Ostřikovače i zpětné zrcátko: dvanáct milníků bezpečnosti aut

0
86

ABS

Se systémem, který by bránil zablokování kol při brzdění, experimentovali výrobci už v první třetině minulého století. Němci Karlu Wesselovi byl v roce 1928 udělen patent na regulátor brzdné síly pro auta, který ale nikdy nepřekonal konstrukční fázi. Systém ABS v dnešní podobě byl vyvinut firmou Bosch v roce 1978. Jako první jím byly na přání vybaveny vozy Mercedes-Benz třídy S a BMW řady 7.

Airbag

Symbolem bezpečnosti v autě je především airbag. Nechal si ho patentovat Američan John W. Hetrick už v roce 1952, ale cesta k zavedení do aut byla ještě dlouhá. Zejména kvůli spolehlivosti snímačů hlídajících, aby airbag „nevybuchl“ moc brzy nebo pozdě. V roce 1971 vyrobila firma Ford zkušebně několik vozů s airbagy. První sériové auto, které jím bylo skutečně vybaveno, byl pak o rok později Chevrolet Impala. Prvním evropským vozem s airbagem byl až v roce 1980 Mercedes-Benz třídy S.

Simulovaný výbuch airbagu

Bezpečnostní sloupek řízení

Riziko poranění nohou snižuje sloupek řízení a pedály, které se při nehodě deformují směrem od řidiče. Myšlenky na tento bezpečnostní prvek se objevily už ve 30. letech minulého století. V časopise Popular Science z listopadu 1934 se píše o sloupku řízení, který se při nehodě „zhroutí jako dalekohled“. Do sériových aut se ale dostal se značným zpožděním, a to až v letech 1967–1968 ve vozech mercedes a chevrolet.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno