Nejzbavnj hyundai na snhu je elektrick: lekce driftovn s Ioniqem 5

0
320

Hyundai si pleitost vyvihnout se do vy spolenosti nenechal ujt jeho Ioniq 5 s 800V architekturou nabz extra rychl nabjen na rovni Porsche nebo Audi a ve vrcholn verzi se dvma elektromotory i vkonn pohon vech kol s bleskovmi reakcemi a preferenc zadn npravy.

Ne nhodou tak byl prv Ioniq 5 hlavn hvzdou norov akce Hyundai na rakouskm Lungauringu. Na ledov drze pokryt snhem korejsk automobilka pedvedla schopnosti svch elektrifikovanch tykolek mild-hybridnch, full hybridnch, plug-in hybridnch i pln elektrickch.

Dky vyuit elektromotor dnes ve svch SUV doke nabdnout zajmav parametry i bez velkch motor se esti a vce vlci, je by v nich nedvaly obchodn ani technick smysl. Teba hybridn Tucson nebo Santa Fe maj 230 kon, v plug-in hybridn verzi pak rovnou 265 kon. Nejsou to dn stely se zrychlenm 0100 km/h pod est sekund, ale slu maj, a pitom um bt sporn.

Jeden nzev, rzn koncepce

Ptomnost pohonu vech kol Hyundai vdy oznauje psmeny HTRAC bez ohledu na to, jak je v danm aut een. U model se spalovacm motorem se o rozdlen sly mezi pedn a zadn kola vdy star elektronika prostednictvm mezinpravov spojky, piem primrn jsou pohnna pedn kola a na zadek me jt maximln 50 % toivho momentu.

Hyundai IONIQ 5

V zkladnch mild-hybridnch verzch je k dispozici tlatko Lock pro pevn rozdlen v pomru 50:50 v rychlostech do 40 km/h a chovn pohonu vech kol lze ovlivnit i jzdnmi reimy: Eco znamen dn nebo minimln zapojen zadnch kol, Sport je naopak zapojuje neustle (65:35 a 50:50).

Vkonnj hybridn proveden sz na stejnou technickou koncepci, elektronika je sofistikovanj a pracuje s vce informacemi. Msto tlatka Lock maj voli ternnch reim pro snh, blto a psek. Podle nich se pak optimalizuje odezva motoru, uruje asovn azen, rozdluje sla mezi pedn a zadn kola nebo nastavuje intenzita zsah stabilizanho systmu. Reim Snow upednostuje stabilitu, aby vz na snhu zstal ovladateln, reim Mud trakci, aby i v hlubokm blt dokzal jet vped, a reim Sand s nejagresivnjm nastavenm pohonu zlepuje nikov schopnosti, aby se nezahrabal.

Ti sta elektrickch kon

Samostatnou kategori je vrcholn Ioniq 5 HTRAC nabzejc 305 kon a celch 605 Nm, piem vt st tto sly produkuje vkonnj motor umstn na zadn nprav (350 Nm). Mezi pednmi a zadnmi koly se toiv moment nijak nepevd, kad motor prost m na starosti sv dv kola. Ten pedn um elektronika zcela vypnout a odpojit, napklad pi jzd v spornm reimu, m sniuje spotebu energie a prodluuje dojezd. Ternn reimy Ioniq 5 nenabz, tlatkem na volantu lze nicmn aktivovat reim pro jzdu na snhu, kter krot reakce auta na kluzkm povrchu.

Tich driftovn

Vechna auta jsme mohli otestovat v opravdu velmi extrmnch podmnkch vrstva snhu z klikatho okruhu rychle zmizela a vlivem silnho vtru se chvlemi mnila v blou tmu. Pod koly s bnmi zimnmi pneumatikami tak zstal jen led, kter dokzal kadou idiskou chybu nebo plinou horlivost promnit v okamitou porci masivn nedotivosti.

Ioniq 5 nem dn sloit diferencily ani kardan spojujc npravy, take pohon reaguje bez jakchkoliv mechanickch prodlev. V kombinaci s rychlou reakc elektromotor a vysokm toivm momentem dostupnm od nejnich otek je akcelerace okamit a na ledu s vypnutou stabilizac je teba se krotit, aby se kola zbyten neprotela. Kdy ovem nechte auto rozjet a usadit, mete si s nm zat hrt.

V njezdu do zatky reaguje na vrazn pidn plynu itelnou petivost a dky dlouhatnskmu tmetrovmu rozvoru mte dostatek asu na korekce, ne se kyvadlo pehoupne. Vtinou sta hel odsazen doladit pidnm nebo ubrnm plynu. Vkon se zrove dobe dvkuje a jzda na limitu je celkem pstupn i mn zkuenm idim.

Hyundai IONIQ 5

V pekvapivm tempu bylo mon vce ne dvoutunov elektromobil efektn pehazovat z jedn zatky do druh. Ve srovnn teba s koncernovou kodou Enyaq vs Hyundai pust dl a mte volnj ruku, co si zaslou uznn. Trochu vysilujc bylo jen zbsil rukovn po volantu Ioniq 5 je peci jen pohodln rodinn auto, emu odpovd i nastaven zen.

Hyundai sz na jistotu

Kdo se nechce klouzat, dostane od ioniqu naopak pjemnou porci jistoty. Systm kontroly trakce nekrot prokluzujc kola pibrzovnm jako obvykle, ale omezenm toivho momentu, take jzda na snhu je i se zapnutmi asistenty plynul a kultivovan. Nemte pocit, e vm auto pod dv pes prsty. A kdy si odmyslme nejvkonnj (a nejdra) Ioniq 5, prv klid a bezpen ovladatelnost jsou hlavn vlastnosti vech tykolek Hyundai.

I hybridn Tucson a Santa Fe s vkony pes 200 kon umouj vraznji pracovat s plynem a zapojen zadnch kol je znateln, take si lze ut plavn prjezdy zatek s pimenou mrou petivosti (na hodn velk zasnen ploe i vt ne pimenou). Je vak znt, e nejde o dn sporky z divize N. Reakce na plyn m citelnou prodlevu a a na vjimen situace hraj vdy prim pedn kola. Nic jinho bychom od rodinnch SUV ostatn ani neekali, a tak jim nemme za zl, e se v hodn utaench zatkch s ujednm ledem troku trpila.

Hyundai IONIQ 5

Stailo pestat blbnout s pokusy o drifty, zvolnit na njakou lidskou rychlost a HTRAC mohl pedvst svj hlavn smysl zajitn trakce vech kol umoujc jist prjezdy a rychl vjezdy. V ppad Tucsonu ve spojen s pjemnou agilitou (obzvl᚝ v nejlehch mild-hybridnch verzch), v ppad Santa Fe zase se sympatickou vlnost a suvernn stabilitou.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno