ojetina. I dnen cenovka zan na stce 1 202 103 K za motorizaci 1.5 TSI. To nen samozejm mlo. Importr ale udlal zajmav srovnn a opril ceny verze T4 z roku 2001. Tehdy byl nabzen jako nejsilnj motorizace diesel s vkonem 111 kW za cenu 1 191 247 K. Nov Multivan v naftov verzi s obdobnm vkonem 110 kW, kter je vybavenj, komfortnj i bezpenj je o pouhch 100 000 dra. Pi zapotn prmrn mzdy ped 20 lety mu vyli, e dnes nabz lep auto o 60% levnji.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno