Prvn jzda elektrickm jeepem. Mstsk offroad voz na stee beruku

0
90

Tou nejoblbenj Daniela Calonaciho, designra nejmenho jeepu, kter si trochu neekan (ovem zaslouen) vyslouil pro vstup do prodeje prestin titul Evropskho auta roku v renomovan anket, je silueta kluka hledcho dalekohledem na hvzdokupu na opanm konci lemu elnho okna. Ten chlapec usazen v levm dolnm rohu okna je Calonaciho syn.

Avenger je ale hlavn tvarovan s umem a perfektnm citem pro vyven hmot a tvar. Zhmotnnou robustnost a pmoarost Calonaci s kolegy pojali s lehkost a invenc italsk designrsk koly.

V DNA Jeepu je rustikln praktinost, dn prvek nem bt samoeln, ozdoby mus bt funkn. Design v podn americk znaky potvrzuje definici, e jde o uit umn. Avenger je kolem dokola oplastovan tak, e je sloitj ho pokrbat a obouchat ped supermarketem. A teba pedn svtla jsou utopen v pdi, aby se pi malch ouchancch nepokodila.

Na pohled na nm nepoznte, e je to elektromobil. A pesn tak to chtli. Vysvtluje to exkluzivn pro iDNES.cz Daniele Calonaci, fdesignr evropskho studia znaky.

Prvky, kter Avengeru pedala genetika Jeepu uvykl za osmdest let na to, e je pohn spalovac motor, ovem dokzali vyut, i kdy to na prvn pohled tak nevypad. Jako pln posledn pravu designu tak Calonaci zmiuje vystouplou prostedn st kapoty. Tu jeepy tradin dostvaly proto, aby se pod n veel velk motor. Pi modelovn avengeru pili na to, e to vypomh vylepit aerodynamiku, a ta je jak znmo dleitou pro spotebu a tedy dojezd. Co jsou u elektroauta tradin hlavn tmata.

Jeep Avenger v slech

  • pohon: pednch kol
  • motor: elektrick, 115 kW (156 k), 260 Nm
  • max. rychlost: 150 km/h
  • 0100 km/h: 9,0 s
  • baterie: 54 kWh
  • dojezd: 400 km (kombinovan), 550 km (mstsk)
  • nabjen 0100 %: 5 h 34 min. @ 11 kW, 24 min. (2080 %) @ 100 kW
  • dlka ka vka (m): 4,08 1,78 1,53
  • kufr: 355 litr
  • hmotnost: 1 546 kg

Avenger, anglicky mstitel, dokonale klame tlem. Kdy pomineme pvodnho willyse, je to nejmen jeep v historii. Na pohled se to vbec nezd, ale oproti tyiatvrtmetrovmu Renegadu, dosud nejmenmu modelu v nabdce, je dokonce o patnct centimetr krat. Uvnit se to ale nepozn, je tam pekvapiv hodn msta. tyi dospl pohost kabina bez strk, pt se vejde taky. U Jeepu piznvaj, e se to podailo dky zvenmu idlovmu posazu, co je tradin fgl usadit posdku vzpmenji, s nohama dol. Niemu to nevad, pohodl mte i tak dost. A u Avengeru se to iklo i proto, e pod sedaky pedn i zadn ady a do stedovho tunelu schovali trakn baterii. Maximln 54kilowatthodinovou, vt u se do trob nevejde, vc kapacity by ale mla brzy dodat vt energetick hustota nov vyvjench lnk, tak snad

A protoe je to elektromobil, nezabr pohon tolik msta, take zbyl prostor jet na 355 litr nkladu. Kufr je vc ne metr irok, korek tam dostanete v pohod, jen ho budete zvedat do skoro titvrtmetrov vky, co je vozm SUV vlastn.

Avenger m bt park pro mstsk dobrodrustv, krom pardivch doplk teba v podob stylovch polep pidali i praktinost v kabin pr namili 34 litr odkldacch prostor,co je podle Jeepu dvojnsobek toho, co je obvykl. Nm se lb dlouhatnsk polika v pstrojovce ped spolujezdcem a ob schrna v mst, kde mvaj spalovac auta adic pku vejde se do n i velk holi kabelka a zavr se stylov vkem inspirovanm krytem tablet.

Vimli jsme si dobrho odhlunn kabiny, vylechtn je tak aerodynamika. Zaujme netradin zvuk smrovek, klasick tikn nahradil diskotkov metronom.

Na Avengeru se hezky popisuje, jak kostky konstruktrm do sebe zapadaly. Kabinu jsme u prohledali, te zbytek: asi jste si vimli, e pro uloen bateriovch modul zvolili konstrukti na dnen zvyklosti stavitel elektroaut netradin msta, tvrd, e to neubr msto posdce ani to neovlivuje jzdn vlastnosti a vhodou je, e oproti baterim pod podlahou kde je mv dnes vtina elektroaut nejsou prvn na rn, kdy se vydte do ternu. A tak m Avenger svtlou vku pes dvacet centimetr nejm pod pedn npravou (209 mm), pod podlahou kabiny dokonce 235 mm. Jen na upesnnou do schrnek vypouklch do kabiny se bateriov moduly (je jich 17) vkldaj zespodu, take ppadn opravy a vmny mohou probhat stejn jako u elektromobil, u kterch tvo bateriov box podlahu. Samozejmost je peliv zakrytovn odspodu.

A co ten tunel mezi sedadly? Vdy elektromobily se rdy chlub plochou podlahou Jste na stop zklad Avengeru je v multienergetick platform koncernu Stellantis. Stoj na n mimo jin Peugeot 2008 nebo Opel Mokka. A ty existuj i ve spalovacch variantch. Tu dostane i Avenger (benzinov tvlec 1,2 se 100 komi), ovem jen pro nkter trhy, do eska se nechyst. Bude k mn v Itlii, panlsku a Polsku.

A k tomu se pipravuje i uniktn varianta s pohonem vech kol s druhm elektromotorem na zadn nprav, co dn technicky spznn model Avengeru nem.

Jeepai maximln vyuili synergie v rmci evropsko-americkho koncernu, ovem nco si udlali po svm. Udvaj, e na pvodn elektrick platform PSA (e-CMP, dnes STLA Small) modifikovali na 600 komponent. Aby dostal Avenger njezdov hly jak se na jeep slu, pepracovali pedn a zadn crashbox, co jsou deforman zny ped pedn a za zadn npravou tak, aby se co nejvc zkrtily pevisy. Vsledkem jsou njezdov hly 20 a 32 stup a k tomu pechodov hel 20 stup. Specialitou, kter nesm modernmu jeepu chybt, jsou rzn jzdn reimy zamen na jzdu po rznch povrch, od bahennho pes pskov po snhov.

Jako celek funguje Avenger skvle, hladce jede, nese se zlehka. Je neuviteln pjemn na ovldn. Skvl je zen. Pohon funguje na vbornou, elektronika doke modulovat penen toivho momentu mezi kola tak, e se mete odvit i do njakho lehho ternu. Tam vs zastav pravdpodobn hlavn silnin vzorek gum, strach, a i v tomto ppad elektronika, kter se dlouho prokluzujc kola (i s vypnutou kontrolou trakce) moc nepozdvaj, k tomu pidejte ochrann mechanismy zabraujc peht pohonu a dal parametry. V hodn prudkm stoupku nm pak na pln plyn i na asfaltce trochu prokluzovala kola, holt elektromobilu chyb kila spalovku, kter by pedn hnan kola zatila.

Sly m Avenger tak akort, na zvodn to stejn s dnm elektromobilem nen, svin starty vlastn bateriovm autm samozejm um, ale sprint na stovku ukazuje, e nad njakch osmdest eln peci jen uvad, to je tak vlastn obecn elektromobilm, zvl᚝ kdy maj jednostupovou pevodovku spolhajc se na maximum toivho momentu od nejnich otek a 400voltovou architekturu.

Elektromotor m 156 kon (115 kW) a 260 newtonmetr. Pi vcelku svin jzd se temi dosplmi na palub mile pekvapil Avenger spotebou 18,2 kWh na sto, co je dobr vsledek. Elektrickou ecorally jsme nejeli a tabulkovch 15,4 na sto nen tak daleko. Jeep udv 400 kilometr tabulkovho dojezdu, a dokonce 550 kilometr pi pojkch mstem; pi dlninch pejezdech to samozejm bude m, u nabjeky pak doplnte v idelnm ppad doplnte vu rychlost 30 km za 3 minuty. Maximln nabjec pkon je 100 kW. Zdraznme, e Avenger um mt tepeln erpadlo, kter efektivitu a komfort provozu elektromobilu vrazn zvyuje.

Ti, kdo jsou zvykl run volit rekuperan brzdc md, si odvyknou, nahmatat vzdlen tlatko na stedovm panelu nen vbec komfortn. propos, tlatka: tch si u avengeru dopli vc, ne je zvykem. Krom tradinch ovlada znmch z peugeot a citron jsou uprosted pod hlavn konzol pstrojovky dv velk ady tlatek, krom tch ovldajcch automat, jet ada mechanickch obsluhujcch vzduchotechniku tikrt hur. Pstrojovce vvod velk tablet infotainmentu, ani zatenk v jeho menu moc nebloud a je o obstojn rychl.

Avenger jede suvernn, u perfektn vyven proporce karoserie naznauj, e je pevn usazen v npravch. Nehoupe se, ani v zatkch se nenakln, v ale jeden a pl tuny, cenu za to zaplatit mus. Utaen tlumie a velk a osmnctipalcov kola (by na pneumatikch se vcelku vysokmi bonicemi) se ozvou na nerovnostech. Na hrbolat silnici avenger pak pece jen drnc vc, ne chcete.

Jeep je jedna z nejameritjch znaek, ovem pot, co se stala soust koncernu Stellantis ji trochu adoptovali Italov. V SUV segmentu ukoistil Jeep v Itlii deset procent z prodej, vt modely jsou nhradou za chybjc velk fiaty v nabdce. Je to dobr synergie, jeepy dnes prodvaj dealei fiat a tak se znaka dostala k rozshl prodejn a servisn sti. Stylov, pravda mn filigrnt Amci tak produkci italsk znaky neekan dobe a spn dopluj. Aby toho svtoobanstv Avengeru nebylo mlo, navrhli ho jako ist evropsk model v Turn a vyrb ho v polskch Tychch na pvodn francouzsk mechanice. Nutno ovem zopakovat, e ji dokzali umn skrt a postavit pravovrnho jeepa podle nejlepch tradic znaky. Poznte to snad jen na francouzskm ovldn nkterch funkc teba palubnho potae nebo startovacho tlatka, kter muste chvli podret, namsto letmho uknut.

Krom Evropy se Avenger vyd na zkuenou do Japonska, Koreje, Maroka nebo Izraele. Do nynjka v pedprodeji Jeep sesbral na 22 tisc objednvek. Ceny pro esko se zatm dojednvaj, ale snad by se mla ta startovac vejt pod devt set tisc, co je v kontextu elektromobiln drahoty velmi dobr nabdka.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno