Prvn jzda s elektrickou Yamahou, kter pibzu do eska a v ervenci

Stylovou futuristickou novinkou NEOs se Yamaha postavila po boku Vespy a Piaggia mezi vrobce sktr, kte jdou s dobou a um svm zkaznkm nabdnout bezemisn mobilitu. Tich, lehk a agiln elektrosktr se ad do kategorie AM a s maximln rychlost 48 kilometr v hodin je elektrickou variantou padestkovch sktr.

Drsn hochy milujc rychlost a vkon nadchne jen st. Pokrokovm milovnkm chytr mobility se ale vlichot okamit, protoe naplno vyuil monost, jak se v centru velkch mst pohybovat svin a chyte. Navc za pr korun.

Jako prvn z eska jsme ho mohli projet a rovnou v runch zkch ulikch centra Amsterdamu i na irokch cestch na severu msta. Mal hmotnost, velk kola, vyjmateln baterie, pesto hodn prostoru pod sedlem a minimalistick elegantn design z nj dl favorita mstsk elektromobility leton sezony. Prvn kusy k eskm zkaznkm pijedou na zatku letnch przdnin.

Odpich a ladn jzda

Sktry NEOs se pedstavily jako dopravn prostedky do center mst, kter vyuij jednotlivci, donkov sluby i sdlen doprava. A ano, pesn v tto dungli stroj exceluje. Zalb se kadmu, kdo u se narodil electric generaci, kter u bere elektromobilitu jako samozejmou soust svch ivot, ale i vem ostatnm, kdo dojdj do prce i kancele a doposud se sktry mnoho zkuenost nem. Je toti uivatelsky velmi pjemn a pedvdateln.

Slym jedno superlativum za druhm, a tak m zajm, kterm NEOs v ulicch msta skuten dostoj.

Tich odpich je velmi svin, ale pekvapiv plynul. Rukoje pohonu je citliv a rychle reaguje na sebemen pohyb, ale nen pecitlivl, abychom spolu dopedu skkaly jako by. Jakmile se na sktru usadm a podn rozjedu, zjiuji, e NEOs se lehce ovld ve vech rychlostech. V krtkch ulicch centra msta, mezi davy lid a jet vtmi davy cyklist, v ostrch zatkch nizozemsk metropole NEOs zhy dokazuje svou prunost a jsem mu vdn, e krsn spolupracuje.

Lehkost byt

Yamaha NEOs m hmotnost jen devadest kilogram, s obma bateriemi pak 106 kilo. To z nj dl lehkho a snadno ovladatelnho spolenka, co ocen pedevm dmy. Dv vm zabrat hodit sktr na pevn stojan? Tady to pjde pekvapiv lehce a s eleganc…

Padne do ruky

Sktr m velk tinctipalcov kola s irokmi pneumatikami a vborn odpruen, take v centru starho msta s pehledem zvld nerovnosti a vlhk kostky podl kanl po dubnovch pehkch. Postupn si s nm dovoluji rychlej jzdu i vt nklony, tento stroj podr… I jezdec, kter s Neem pichz poprv do kontaktu, se na nm ct jist a bezpen a velmi rychle se sv s ovldnm. I kdy Amsterdam neznm, velmi rychle se ctm na sktru jist a stroji zanm dvovat, abych se tak mohla pln soustedit na vedoucho jezdce, dopravu a propltn se ulicemi.

Pekvapuj mne i brzdy, kter jsou citliv a spolehliv, ale pedevm: zabraj plynule. A e jsou v ruchu dopravy, kde cyklista je bohem a m absolutn pednost, teba! Pedn kolo m ABS a hydraulickou jednokotouovou brzdu. To zadn, zaven na jedn ose, klasickou mechanickou bubnovou brzdu.

NEOs nen prvn elektrosktr, kter jsme testovali, a tak mne jeho tich jzda nepekvapuje. Pokud na nj nasednete u ns, potejte s tm, e et astnci provozu si jet zvykaj, ale Amsterodam u je oividn s elektromobilitou sit a chodci jsou velmi opatrn. Klakson vyuvm jen minimln.

Za mimodn tich provoz (vrobce udv jen 55 decibel) me elektromotor, kter je chlazen vzduchem a je zaven na zadnm kole. Tato kompaktn konstrukce s pmm pohonem eliminuje potebu pevod nebo emen a zajiuje kultivovan tich chod i silnou akceleraci stroje.

Ladnost a propracovan detaily

Jednoduchost a trendy vzhled, to je prvn dojem, kter nov NEOs udlal. Yamaha zjevn tu, co maj uivatel elektrosktr rdi, a dala si na vizi sv novinky zleet. NEOs E01 navazuje na svho star sourozence Neos 4 a dr zkladn linii, ale pichz s mkmi a oblejmi tvary a propracovanmi detaily. Sktr je k mn bu v mln bl nebo plnon ern variant (ta u ns vtz) a zdob jej detaily v tyrkysov barv, kterou si Yamaha vyhradila pro elektromobilitu.

Na prvn pohled zaujmou dva pedn tvercov futuristick LED svtlomety, kter oddluje ern pruh se jmnem znaky. Subtiln vzhled podpo i zadn LED svtla, kter nejsou umstna v oplastovn, ale svt pod sedlem na blatnku zadnho kola. Elegantnmu vzhledu lichot i elektromotor ve tvaru zaoblenho ptihelnku umstn na zadnm kole.

Nechyb stbrn kovov detaily v podob stupaek nebo brzdovch madel. A praktick gumov prvky, kter nohm nabdnou stabilitu, uivateli praktinost pi drb a sktru zajiuj ochranu ped krbanci a odeninami.

Uivatelsk blaho

Sedlo sktru je pohodln a irok a s pehledem odveze dva pasary. V takovm ppad ale potejte, e s kamardem za zdy se vm sn dojezd a tak akcelerace na kiovatkch. Yamaha chyst i zkrcenou variantu pro jednoho, kterou v zahrani nabdne dovkovm spolenostem.

Baterie jsou umstny uprosted stroje pod sedlem a zajiuj tak lep vyven stroje. V zkladn vbav dostanete NEOs pouze s jednm akumultorem, pikoupit si vak mete i druh a pesto se vm pod sedlo stle vejde oteven pilba, rukavice a pr dalch drobnost, nebo teba kabelka a men nkup – ozkoueno osobn. To jsou na elektrosktr s akumultory pod zadnic velmi pvtiv lon prostory.

V z

Pod dtky pak najdete klasickou hlubokou plastovou kapsu na mobil nebo klky, kter je vak oteven, take nen radno v n cokoli bhem parkovn ponechat.

Kdy u jsme u klk ty na start u Yamahy nepotebujete. NEOs jede v uivatelskm trendu znaky a startuje se velmi snadno bezklov. Jakmile mte kle v kapse nebo pobl jednotky, sta sktr odemknout pootoenm tlatka a sepnout startr, jak u jsme u Yamahy zvykl. To ve, pak u vyrm pmo do vru velkomsta.

Systmem Smart Key vs vak divokm ppnm vyburcuje k akci, kdy jej zapomenete zamknout ped kavrnou, nebo nedovete sedlo a vzdlte se, co se v runm mst plnm nenechavc urit hod.

Modern LCD displej je velk, pehledn a jednoduch. Krom rychlosti zde najdete teba daje o stavu nabit jedn i druh baterie, nebo zvolen md. Konektivita je u Yamahy samozejmost, a tak ped jzdou stahujeme aplikaci MyRide, kde sleduji trasu, maximln a prmrnou rychlost, ujet kilometry, stav bateri, ale teba i nklon stroje v zatkch. Na displeji na vs pak bhem jzdy me zablikat ikonka se zprvou, nebo teba telefonnm hovorem.

Konektivita je u Yamahy samoz

Ve mst krlem, za mstem elva

Technick daje

  • Motor
    maximln vkon 2,5 kW/ 400 ot./min
    maximln kroutc moment 136,0 Nm/ 50 ot./min
  • Podvozek
    rm Underbone
  • Systm pednho odpruen
    teleskopick vidlice
    pedn zdvih 90 mm
  • Systm zadnho odpruen
    kyvn vidlice
    zadn zdvih 80 mm
  • Pedn brzda
    hydraulick jednokotouov brzda
  • Zadn brzda
    mechanick bubnov brzda s nbnou i bnou elist
  • Pedn pneumatika 110/70-13M/C 48P bezduov
  • Zadn pneumatika 130/70-13M/C 63P bezduov
  • Rozmry
    dlka 1875 mm
    ka 695 mm
    vka 1120 mm
    vka sedla 795 mm
    rozvor 1305 mm
    minimln svtl vka 135 mm
  • Hmotnost (v. npln)
    90 kg (bez akumultoru)
  • Cena 80 990,-

NEOs, stejn jako ostatn mal elektrosktry, limituje jeho maximln rychlost 48 km/h. Piznejme si, tento stroj nen na dojdn mezi msty, nebo na dlouh vlety do prody (zde byste se hodn natrpili), ale na klasick mstsk popojdn bude krlem, protoe s jednm lithium-iontovm akumultorem je jeho slibovan dojezd 37 kilometr. Jak u to u elektropohon bv, ve zle na ternu, povtrnostnch podmnkch i konstituci jezdce.

S dokoupenm druhho akumultoru se vm dojezd zdvojnsob, nm nabdl 60 kilometr.

Oba bateriov lnky lze z podsedadla vyjmout a nabt v pohodl domova. Jedna baterie v osm kilogram, take ji s lehkost vyjmu i penm. Na osmdest procent kapacity se dostane za tyi hodiny, do pln kapacity pak za osm hodin tedy napklad za noc nebo bhem pracovn doby. Yamaha slibuje ivotnost baterie 10 tisc kilometr.

NEOs vm nabdne dva voliteln jzdn reimy: STD a ECO. Prvn zmnn je uren pro bn silnin pouit a nabdne nejvy mon vkon, ECO je pak dle vrobce ideln na del cesty, protoe zrove sniuje spotebu z baterie.

Dojezd s ECO reimem se ale prodlou jen na 38,5 kilometru, v praxi jsem jej tak nevyuila. Na elvu se vm vak sktr pepne automaticky, kdy baterii dochz va a blte se vybit. Stroj tak zane etit energii, zpomalovat a zrove vm to sdl malou ikonkou na displeji. V rovinatch ulicch nizozemsk metropole je to ideln, trochu jin vak bude chovn sktru v lenitjm ternu a mstech do kopce.

Do esk republiky doraz prvn kusy novho NEOs na zatku ervence tohoto roku a jeho prodejn cena je pro esk trh pekvapiv pjemn: 80 990 korun.

Nov

Komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Související články

Latest Posts