V dob, kdy se po svt e nlezy zhadnch pedmt, jejich autorstv a pvod se pipisuje FBI, n a oba jmenovan tvrd, e to sem poslaly mimozemsk civilizace, je pohyb ulicemi ve Starii o to dobrodrunj mis.
Te vn: je to fantastick dostavnk na transkontinentln pesuny. Nmeck konkurence je pravda vychytanj, ale taky o dost dra. Francouzt soupei pak bu spchali sebevradu elektrickm proudem (rozumj: peli na ist elektrick pohon, m se zbavili vtiny zkaznk), anebo maj podobn mnostv much. Staria m jedin opravdu velk problm ne-variabilitu.
Obr
Uitkov hyundai uren pro pepravu lid nebo nkladu m fantastick design. Je to opravdick design, ne hrtky grafika v modelovacm programu. Je to opravdov umleck dlo. Marn slva, Hyundai m dnes nejlep designry, nebo aspo odvahu jejich npady dotahovat k realizaci.
Z pohledu designu m ovem staria jeden problm, stejn jako elektrick Hyundai Ioniq 5 v relu je na sv tvary moc velk. Ty radikln, pmoar, dokonale vybalancovan linky a proporce by prost mnohem lp vyznly na aut o njakou tvrtvelikost men. Na obrzcch to tak nepsob, ale to auto je fakt ob, vdy na dlku m 5,3 metru a 3,3metrov rozvor. Jednoduch pklad: mm na vku 175 centimetr, ano, nic moc, podle autaskho mustru jsem ale ideln prmr, pesn tak vysoc jsou crashtestov dummies podle medinov postavy se stav auta. Jene kdy chci rno okrbat omrzl eln okno, normln (osobkovou) krabkou na led prost na cel sklo nedoshnu, ani zboku doprosted, a u vbec ne nahoru. Tak si pikupte del krabku, nebo stoliku.
Obrovit je Staria taky zevnit, vdy tato nae verze je dokonce devtimstn, a vzadu m jet velmi slun zavazadlov prostor devtilenn posdka v tom dovolenou v Chorvatsku obstar pln v pohod. Kdy mezi nimi nebudou fintilov s rozshlou garderobou. Na zimn lyovaku jsme tam uloili lye naikmo a na n zbytek haraburd.
Sed se vysoko, jako ve velk dodvce, shora koukte i na honoraci ve Volkswagenech Transporter; a nad hlavou mte jet spoustu msta. Skvl je vhled ven, pedn bon okna jsou jak u autobusu protaen a hodn dol, take zvenku vm ostatn koukaj doslova do klna. Ta okna jsou tak vysok, e se pi staen ani cel nevejdou do zaplechovanch bok dve. Do kabiny je to dokonce dva schody nahoru. Jen nevme, jak se bude interir prohvat v letnm paku.
V nejautobusovjm proveden se sed ve tech adch po tech, pravda, ten vepedu uprosted by ml bt stzlk; kdy je toto msto voln, opradlo se d sklopit a je z nj ob odkldac plocha. Na vbr je jet sedmimstn varianta interiru (2+2+3). K mn je i jako tmstn dodvka pro ivnostnky.
Umrnn moderna uvnit
Vnitku se da souznt s ufonskou karoseri tak napl. Pravda, dotykov vechno nen ideln, ale funguje to v rmci monost dobe, je to pehledn, intuitivn. Velk stedov dotykov obrazovka infotainmentu s hlopkou 10,25 je po chvilce tpn vcelku pochopiteln a jej obsluhu si osahte.
Jak je zevnjek futuristick, interir je sp umrnn klasika modernch korejskch aut. Spousta odkldacch schrnek, kastlk, prostor, kapes, navc vechny s rantlem, hrankou nebo vkem, take se z nich nic nevysype, nevykutl. Nevad, e semtam je njak plast tvrd a obyejnj. Co nm vadilo? Trochu komplikovan tvarovan volant m vrazn kovov ozdoby, kdy auto pes noc vymrzne, stud do dlan hodn dlouho, i kdy si zapnete vyhvn vnce volantu; a ty ozdoby mte pesn v mstech chopu. azen automatu udlky si osahte rychle, vechno je v dosahu, pky i pr zbylch tlatek m exaktn chod. Kamera hledc na zadn ady je super hraka, mikrofony a reproduktory k tomu usnaduj konverzaci a okikovn rozjvench harant. Vnj 360 kamerov systm zas pomh pi manvrovn natsno.
Ven je skvle vidt, ale peci jen za volantem hodn vnmte velkorysou skoro dvoumetrovou ku, na okresce normlnho formtu tak dost asto budete hodn brzdit, abyste se minuli s protijedoucm nklakem, busem nebo vydenm SUV. Nesed se tu natst jako ve VW T5 a T6 na pednm levm kole jako v trambusu, ale jako v normlnm osobku, hloubji v kabin za hlubokou pstrojovkou.
Bon a zadn elektricky ovldan dvee jsou hodn velk a tk, to znamen, e s nimi maj elektromotorky hodn prce a chvilku (del chvilku) jim to trv.
Nepraktick sthovk
Opravdu velkm faulem, jak se dnes k, je patn variabilita. Je to pardn rodinn intergalaktick korb, ale sthovac discipliny prost nezvldne, jak se ek. Sedaky v zadnch adch mete jen posunovat, ale vyjmout je jak z multivanu nejde. Co o to, zadn lavici posunete dopedu, take je kufr fakt velk, vejde se tam europaleta. Jene tm nznaky variability kon. Pi posouvn lavic dvou zadnch ad muste trochu laborovat. Pro peven velkch vc jdou pouze sklopit opradla, take nklad zvedte uvnit jet na tyiceticentimetrov sokl. V podlaze chyb jakkoli hky, oka, uvazovac oka, mal chytky vzadu u dve jsou nanic. A navrch chyb jakkoli, by pplatkov kryt kufru. Suma-sumrum, korejt vvoji mli tentokrt vzpomenout na sv zatky, kdy semtam okoukli, co m konkurence koupit Volkswagen Multivan, klidn v bazaru, a podvat se, jak na to.
Kdy u se poda usadit posdku a uvzat zimn vbavu, aby vs za to rakousk policista nezlynoval (bez legrace, je jen na posouzen policisty pi silnin kontrole, zda se mu upevnn ly, lyk a dalho nkladu bude zdt dostaten), budete z jzdy naden. Staria upaluje po dlnici klidn sto edest, absolutn neochvjn, jist, suvernn. Pekvapiv nen citliv na bon vtr a silueta naznauje, e bude mt i dobrou aerodynamiku. To se projev i na spoteb ta stodola jezd za njakch devt a pl litru. Na rakousk dlnici, kde mete jet jen jako trotl nebo elektromobilista nejv stovkou, se vejdete do sedmi litr. Kdy jezdte pravideln do Nmecka na dlnice uhnt stopadestkou; ne to tam zakou a u ns oproti slibm zas nezavedou, pojedete za dvanct.
Ano, to auto jezd na ropn derivty. I kdy by kosmick vzhled naznaoval, e by to mohl bt elektromobil. To je dal dkaz suverenity Hyundaie. Tak neotel design, o kterm se mluv a bud pozdvien, skrv tradicionalistick naftov pohon (mimo Evropu m dokonce benzinov estivlec 3,5 litru). A sed mu skvle, stoticetikilowattov tyvlec 2,2 litru je naftov slyet i po zaht. Je to ale i hlavn tm, jak je to krabice, ta pak funguje jako ozvunice. Mniov automatick osmikvalt v uritch situacch typicky rychlch thlch okreskovch stoupnch astji ad, chvlemi zarzuje, celkov jsme k nmu ale vhrady nemli. Zkladn proveden starie m estistupov manul, za pplatek je pohon vech kol.
Nen to trha asfaltu, sil m akort (430 Nm od 1500 otek), dvanctisekundov sprint na stovku je v kontextu kategorie slun (auto v 2,4 tuny), na dlnici se nezadch, pi pedjdn taky ne.
I v zatkch se do doiroka rozkroench nprav (vechna kola maj nezvisl zaven, dodvka m vzadu listov pera pro vt nosnost) zape a vykrou je suvernn, samozejm v rmci discipliny motorizovanch stodol. Ve mst se zas hod velk rejd. Podvozek je komfortn, rzovn od kol tlum elasticky, pneumatiky zstaly u rozumn velikosti 235/55 R18. Za suverenitou a kultivovanost v jzdnch disciplinch vz to, e technick zklad (platforma) si Staria vypjila od velkho povedenho SUV Hyundai Santa Fe. Dky zakulacen karoserii m ten autokar ufon vbornou aerodynamiku, hluk na dlninm limitu je opravdu nzk, neru ani svist od zrctek.
Osobn staria startuje na 949 990 korunch, tmstn dodvka je od 739 990 korun, to jsou v porovnn s Volkswagenem nebo Mercedesem V skvl ceny, a stle m ne za Toyotu Proace Verso. Peugeot, Citron a Opel jsou s pechodem na elektrick pohon mimo hru.