Prvn jzda s Daci Jogger: posledn normln auto je crossover pro praktiky

0
110

Obrovit kabina, skoro tmetrov rozvor, nalo skoro dva kubky a podvozek m vysok dvacet centimetr. Dacia Jogger je neskonale praktick MPV zabalen do kabtu mrncovnho kombku. V esku u se objednv od loska, dote si ho podilo pes osm set zkaznk, bez toho, aby se s joggerem svezli; taky u stail zdrait o patnct tisc. Ovem stle je se startovac cenovkou 373 500 korun na hladin, na kterou byl trh zvykl ped dvma roky, ne auta extrmn zdraila.

K mn je ptimstn i sedmimstn verze, urit si tch 23 tisc za sedm mst piplate, dodaten u to nenapravte msta navc nepidte. A i kdy si kte, e v sedmi nejezdte, mete dv sedaky z posledn ady vyndat. To je prvn chyte vymylen vc na joggeru kad z kesel posledn ady v jen nco kolem deseti kilogram, take manipulaci s nimi zvldnete bez funn (pro ilustraci: jedno sedadlo novho VW Multivan za milion a tvrt v ptadvacet kilo). Sedmimstn verze m tak tu tlumie a vt kotoue pednch brzd. Jinak se ovem snaila Dacia rozumn zjednoduovat, a tak vechny joggery obouvaj stejn pneumatiky 205/60 R16 nejbnj a cenov rozumn rozmr nezvolili nhodou. Auto na zimu pezujete do sedmi tisc.

Ale popodku. Na prvn nastoupen jogger ohrom prostorem a pekvap pohlednost interiru. Nen vylevnn na kost, je postaven eln, jednodue, hezky. Pedn st poznaj idii Dacie Sandero, a po B sloupek (ten mezi dvemi), je mechanika a na pr neviditelnch detail a panel karoserie stejn. Nov je cel zadn st. K stavb museli pistoupit konstrukti chyte a efektivn, to je vlastn celmu projektu Dacia, se kterm slav matesk Renault obrovsk spch. Jednoduch, proven a efektivn een m znaka v genetice. Jen pro ilustraci, v samotnm francouzskm sted automobilky tvo znaku tm jen asi stovky lid, ten chyte vyuv zzem Renaultu.

Jogger je se svmi 4,55 m nejdelm vozem v nabdce Dacie. Rozvor je 2,90 m. Maximln objem kufru je 1 819 litr, v ptimstn konfiguraci nalo 708 a v sedmimstn 160 litr.

Ano, Jogger je nov postaven auto, kter m k modern supertechnolgick produkci daleko, vysta s tm, co lidi opravdu potebuj a vyuij. Take m est airbag, klimatizaci a hlda mrtvho hlu jedin bezvhradn uiten modern hlda. Skvle funguje multimediln systm, naviguje lp ne manelka a telefon s nm spruje na prvn pokus i penzista s tlatkovm telefonem, i u mateskho Renaultu by se mli pouit, co znamen grafika a ergonomie.

Dacia m ovem v zkladnm proveden jet genilnj een, za kter by mon rdi symbolicky piplatili i ti, kte koup dra verze chytr kastlk, kter je na mst tabletu multimdi. Namsto vestavnho displeje do nj uchytte svj mobil, pipojte kabelem, pes bluetooth sprujete s autem a aplikace ve smartphonu obstar ostatn navigovn i komunikaci s autem. Vdy m dnes chytr telefon v kapse 84 procent svtov populace, tak pro toho nevyut. Vak tak tuto zkladn (ne)multimediln variantu vol dvacet procent zkaznk sandera.

Na upesnnou dodejme, e kdy mobil nepipojte, rdio obsluhuje ovlada pod volantem a displej v kaplice mezi budky. A klimatizace m vlastn panel s tlatky a totky.

Pro sedm dosplch

Jednm z hlavnch kol bylo autu zachovat nzkou hmotnost, Jogger tak v od jedn a tvrt tuny, to je na rovni hatchback ni stedn tdy. To i objemn krabici zachov obratnost a vysta s nzkoobjemovmi motory sandera.

Jogger je plnohodnotn sedmimstn, do vech t ad se usad bez strk dospl, ano i na zadn msta. Nad sedky je po stechu ve tech adch odpedu dozadu 923, 910 a 855 mm msta. Jen dodejme, e vyjmout jdou jen msta tet ady, dlen lavice v druh ad m sklopn opradla a jde peklopit vped, to pak odveze skoro dva kubky nkladu. Damian Laplane z Dacie piznv, e udlat tak druhou adu sedadel vyndavac by bylo na pomry znaky jednodue moc drah a komplikovan een.

V nabdce jsou prozatm dva motory; tedy, dv verze stejnho. Tvlcov peplovan litr s pmm vstikovnm paliva m hlinkov blok motoru a variabiln asovn ventil, variabiln olejov erpadlo, integrovan vfukov potrub a filtr pevnch stic. Spojen je s manuln estirychlostn pevodovkou.

Svezli jsme se obma verzemi. Verze TCE 110 s vkonem 84 kW a 200 krouticmi newtonmetry je ta silnj. Motor nabdne 90 procent vkonu od 1750 otek, pevalovn kolem dvou tisc je ovem sp na udrovn rychlosti, proti kopci na estku (pevodovka je mnohem lep ne zpotku u sandera) u moc zrychlovat na dlnici nechce. Nad njak dva a pl tisce otek ovem oije, svm hrubm tvlcovm hlasem zantuje skoro jako diesel, a s elnem zabere, pi uvolnn plynu mu zas usykne turbo. Pocit z toho, e motor uvolnn dch a funguje, souzn s chovnm celho auta. Stokilometrovou trasu po dlnicch s maximlkou 110 km/h a pak po zakroucench okreskch v kopcch a prjezdech vesnicemi jsme zvldli za est litr.

Dacia Jogger

Taky vm zadn svtla pipomnaj Volvo XC90?

Krom ist benzinov verze je k mn jet slab zkladn trekask proveden na propan-butan (LPG) s tiscikilometrovm dojezdem (ndr na 40 l LPG + 50 litr benzinu). Ten m o deset kon m, poznat to je, ale dstojn pohyb i po dlnici stle zvld. Sto kon m pi jzd na plyn, kdy pepne na benzin, je jet o deset kon slab. Trasu pevn po dlnici jsme zvldli za 9 litr LPG. V roce 2023 doraz hybrid (benzinov motor 1,6 L doplnnm dvma elektrickmi motory a automatem).

Nov ra

Krtk sandero nathli na jogger na 4,55 metru a zvili v zadn sti kabiny o tyi centimetry (je to vidt na bouli u zadnch dve). Odladili ho velmi dobe, auto je moc hezky vyven, v thlch obloucch i na dlnici je hezky stabiln. Velmi dobe ho odhlunili. Navc vypad dobe, doba krabicovitho kombkovho loganu vytesanho z rovnch plech je zapomenuta. Design je vysloven hezk, mrncovn oplastovn lem kol a nraznk m i nejzkladnj proveden. A vbec nevad, e m ern nelakovan kliky a zrctka.

Kola o velkm prmru (660 mm) maj vysokou bonic pneumatiky, to pomh tlumit nerovnosti. Jogger nen francouzsky mkk, je tak akort, idim uvyklm na francouzskou mkkost mon pijde podvozek o fous tu. Kdy jsme se projeli po strupat okresce, tlumilo zaven poctiv, elasticky, bez rumplovn a odskakovn zdi, i kdy bylo auto przdn.

Dacia Jogger

Mnoh SUV pak Jogger por svtlou vkou rovnch 200 mm (duster m 210 mm), ovem bez monosti pohonu 4×4, co ovem podstatn st SUV ni stedn tdy rovn nenabz. Praktick patentovan npad jsou modulrn sten lity, kter je mon upravit jen nkolika otoenmi kle na pnky.

Oslava obyejnosti jmnem Jogger je zhmotnnm mylenky Dacie nabzet cenov dostupn auta s vtm drazem na praktinost ne na digitalizaci a elektronick asistenty veho druhu. A ukazuje se, e je to sprvn cesta. Krom tradinch zkaznk s napjatm rozpotem te zanaj znace pibvat ti, kterm ostatn automobilky jednoduch nov auto (ppadn MPV, kdy mluvme o Joggeru) nabdnout nedokou, a za extrmn zdraujc mainstream se jim platit nechce.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno