Nmecko uvauje, jak zlevnit elektromobily. Novou dan na spalovac auta

Nmecko chce sice od zatku ptho roku snit podporu pro nkup elektromobil (napklad pro auto v cen pod 40 000 eur se sn ze souasnch 6 000 na 4 500 eur), ale i tak by do budoucna mla bt elektrick auta v Nmecku levnj ne ta spalovac. Uvauje se toti o novch danch.

Podpora elektromobil je v Nmecku terem kritiky minimln sti mdi. Napklad magazn Focus si jako obvykle nebere servtky: Cel zem mus etit na energich, nkupech, jzd autem. Vjimku tvo pouze jedna skupina: idii elektromobil. Na velkm zelenm polti z daovch penz ltaj nad drtivou vtinou idi aut: nkupn bonusy, osvobozen od dan a bonusy na firemn auta, dotovan wallboxy a dobjec stanice.

A te pichz dal novinka. Podle listu Handelsblatt plnuje ministr hospodstv Robert Habeck novou sankn da pro spalovac auta, kterou chce nazvat klimatickou dan. Mlo by jt o klimatick poplatek zvisl na emisch CO2 pi registraci novch automobil v kombinaci s pokraovnm dotac na elektromobily. Vsledkem by mlo bt, e elektromobily stejn kategorie by byly levnj ne srovnateln automobily se spalovacm motorem.

Kritika tohoto npadu je teba ze strany Focusu nemilosrdn. Zbyten a nelogick je to hned z nkolika dvod. V prvn ad proto, e v roce 2035 EU zake prodej novch aut se spalovacmi motory, take jedinou alternativou budou elektrick auta. To samo o sob by mlo vst k okamitmu ukonen vech dotac na elektromobily, tvrd Focus. Velmi brzy nebudou existovat dn dal alternativy, a tud ani dn motivan inek, kter by dotace ospravedlnil.

Pojem klimatick poplatek za spalovac motory podle Focusu podporuje tvrzen, e elektromobily jsou bezemisn. Zejmna v Nmecku to vak prost nen pravda. Jak nedvno opt spotal asopis Auto Motor & Sport, ve Francii produkuje VW ID.3 dky vysokmu podlu jadern energie pouze 17,9 gram CO2 na kilometr. V Nmecku jsou ovem emise CO2 tyikrt vy a dosahuj 70,4 gram. Ve dnech, kdy nefouk do vtrnch elektrren, je vsledek jet hor. V Polsku, kde se tm veker elektina vyrb v uhelnch elektrrnch, produkuje jzda vozem ID.3 dvakrt vce CO2 ne v Nmecku: 148,9 gram na kilometr. Kvli nedostatku plynu a jadern energie bude Nmecko v ptch letech muset spalovat mnohem vce uhl, a to i v ppad, e se rychle roz vtrn a solrn energie. Pohdka o bezemisnm elektromobilu se tak stv stle fantastitj.

Pikrmovn dotacemi tak podle Focusu brn inovacm. Pokud si vrobci automobil mohou bt jisti, e stt, tedy daov poplatnci, zaplat st jejich nklad na vvoj, a tm zv i jejich zisky, pak tak nemaj takovou motivaci vylepovat sv elektrick auta na pln obrtky. Msto toho dojde k pesnmu opaku toho, eho chtj politici doshnout: vrobci jednodue ke svm cenm pipotaj dotace. Pokud navc jet zdra spalovac automobily sanknmi danmi, povede to jen k jet vtmu zdraen elektromobil.

Komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Související články

Latest Posts