Nejlevnj a nejmen esk auto pijd. Vyzkoueli jsme Toyotu Aygo X

0
60

Toyota si k nov generaci svho kolnte vymyslela dokonce pbh. Je pr pln novou kategori mini crossoverem, co je reakce na SUV mnii, kter dnes lomcuje svtem. Take se celm jmnem novinka jmenuje Aygo X ta velk litera se te cross, jak Toyota oznauje trekkingov verze svch model, ovem Aygo v obyejnm proveden (bez X) neexistuje.

Nutno dodat, e cross je nov Aygo hlavn graficky. Znalci odhal odkaz na pedchoz generaci, kter mla na umku designov prvek ve tvaru X.

Aygo X se prodv od prvnho dubna, ale jet v pedprodeji si ho v esku objednaly bez toho, aby v nm vbec sedly, ti stovky lid dvakrt tolik, ne automobilka oekvala. To dokazuje, e o nejmen auta zjem je, i v esku, kter zrovna po taplmetrovch automobilovch bonsajch neblznilo. Protoe o kus vt auta u o tolik dra nebyla. Jene zdraovn poslednch sezon a dal rny situac na trhu zamchaly.

Ono toti Aygo v nov generaci vyrostlo do krsy a dosplo. Nejen na pohled nen to u neposedn krabika, nevrt se na vmolech, nenakln se, nehoupe, je jist na dlnici, srdnat dr stopu v zatkch. Na to, na co mu 72 kon sta. To jednoznan odpovd nru na spanil transkontinentln pesuny to stle nen

Postavili ho za ti roky

Podvozek velmi obstojn tlum, elasticky odfiltruje retardry a vmoly, dn rzy do karoserie, zvonn, dunn.

Stavbu novho Ayga dirigoval belgick sympak Stijn Peeters. Vvoj trval expresnch ticet est msc, co je o devt m ne u pedchoz generace. Fgl je v tom, e ineni mohutn erpali z technickho zkladu skvlho Yarisu, kter se v Koln vyrb od loskho podzimu. Vt model dodal pr a padest procent dl, nedolo ale na hybridn pohon. Do zmenen varianty platformy by se neveel a bylo by to moc drah.

Aygo X m pod kapotou pvodn litrov atmosferick tvlec oberstven z pedchdce, vyrbn v polsk fabrice automobilky. Nov m filtr pevnch stic a taky start-stop systm, kter se vypn fyzickm tlatkem, co je prima. Vkonem 53 kW (72 kon) a toivm momentem 93 Nm kon z nj nedl sprintera. V mstskch disciplinch obstoj dky krtkmu zpevodovn, na dlnici u je to jen na pohyb v pravm pruhu a na okreskch si pedjdn dvakrt rozmyslte. Nrst hmotnosti (zkladn 940 kg), vy stavba karoserie a filtr pevnch stic si vybraly svou da, pedchdce byl na okreskch peci jen znj. Nov Aygo je ovem jzdn suvernnj a dosplej.

Nejvtm neduhem pedchozch generac Ayga byla pocitov tenkostnnost vychzejc z jednoduchosti a spornosti stavby. V tom je nov Aygo mnohem lep posdka je vc obestavn, m dojem robustnosti. Stle je ovem v kabin hodn slyet ruchy zven, hlavn aerodynamick hluk na dlnici a tvrd eko pneumatiky odvalujc se po hrubm asfaltu (i kdy Toyota tvrd, e hluk od kol je o ticet procent ni).

Pezut bude drah

Tady je teba se zastavit pro nov Aygo si hned na zatku vysnili velk kola. Take od pvodnch patnctek pedchdce povil mrous z Kolna na sedmnctky 175/65 R17. Tm se zvtila vka podvozku. A Aygo na nich vypad vborn (me mt dokonce i osmnctky). Jene protoe chtli 3,7 metru krtkmu autu zachovat obratnost v mstskch disciplinch, pro kter potebuje velk rejd pedn npravy (polomr oten pouze 4,7 metru ), museli si u pneumatik vydat velmi nestandardn rozmr pneumatik (velk a zk). Toyota se domluvila na jejich vrob se temi znakami, gum pr bude dost. Ovem jen zbn przkum na internetu odhal, e pezut nejmen toyoty vyjde na njakch patnct tisc, take i SUV Toyota RAV4 pezujete levnji.

Zadn msta na kabelku

Oproti pvodnmu Aygu povyrostla novinka o vraznch 23 centimetr do dlky, take dorostla Fiata Pandu na 3,7 metru. Dky posezu o pt centimetr vymu je dojem z jzdy o dost jin. Stavt miniauta do vky je tradin fgl, jak zvtit prostor uvnit. Posdka sed vc vzpmen s nohama dol jako na idli a lpe se na krtk rozvor srovn. Mimochodem, rozvor se mezigeneran prothl o devt centimetr pidvalo se msto vpedu, vzadu je msta stejn jako u pedchdce. Toyota toti przkumy u majitel pedchozho ayga zjistila, e tam nkdo cestuje jen v pti procentech jzd, jinak se tam voz kabelka nebo koln taka. To je taky dvod, pro je i nov Aygo jen tymstn. Druh pr dve ovem zachovali.

Aygo vyrostlo do vky o pt centimetr, piem svtl vka oproti minul generaci narostla o 11 milimetr. V kabin je hezky a pjemn. Velk displej nadchne vc ne dost mal pedn sedaky, ve kterch se tak akort sed sp stzlkovi sedk je krtk a bonice opravdu na mrouse, vt zadek je mus rozsednout.

Kufr narostl o 60 litr na 231, je hodn vanikovit, zas s celosklennm (zaernnm, neprhlednm) vkem, s lehce zvenou nkladovou hranou.

Vzpomnkou na pedchdce jsou jen vklopn vtrac okna v zadnch dvech.

Stahovac stecha

Jak to jezd? Se spotebou se vejdete i s obasnm vjezdem na dlnici do pti litr, na dlnici jedete asi za sedm. Ovldn je toyotcky pvtiv. Aygo u od zkladu chrn a pomh idii armdou hlda a asistent, dokonce v zkladn vbav m model adaptivn tempomat. Bohuel chyb hlda aut v mrtvm hlu (asi nejsmysluplnj modern asistent), nov Aygo toti na rozdl od vtho Yarise neum dostat (za pplatek) lep parkovac senzory, kter tento strce potebuje. Take je teba sledovat zrctka a teba se i ohldnout, s m mohou mt nkte svzel zadn sloupek je toti dost tlust (podvejte se na fotku).

Toyota Aygo X

Infotainment funguje obstojn, jen nepehledn navigace s mapou kterou snad nevidl grafik, take se podle n nejezd zrovna lehce (a v mst tuplem ne) nakonec donut uivatele pouvat tu v mobilu a nazrcadlit si ji na dispej.

Za pplatek 35 tisc mete mt varitorov (CVT) automat a za 30 tisc ltkovou stechu. Ne, z Ayga pak nen kabrio, je to vlastn ob sten okno, ale je to fajn, do kabiny ani moc nefouk. Elektromotorky sthnou pltn dl, kter nahradil plech stechy. Znalci vzpomenou, e to kdysi mlo umt i star Aygo.

Za varitor si v esku u piplatila tetina zkaznk, co odpovd zamen modelu a potvrzuje, e jsme si na automaty u zvykli. Pevodovka se sedmi virtulnmi stupni funguje dobe, auto se s n plynule rozjede, hladce zrychluje a podailo se potlait bezmoc a vyt pi snaze o akceleraci ve vych rychlostech, samozejm v mezch a schopnostech celho pohonu Ayga.

Aygo X bylo kompletn vyvinuto a navreno v Evrop a pro Evropany, mimo hranice kontinentu se prodv jen v Izraeli, kde maj podobn homologan pedpisy. Dnes je vlastn nejlevnjm autem vyrbnm v esku.

Cenk startuje na 319 tiscch, doke se ovem dostat pod ti sta tisc, kdy zkaznk uplatn vkupn bonus. Jitka Jechov, mluv eskho zastoupen znaky, mechanismus slevy vysvtluje takto: Zkaznk, kter piveze dealerovi ojet auto na protiet, dostane krom stky za vkup, na kter se s prodejcem domluv, jet dalch dvacet tisc slevy na pozen Toyoty Aygo X.

U zkladn vbava je dostaten, v cenku ovem najdeme pr poouchlost v nejlevnjm proveden chyb napklad otkomr nebo kryt zavazadlovho prostoru (ltkov). Zajmavost tak je, e oproti zkladu, ve kterm nechyb klimatizace, dotykov multimediln systm nebo adaptivn tempomat a elektrick okna a zrctka, maj mt vy stupn vbavy lep odhlunn. My jezdili s vybavenjmi verzemi a stle nm subjektivn pilo, e na trhu najdeme lpe odhlunn mini.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno