ra spalovacch motor se bl k zvru a uvdomuje si to i automobilka Porsche, ostatn v roce 2030 plnuje nabzet 80 procent vozidel s elektrickm pohonem. Zrove si ovem uvdomuje, e na silnicch, v garch a leckdy i sbrkovch depozitech milovnk sportovnch aut jsou a jet mnoho destek let budou miliony vozidel Porsche, na kter se jejich majitel nechtj jen koukat, ale pedevm se jimi tit na silnicch a zvodnch okruzch.
I tmto vozidlm chce Porsche snit provozn uhlkovou stopu, ani by bylo poteba jakkoli upravovat jejich pohonn stroj. A receptem na to maj bt eFuels, tedy elektrick paliva. Ji v tuto chvli je v jedn tovrn v Chile vyrb a testuj se svmi zvodnmi vozy na okruzch. Vrobce je nejprve plnuje komern nasadit v motosportu.
Benzin z elektiny
Titulek nepehn, to psmeno e v eFuels je elektina a ta je tak stedobodem vroby syntetickho paliva. Zkladem eFuels je toti vodk, kter se nech katalyticky reagovat s oxidem uhliitm, m vznikne tekut metanol, kter se dle chemicky zpracuje tak, e se promn v benzin.
Zn to jednodue, ale m to spoustu hk.
Tm prvnm je, e vodk nejprve musme vyrobit a pokud m bt vsledn palivo uhlkov neutrln, musme jej vyrobit z obnovitelnch zdroj. Vodk tak v pilotn tovrn Porsche (a tak Siemensu a Enelu) vznik elektrolzou mosk vody za pouit elektiny zskan z vtrnch turbn. Projekt nazvan Haru Oni je umstn v Chile a je proto dobr dvod v dan oblasti vtr fouk prakticky neustle a proto je zde vtrn turbna velmi stabilnm zdrojem elektiny.
V tom ervenm a lutm pruhu je nejvt potencil pro vrobu elektiny z vtru. Jinmi slovy, hodn a skoro pod tam fouk.
Druhou zsadn komponentou elektrickch paliv je CO2, tedy oxid uhliit, kter je zskvn ze vzduchu pomoc mohutnch filtr. Na vstupu je vzduch a elektina, na vstupu vyitn vzduch a zachycen ist CO2.
To je i jedna z dleitch point on bezemisnosti. Kdy toti takov devtsetjedenctka pojede na syntetick palivo, z vfuku bude vypoutt CO2 – bez toho to nejde. Ale vypoutt bude prv to CO2, kter bylo pedtm ze vzduchu zskno, take v konenm dsledku nebude CO2 v atmosfe pibvat, ale bude recyklovn ten stvajc.
Jet letos by mla Haru Oni vyprodukovat 130 000 litr syntetickho benzinu, do ty let by mla ron produkce vyplhat a na 550 milion litr.
Porsche zatm plnuje, e bude toto palivo spotebovvat v rmci motosportu a tak jej nabzet svm zkaznkm idim nkterch model automobilky. Letos by se cena mla pohybovat kolem 10 dolar (zhruba 215 K) za litr, ale do pti let by mla klesnout a na zhruba 2 dolary (aktuln 43 K) za litr. V jak moment se dostane cena eFuels do rovnovhy s tradinmi palivy, bude zviset i na rstu cen ropnch produkt.
Palivo z dovozu
Ze spoteby nafty a benzinu mly nejvt zisky USA, Saudsk Arbie a Rusko jednodue proto, e v jejich podzem byly obrovsk zsoby ernho zlata, tedy ropy. Pi pohledu na vizualizaci na obrzku ve je jasn, e u eFuels tomu bude jinak, nejvt potencil m Chile, Argentina, Uruguay, jih Austrlie a Nov Zland.
Ve je tedy jet vznamn dl od oblast s nejvt spotebou energi, tedy Severn Ameriky, Evropy a Asie. Elektrick paliva bude poteba pevet v tankerech, pot se vak s tm, e i u tto dopravy by mohla bt ePaliva vyuita.
Nov se ovem do syntetickch paliv pustili aktivist, pr nejsou dost ekologick (psali jsme zde).