Zchrana pro skvl auta. Porsche zan vyrbt benzn z elektiny

ra spalovacch motor se bl k zvru a uvdomuje si to i automobilka Porsche, ostatn v roce 2030 plnuje nabzet 80 procent vozidel s elektrickm pohonem. Zrove si ovem uvdomuje, e na silnicch, v garch a leckdy i sbrkovch depozitech milovnk sportovnch aut jsou a jet mnoho destek let budou miliony vozidel Porsche, na kter se jejich majitel nechtj jen koukat, ale pedevm se jimi tit na silnicch a zvodnch okruzch.

I tmto vozidlm chce Porsche snit provozn uhlkovou stopu, ani by bylo poteba jakkoli upravovat jejich pohonn stroj. A receptem na to maj bt eFuels, tedy elektrick paliva. Ji v tuto chvli je v jedn tovrn v Chile vyrb a testuj se svmi zvodnmi vozy na okruzch. Vrobce je nejprve plnuje komern nasadit v motosportu.

Benzin z elektiny

Titulek nepehn, to psmeno e v eFuels je elektina a ta je tak stedobodem vroby syntetickho paliva. Zkladem eFuels je toti vodk, kter se nech katalyticky reagovat s oxidem uhliitm, m vznikne tekut metanol, kter se dle chemicky zpracuje tak, e se promn v benzin.

Zn to jednodue, ale m to spoustu hk.

Tm prvnm je, e vodk nejprve musme vyrobit a pokud m bt vsledn palivo uhlkov neutrln, musme jej vyrobit z obnovitelnch zdroj. Vodk tak v pilotn tovrn Porsche (a tak Siemensu a Enelu) vznik elektrolzou mosk vody za pouit elektiny zskan z vtrnch turbn. Projekt nazvan Haru Oni je umstn v Chile a je proto dobr dvod v dan oblasti vtr fouk prakticky neustle a proto je zde vtrn turbna velmi stabilnm zdrojem elektiny.

V tom ervenm a lutm pruhu je nejvt potencil pro vrobu elektiny z vtru. Jinmi slovy, hodn a skoro pod tam fouk.

Druhou zsadn komponentou elektrickch paliv je CO2, tedy oxid uhliit, kter je zskvn ze vzduchu pomoc mohutnch filtr. Na vstupu je vzduch a elektina, na vstupu vyitn vzduch a zachycen ist CO2.

To je i jedna z dleitch point on bezemisnosti. Kdy toti takov devtsetjedenctka pojede na syntetick palivo, z vfuku bude vypoutt CO2 – bez toho to nejde. Ale vypoutt bude prv to CO2, kter bylo pedtm ze vzduchu zskno, take v konenm dsledku nebude CO2 v atmosfe pibvat, ale bude recyklovn ten stvajc.

Jet letos by mla Haru Oni vyprodukovat 130 000 litr syntetickho benzinu, do ty let by mla ron produkce vyplhat a na 550 milion litr.

Porsche zatm plnuje, e bude toto palivo spotebovvat v rmci motosportu a tak jej nabzet svm zkaznkm idim nkterch model automobilky. Letos by se cena mla pohybovat kolem 10 dolar (zhruba 215 K) za litr, ale do pti let by mla klesnout a na zhruba 2 dolary (aktuln 43 K) za litr. V jak moment se dostane cena eFuels do rovnovhy s tradinmi palivy, bude zviset i na rstu cen ropnch produkt.

Palivo z dovozu

Ze spoteby nafty a benzinu mly nejvt zisky USA, Saudsk Arbie a Rusko jednodue proto, e v jejich podzem byly obrovsk zsoby ernho zlata, tedy ropy. Pi pohledu na vizualizaci na obrzku ve je jasn, e u eFuels tomu bude jinak, nejvt potencil m Chile, Argentina, Uruguay, jih Austrlie a Nov Zland.

Ve je tedy jet vznamn dl od oblast s nejvt spotebou energi, tedy Severn Ameriky, Evropy a Asie. Elektrick paliva bude poteba pevet v tankerech, pot se vak s tm, e i u tto dopravy by mohla bt ePaliva vyuita.

Nov se ovem do syntetickch paliv pustili aktivist, pr nejsou dost ekologick (psali jsme zde).

Komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Související články

Latest Posts