Dnes je Subaru znm hlavn produkc aut s pohonem vech ty kol a motory s protibnmi psty, kter tovrn pinesly spch i ve svt motorsportu. Na pelomu stolet patily specily Subaru Impreza mezi nejrychlej auta svtovch rallye.
Automobilka ale nejen ona se zrodila na na troskch tovrny Nakadima, kter za druh svtov vlky vyrbla napklad nejlep japonskou sthaku druh poloviny konfliktu, typ Ki-84 Hajate. Firma, je dodvala csaskmu letectvu i nmonictvu irokou klu sthaek, bombardr, transportnch letadel nebo osvden motory, vznikla u v roce 1918 a byla prvn japonskou tovrnou na aeroplny.
Po porce Japonska ovem zem nesmla vyvjet ani vyrbt letadla a Nakadima se rozpadla na adu mench tovren, kter pevzali jejich nkdej zamstnanci. Dky tomu ovem zkuen technici a ineni nastartovali japonsk automobilov prmysl.
Jednotliv firmy asto nesly v nzvu jmno nejvy japonsk hory Fudi a v polovin roku 1953 se ptice z nich spojila v novou spolenost, pojmenovanou (v anglick verzi) Fuji Heavy Industries (FHI).
U od roku 1946 ale vznikal u Fuji Sangyo prvn dopravn prostedek, sktry Rabbit, kter se podobn jako o pr msc mlad italsk Vespa inspiroval u malch motorek pouvanch za druh svtov vlky americkmi vojky. Sktr, kter se vyrbl a do roku 1968 a bhem let se dokal technickch novinek jako byly elektrick startr nebo automatick pevodovka, ale byl jen prvnm krokem.
Rok po zaloen Fuji Heavy Industries pila spolenost s prvnm autem, modelem Subaru 1500, ve sv dob se ale ukzal bt sp slepou ulikou. tydveovho sedanu se nakonec vyrobilo jen 20 kus a pestoe u uivatel vetn taxik uspl, nakonec se sriov vroby nedokal. Ve stejn as toti chystaly podobn automobily tak tovrny Toyota a Prince (jeden z pedchdc Nissanu) a veden FHI se v obavch z nezbytnch nkladnch a nejistch investic do vrobnho zazen rozhodlo zamit jinm smrem.
Druhm automobilem se znakou Subaru, co je mimo jin japonsk oznaen pro souhvzd Plejd, je m tovrna dodnes ve znaku, se stal malik mstsk vz Subaru 360. Dvoudveov autko specifick japonsk kategorie kei car, kter se zaalo vyrbt v roce 1958 (jen o dva roky pozdji pila s podobnm vozem R360 teba i Mazda), trochu pipomn kence Fiatu 500 a Volkswagenu Brouk. Zadn npravu ti metry dlouhho a 130 centimetr irokho voztka pohnl takt vzadu uloen dvoutaktn adov dvouvlec o objemu 356 a pozdji kubickch centimetr.
Subaru 360 se vyrblo a do roku 1971 a celkem jich z bran tovrny vyjelo pes 390 000, z toho nkolik destek tisc se vyvezlo do Austrlie a dokonce i do Spojench stt. V t dob u tovrna krom kei car (je produkuje dodnes, nyn se ale jedn o peznaen modely Daihatsu) sriov vyrbla i prvn opravdov automobil, v jnu 1965 pedstaven Subaru 1000. Litrov sedan (a asem i kup nebo kombi) a pohonem pednch kol dostal pod kapotu pohonnou jednotku s protibnmi psty. Motory typu boxer jsou dodnes poznvacm znamenm znaky Subaru.
O est let pozdji piel nstupce modelu 1000 a jeho faceliftovan verze FF-1, pro kter tovrna zvolila italsk jmno Leone. A lev se stal dalm pelomovm Subaru, jako prvn se toti v roce 1972, kdy Japonsko hostilo zimn olympidu v Sapporu, dokal pohonu vech ty kol.
Do t doby pitom byla tykolka pokud se odhldne od malosriovho britskho Jensenu FF domnou ternnch aut, kde se obvykle k trvale pohnn zadn nprav pipojovala ta pedn. Japont ineni na to li ale pesn opan, vepedu uloen boxer pohnl pedn kola a v ppad poteby se pkou zapojil pohon tch zadnch.
Prvn verze een, kter je dnes znm jako symetrick pohon vech kol, si zskala velkou popularitu v horch vcarska nebo americkho Colorada, krom zven prchodnosti nabzela i dky boxeru nzk tit a optimln rozloen hmotnosti. V soutu to znamenalo jedinen jzdn vlastnosti. V roce 1986, est let pot, co Audi nabdlo model Quattro s trvalm pohonem vech ty kol, pilo se stlou tykolkou tak Subaru.
Prvnm modelem s touto technikou bylo aerodynamick kup Subaru XT, pozdji se dokal i zbytek vrobn ady (vjimkou byly mal vozy a hlavn kei cars s motorem vpedu a pohonem pedn npravy).
Na pelomu 80. a 90. let pak pily dva nadmru populrn modely, kter Subaru vyrb dodnes: velk sedan a tak kombi Legacy (1989) a hlavn nstupkyn Leonu pojmenovan Impreza (1992). Zven verze Legacy nazvan Outback pedstaven v roce 1996 byla jednm z pedchdc dnes nadmru populrnch SUV, druh vz se pak nesmazateln zapsal do srdc fanouk rallye. Colin McRae, Richard Burns a Petter Solberg zskali za volantem specilu Subaru Impreza WRC v letech 1995, 2001 a 2003 ti tituly mistra svta. V roce 2008 ale Subaru z ampiontu odelo, zdvodnilo to svtovou ekonomickou kriz.
Automobilka (jej jmno nese od roku 2017 i matesk FHI) je sice propojen s mamut Toyotou, je vlastn ptinu akci a jej znaka Daihatsu poskytuje Subaru zklad pro jej kei cars, jinak ale vzhledem k pouvan technice stoj ponkud stranou. Tedy s vjimkou kup BRZ, co je dvoje Toyoty GR86.
Jej ron prodeje se v poslednch letech pohybuj kolem 800 000 aut (ped covidem to bylo i pes milion), nejvtm trhem jsou USA, kde se loni prodalo pes pl milionu voz Subaru. Pro srovnn, v Evrop nalo kupce zhruba 17 000 aut. V esk republice bylo v loskm roce registrovno necelch 900 novch voz znaky Subaru.