Nejslavnj auta svta slav 75 let. K milovnkm Ferrari pat i ei

Mu, kter sbral prvn vavny mezi vlkami ve slubch tovrny Alfa Romeo, pedstavil prvn vz nesouc jeho jmno ped 75 lety, 11. kvtna 1947.

Rodk z Modeny se krtce po prvn svtov vlce pokouel prosadit jako automobilov zvodnk a jeho karira nebyla prosta spch. U v polovin 20. let minulho stolet sice pesedlal na drhu manaera, volantu se ovem definitivn vzdal teprve v roce 1932, kdy ji tetm rokem na okruzch zvodily vozy z jeho vlastn stje nazvan Scuderia Ferrari. Ta pouvala vozy Alfa Romeo a nen divu, e koncem 30. let automobilka povila prv Enza Ferrariho vedenm tovrn zvodn divize.

V t dob u bylo ve svt automobilovch zvod znm nejen Ferrariho jmno, ale tak logo. Vzpnajcho se hebce pevzal v roce 1923 na dost matky italskho leteckho esa z prvn svtov vlky, hrabte Franceska Baracci. Umstil ho na lut tt (barva Modeny) a pidal psmena SF, tedy Scuderia Ferrari. erven, tak typick pro Ferrari, pak byla mezi vlkami italskou nrodn barvou v automobilovch zvodech, podobn jako Britov zvodili v zelench, Francouzi v modrch a Nmci ve stbrnch vozech.

Zatkem druh svtov vlky jet Ferrari (kter v t dob nesml kvli smlouv s Alfou Romeo pouvat vlastn jmno) stail vyrobit prvn vlastn vz, kter se vak objevil jen v jednom zvod. Potky znaky Ferrari se tak datuj a do druhho povlenho roku 1947, kdy se na zvodech v Piacenze pedstavil model 125S, pohnn jedenapllitrovm vidlicovm dvanctivlcem. Premira skonila neslavn, protoe vz nedojel, u o 14 dn pozdji, ale vyhrl zvod v m a cesta ke slv se otevela.

V roce 1952 se stal Alberto Ascari s ferrari poprv mistrem svta formule 1 a titul o rok pozdji obhjil. Od t doby jezdci pod znakou Ferrari nasbrali dalch 13 titul. Do rudch voz usedali takov jezdci jako Juan Manuel Fangio, Niki Lauda, Alain Prost i fenomenln Michael Schumacher, sedminsobn mistr svta (pt titul z toho zskal prv pod znakou Ferrari). Stj tak celkem 16krt zskala Pohr konstruktr, dal spchy sbraly tak cestovn vozy.

Ale Ferrari nejsou jen zvodn automobily. Za proslulost firma vd i silninm vozm. Enzo Ferrari sice ml ke svm zkaznkm rezervovan vztah, kal, e to jsou mnohdy snobov, na druhou stranu pomhali financovat zvodn stj. Finann problmy koncem 60. let pivedly firmu do nrue Fiatu, Enzo, pezdvan Il Commendatore a proslul autoritativnm stylem zen, si ovem svj vliv udrel a do sv smrti v roce 1988 (zemel ve vku 90 let).

Bhem sedmi destek let vyjelo z bran tovrny nepebern mnostv typ, jejich karosrie navrhovala ta nejslavnj italsk designrsk studia. Nejastji Pininfarina, ale i Scaglietti, Bertone i Vignale. Technika vetn motor vak pochzela vdy z vlastnho vvoje. K nejznmjm modelm pat typ 250 Testa Rossa (1957) i skorojmenovec Testarossa z roku 1984. Proslul byl i typ Dino (1969), pojmenovan po synovi Enza Ferrariho, kter zemel v pouhch 24 letech.

Z novj produkce nejvce emoc vzbudily modely F50, Enzo nebo hybridn LaFerrari. Automobilka sice vrazn navila produkci ped 15 lety vyrbla kolem 4 000 voz, v roce 2016 to byl dvojnsobek a loni u pes 11 000 pesto vak poptvka vrazn pevyuje nabdku. Velk zjem vyvolalo i uveden spolenosti na burzu v roce 2016, po akcich se jen zaprilo. Hlavn slovo m vak i nadle rodina Agnelli (ovld i kdysi matesk Fiat), kter pat skoro 23 procent firmy, desetinu vlastn Ferrariho druhorozen syn Piero.

Drek k narozeninm

Jen pr dn ped oslavou titvrtstolet znaky pedstavilo Ferrari specialitu. Klenot postaven na objednvku na zkladech modelu F8 Tributo m svou jedinenost u ve jmnu, kaj mu SP48 Unica. Automobilka ho postavila na svm osmivlcovm modelu, to znamen vkon 720 kon.

Ferrari SP48 Unica

Dvoumstn sportovn berlinetta vysochan fdesignrem znaky Flaviem Manzonim m opravdov sochask kvality, podailo se potlait technicistn vyznn modernch ferrari, u kterch je velmi zeteln, e je jejich tvar vrazn ovlivnn aerodynamikou.

Znalec modern maranellsk produkce odhal inspiraci aktulnmi modely Roma a 296 GTB. Nejvraznjmi zmnami jsou zmenen oken a pln zruen toho zadnho. Vraznm prvkem jsou vstupy pro proudy chlazen motoru na pednm nraznku a pod zadnm spoilerem.

Ferrari v esku: za pt let jich pibylo 60 procent

Poet Ferrari v esku se za poslednch pt let zvil o 60 procent a piblil se hranici 1 200 kus. Jejich prmrn st je 15,2 roku, co kopruje stav celho tuzemskho vozovho parku, sdlil nezvisl analytik Antonn pek.

Mezi nejrozenj modely podle daj z registru vozidel pat osmivlcov Ferrari 430, tedy nstupce populrnho modelu 360 Modena, s motorem o objemu 4,3 litru a vkonem 490 kon. Nsleduj navazujc modely 458 a 488. Mezi dvanctivlci m nejvce registrac GTB 599 Fiorano.

V eskch garch se nachzej i vozy z limitovanch sri, jako je model Enzo i ikonick F40. V esku podle dovozce nael majitele i jeden z nejdrach model posledn doby, LaFerrari Aperta, s cenou zanajc na 41 milionech K.

Velk st zkaznk v esku si v souasnosti vozy Ferrari poizuje i jako investin zbo. Modely, jejich hodnota v ase stoup, jsou vtinou vozy z limitovanch sri, kter tovrna v Maranellu vyrb ke konkrtnm pleitostem.

V souasnosti se v tuzemsku nabz na prodej tm stovka ojetch ferrari. Zanaj s cenou na piblin 1,5 milionu K. Nejdra nabzen vz je zrestaurovan 250 GT Berlinetta Lusso z roku 1963 za 76,7 milionu K.

Za prvn tyi msce letonho roku si ei koupili 37 novch ferrari, co je o sedm vce ne ve stejnm obdob loni. Dovoz ojetch aut tto znaky se zvil o devt na 32 voz.

Komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Související články

Latest Posts