Prvn jzda: nov Astra se povedla, je pjemn normln a za slun penze

0
271

Nejlep vci a vynlezy se asto odehrvaly na vrcholu njak epochy, po nm nsledoval prudk seup. Prv tak je to s poslednm Opelem Astra. Poslednm se spalovacmi motory. Poslednm s relativn dostupnou cenou. Urit je nejlep ze vech dosavadnch esti generac. Ta sedm bude ist elektrick a vrazn dra

Zatm se ale meme radovat. Prvn jzdy ns v pesvdily, e nov Astra je skvle jezdc a vten vybaven auto. Nov u m pouze pt dve, tdvka jsou minulost; na tradin kombk se ale nezapomnlo.

Vizuln detoxikace

Astra zaujme zven decentnm, nevtravm designem plnm oste vysoustruench a nadasovch lini. Wow efekt pokrauje i po usednut za minimalistick elegantn volant s malm stedem. Digitln tt budk pechz plynule ve stedov dotykov displej, jak to znme z luxusnchvoz; a to u v zkladn vbav. Stzliv interir z mkench plast je pmm protikladem dnench zvyk vak tak znaka nazv kabinu vizulnm detoxem.

Kokpit nepostrd vtipn detaily teba nad uplkem pro bezdrtov nabjen mobilu je tajn schrnka tv se jako st dekoru stedovho tunelu a otvr se zmknutm prostedn sti. Skvl npad! Posaz v ortopedickch sedadlech AGR (u Opelu tradice) je vynikajc, sed se ne

ne obvykle, ale zato vs auto pjemn obemkne, jako njak spork. Co chvlme nejvc, je zachovn alespo njak formy fyzickch ovlada teplotu nastavte klapkovm pepnaem, ne tlapnm po displeji jako tm u vech dnench aut. Stejn tak kulat udlk zapn a vypn rdio Dky!

Displej infotainmentu m hlopku 10 a velejemnou grafiku; pokud si piplatte za navigaci, d se ve ovldat i hlasem po vyknut formulky Hey, Opel. Zatm um est jazyk, etina pijde na adu potkem roku 2023. Drobnou vhradu ovem zamlet nememe. Smuje k ovldn manuln pevodovky adic pka je na tunelu dost vysoko, a pi azen pekej i mal lahviky s vodou i kelmky s latt, o n snadno zavadte. Co se nm stvalo. Jako by ve bylo navreno pro automat a altpka byla nechtnm pvakem (ono to tak brzy bude).

Ploutvika jako kompas

Astra sice stoj na platform EMP2 koncernu Stellantis, stejn jako sestersk Peugeot 308, byla ale zkonstruovna v Rsselsheimu, kde se bude tak vhradn vyrbt (u ani v Polsku, ani v Britnii). A vzhledem k tomu, e jsme byli svezenm s 308 dost nadeni, ekali jsme hodn i od Astry. Take konen vyrme!

Vyhldneme vped pes vlnku i ploutviku na kapot je pjemn vidt ji ped sebou jako kompas. Jzda, to je parda, parda, parda. Astra je jednm z nejlpe jezdcch souasnch aut, to kme s naprostou jistotou. Nejvt lahdkou je fantasticky vytlumen podvozek. Mk ne u 308, tak ho v Opelu naladili, a je to pekvapiv bvalo to naopak, francouzsk mkk houpav podvozky byly proslul. Retardry si dv s naprostm pehledem, vechny rzy zespodu znj jako zadunn ticet kilometr vzdlenho hromu chvli uvaujete, jestli jste je vlastn slyeli.

Zrove je podvozek pevn a tuh, zen i pes citlivposilova komunikativn, pesn a ochotn, brzdy ostr, ale ne jedovat. Propltaka serpentinami tak byla velmi radostnm zitkem.

Dky za kad nov diesel

Spalovac motory v Aste jsou v nabdce jen dva, benzin ve dvou vkonnostnch verzch a diesel v jedin; oba se daj kombinovat bu s manuln esti- nebo automatickou osmistupovou pevodovkou. Prvn jzdu jsme strvili v dieselu 1.5 TDCi s manulem. Motor plnotun tyvlec s velmi slunm vkonem 96 kW je opravdu kultivovan. Drobn klapot uslyte pouze pi vyten, co nen ovem nutn dlat asto; jinak m uhlazen chod. adic pka se pohybuje neuviteln lehce a pesn po kratikch drahch, co tak nebvalo u francouzskch konstrukc zvykem.

Jen estka je drobn vyosen, take pi azen jsme pokad zavadili o kulisu… Opt to vzbudilo dojem, e nejvt pi a draz vnovali konstrukti zstavb automatick pevodovky.

A nen pln divu, je to ideln volba; pi testu jsme s n tak najezdili nejvc kilometr. Zpotku jsme nebyli nadeni vhavmi rozjezdy ani tm, e pevodovka adila zbyten brzy nahoru, m nechvala otky motoru klesnout pli nzko a chvilkov prodleva ped fouknutm turba vyvolvala pocit nethla a celkov neharmoninosti. Napklad ve ticetikilometrov rychlosti tam automat klidn vihl trojku; a ty si to, motore, peber. Dobe mu to u podle zvuku urit nedlalo…

Po chvli nm dolo, e to nebude jen tak a e zejm bude mon zmnit nastaven. Taky e ano. Ukzalo se, e kvli micmu emisnmu cyklu je vchoz md vdy Eco, take se motor sna jet co nejspornji. V Normalu to u bylo lep, jako ideln se vak ukzal Sport, kter nechal motor mrn vytet a rychleji adil. Teprve pak ukzala Astra svj potencil. Osmikvalt adil bleskov, inteligentn brzdil motorem, netpal, jakou rychlost tam m vrazit.

Opel Astra

Ani za spotebu se rozhodn nemusel stydt hodnoty dlnice 5,7 a kopcovit tern 4,6, to je nramn krsa. Poprv v historii znaky je k mn i zsuvkov plug-in hybrid (pt rok pibude i ist elektromobil). Plugin kombinuje turbobenzin 1.6 s elektromotorem, podle verze oba celkov dvaj bu 133, nebo 165 kW. Baterie o solidn kapacit 13 kWh prokzala v praxi velmi dobrou vdr na dlnin osmaticetikilometrov trase ubylo v dojezdu pesn tolik kilometr, s m se u elektrickch aut setkvme mlokdy. Spalovac motor jsme tak

vbec nemuseli pout. V cli v baterii zbvaly jet tyi kWh, co odpovd zhruba 40 km dojezdu. A to jsme jeli naprostou vtinu cesty pesn na rychlostnm limitu 120 km/h. Jedin, s m jsme se nesvezli, je benzinov 1.2 Turbotu si nechme na pravideln redakn test.

Ceny a konkurence

Zkladn a nejlevnj motor 1.2 Turbo s 81 kW a estistupovm manulem pijde na 480 tisc korun. Silnj 96kW verze je o 20 tisc dra, za automat se piplc nemalch 50 tisc korun. Stejnch 550 tisc stoj diesel 1.5 CDTi v manulu. Vrcholem nabdky je plug-in hybrid za 800 tisc.

Jak je na tom Astra v porovnn s konkurenty? Zkladnch 480 tisc zn u kompaktnho vozu vhrn, ale takov je bohuel dnen realita. Kdy pomineme o nco men kodu Scala (438 tisc), bude jen pr srovnatelnch soupe levnjch Kia Ceed a Hyundai i30 se vejdou do 400 tisc, Ford Focus je za 453. Renault Mgane tm srovnv cenu s Astrou, zbytek odskakuje smrem vzhru, a u sestersk Peugeot 308, koda Octavia, Toyota Corolla i VW Golf posledn dva jsou dra hned o sto tisc korun.

Astra ovem schovv jeden trumf vjimen bohatou vbavu. U v zkladu m krom zajmavch barev (teba prv lut na fotkch) i automatickou klimatizaci, parkovac senzory, lit kola, koen volant, plnou nlo asistennch systm a tak ptiletou zruku. To ve spolu s vjimenmi jzdnmi vlastnostmi dl z nov Astry jednu z nejlepch nabdek na eskm trhu.

Pestoe prvn auta pijedou do eska koncem dubna, prodej u zaal a dealei nabraj objednvky (zjem je pr velk). Vme tak, e v ervnu doraz kombkov verze, podle zkulisnch informac by se za batoh na zdech o objemu 608 litr mlo piplcet tradinch 30 tisc korun. Pro plnost: kufr hatchbacku m solidnch 422 litr.

Nabdka motor bude koprovat tu u hatchbacku. Na kombi se tme jet vc takovch aut za takovou cenu u moc nen

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno