Spolenost Mechatronik se sdlem v Pleidelsheimu severn od Stuttgartu se zamuje na klasick auta, zejmna mercedesy, ale i jin znaky. Nedvno zaadila mezi auta na prodej ikonick auto z plakt Ferrari F40 z roku 1990 s njezdem pouhch 21 100 kilometr.

Vz s prodejn cenou 2 995 000 eur (75 milion korun) se spolenost rozhodla vystavit na vstav Motorworld, kter se konala v jen 18 kilometr vzdlenm Bblingenu. Podobn vozy se vtinou pepravuj na odtahovce, ale vzhledem k blzkosti cle se u Mechatroniku rozhodli ferrari odvzt po vlastn ose.

kol byl 21. dubna sven tyiadvacetiletmu zamstnanci firmy. A bylo to hodn patn rozhodnut. S nevyzpytatelnm autem mladk narazil uprosted Engelbergskho tunelu na nmeck dlnici A81 zpadn od Stuttgartu plnou silou do zdi.

Neodolal pokuen?

Pi nehod se utrhla cel pedn st vozu a policie musela tunel ve smru na Singen zcela uzavt. Zchrani okamit vyjeli na msto nehody a odvezli idie do nemocnice. Pascal Stephan, mluv spolenosti Mechatronik, pro nmeck denk Bild sdlil: idi byl zkontrolovn v nemocnici a nen zrann. To je nejdleitj!

A policejn mluv sue oznmil, e se zatm nev, zda byla nehoda zpsobena technickou zvadou nebo nepimenou rychlost. Kdo nkdy s Ferrari F40 jel, tomu mus bt jasn, e mladek nejspe neodolal pokuen a motor kvli podnmu rachotu nhle vytoil. Pot ji nsledoval smyk a nraz do stny tunelu.

Ve srovnn s dnenmi turbodmychadly funguj ta v F40 na bzi vypnuto-zapnuto. Pod 3 000 otkami se toho moc nedje, ale ve ji nsleduje opravdov rodeo. Nkdej pilot Ferrari F1 Gerhard Berger popisoval, jak kdysi jel s jednou F40 a v rychlosti lehce pod 200 km/h na tvrt rychlostn stupe mu prohrbla zadn kola. Nhl nstup plnicho tlaku turbodmychadla byl typick i pro prvn Porsche 911 Turbo, ktermu se kvli etnm nehodm pezdvalo ovdovova.

Po svezen s Ferrari F40 ped sedmi lety se Frantiek Dvok, vedouc redaktor automobilov rubriky na iDNES.cz, podlil se zkuenost s touto besti: Rada pro zatenka, ktermu se potst usednout za jeho volant, je jednoduch, ale o to dleitj: kdy zaberou turba, dr volant rovn. Nedodren se trest bleskurychlm vletem mimo asfalt.

Vyrobili jich tikrt tolik

Model F40 vznikl na poest 40. vro znaky a byl poslednm vozem maranellsk znaky, kter byl uveden na trh jet za ivota Enza Ferrariho. Star pn pr kdysi prohlsil, e vdy vyrob o jedno auto mn, ne by prodal. S vronm modelem ale na toto pravidlo u Ferrari nevhali zapomenout. Model F40 se tak stal symbolem tehdej italsk nenaranosti, kdy msto pvodn ohlaovan srie 450 kus jich nakonec vzniklo tm tikrt tolik 1 311! etn v Maranellu (a ve Fiatu) si urit mnuli ruce.

Ferrari F40 pilo v ideln dob. Vyuilo boomu superaut konce 80. let, ne zkraje 90. let bublina s velkm rachotem splaskla. Vydlalo Ferrari, ale kapsy si namastili i rzn spekulanti, kte pozdji prodvali auta mnohdy a sedmkrt dr, ne byla pvodn cena.

Dnes u je to jin. Ferrari vyrb ji pes deset tisc aut, ale chce si zachovat uritou exkluzivitu. A zkaznci se mus upsat k psnm podmnkm. Napklad k tomu, e auto ve stanovenm ase neprodaj. Ne kadmu se ale tyto a dal restrikce lb. Znm americk modertor a milovnk aut Jay Leno proces koup ferrari dokonce pirovnal k masochistickm praktikm.

Auto, jeho cena se na konci 80. let pohybovala na rovni 444 000 DEM, se navc vyprodalo dve, ne na prvnm vyrobenm kusu zaschla barva (z 99 % to byla erven Rosso Corsa). Navc vvoj probhl tak njak po italsku. Ferrari F40 toti mlo spolen zklad podvozku s modelem 288 GTO a upekli ho za pouhch 13 msc. Nestrnouc supersport obleen designry studia Pininfarina Leonardem Fioravantim a Aldem Brovaronem byl puristick stroj pro opravdov piloty.

V porovnnm s technologicky vyperkovanm blbuvzdornm Porsche 959 s pohonem vech kol Ferrari F40 psobilo svou syrovou bezprostednost anachronicky. Italsk model se ale stal nejrychlejm sriov vyrbnm automobilem sv doby s maximlkou 324 km/h, kdy porsche trumfnul o 9 km/h. A oficiln hodnota zrychlen z 0 na 100 km/h je 4,5 sekundy.

Byl to ale zmr. Pi uveden na trh v ervenci 1987 sm Enzo prohlsil: Vyjdil jsem pn, abychom vyrobili vz, kter by nm mohl pipomnat Le Mans. A Dario Benuzzi, bval testovac jezdec Ferrari, v jednom z rozhovor uvedl, e model F40 byl vdy zamlen jako zvodn auto. A necel dvactka kus byla i skuten upravena pro automobilov zvody.

Pohodl dvojice pasar bylo proto to posledn, na co se pi vvoji myslelo, nco, co je okamit zejm, kdy poprv usednete za volant. Pplatkov klimatizace je zahrnuta pouze jako nutnost pro boj s intenzivnm teplem generovanm motorem. Vechno ostatn koberce, alounn dve a vnitn madla i rdio, konstrukti ve snaze uetit hmotnost vykrtli.

A tvrce designu F40 Leonardo Fioravanti z karosrny Pininfarina k tomu dodal: Tento svt m pli mnoho pota, pli mnoho technologi a zde jsme znovu zskali design auta jako emoci, stejn jako za starch as. Nen to nostalgie, ale dokazujeme, e i dnes lze vyrobit auto s lidskm pstupem.

Sms irho teroru

Britt novini Ferrari F40 oznaili pmo za sms irho teroru a syrovho vzruen. Je podle nich dsiv na mokru, drsn na hrbolatch silnicch a na dlouhch cestch pli hlun. V americkm magaznu Car and Driver dokonce k popisu nepohodl idie pouili pirovnn k vzen dlunk z Bangkoku.

Jakmile toti do F40 usednete, pochopte inspiraci zvodnmi auty maranellsk produkce. Sice sedte vlevo a volant mte pmo ped sebou, ale pedly jsou podn vyosen smrem doprosted, aby se vlezly mezi podbhy kol. Nen to nic pjemnho, zvl᚝ kdy tuh anatomick sedaky vm pli pohybu do stran nepovol, ale d se na to zvyknout.

Pere se se spojkou, kter m neuviteln tvrd chod, a volantem, u kterho byste v provozu posilova opravdu ocenili. Kad peazen v klasick kulise ptistupov pevodovky s hydraulicky ovldanou spojkou doprovod kovov cvaknut a i na adic pku je poteba siln pae.

Britsk konstruktr Gordon Murray se v roce 1990 s Ferrari F40 svezl a ocenil nzkou hmotnost. Such hmotnost auta se pohybuje na hranici 1 100 kilogram, paprov pohotovostn hmotnost, tedy s idiem a provoznmi nplnmi vetn natankovanho paliva, pak in 1 260 kilogram. V tomto ppad toti Italov u svho silninho modelu vbec poprv shli po kompozitnch materilech. Tm cel karoserie je toti vyrobena z karbonovch vlken a nomexu.

Velk motokra s plastovou karoseri

Jinak ale byl Murray k italskmu autu kritick. Ctte, jak se pi jzd po okruhu konstrukce prostorovho trubkovho rmu krout, dven panely zanou chrastit a vrzat. Tohle je jako velk motokra s plastovou karoseri. Pl᚝ tvo jen 11 panel karoserie. Zvsy kol jsou klasick s dvojicemi pnch ramen a soustednmi jednotkami vinut pruina/tlumi.

Na nkterch mstech, napklad na vnitn stran dve, zstaly panely nenaten. Spartnsk palubn deska je zase potaen jakousi obdobou ztovho koberce. Auto nem centrln zamykn a za spolujezdcem je nutn zamknout udlk. e u jste ho nkde vidli? Bingo, v igulku. Dl pochzejc pvodn z Fiatu 124 ze edestch let se tm po tech dekdch dokal vpravd luxusn derniry.

Pneumatiky Pirelli P Zero byly navreny speciln pro F40, s jinmi toto ferrari tak dobe nefunguje. Ovladatelnost prvnch prototyp byla velmi patn, vzpomn Dario Benuzzi, dlouholet testovac jezdec Ferrari. Postupn se ale zlepila. Pi nich rychlostech pesto u finln verze dochz k mrn nedotivosti, ale jak rychlost narst, tak se chovn auta mn a v plnou petivost. Kdo s tm pot, doke Ferrari F40 dobe korigovat a ut si ho. Kdo ne, skon mimo silnici.

Tlitrov vidlicov osmivlec umstn podln ped zadn pohnnou npravou vznikl dalm vvojem agregtu z typu 288 GTO. Zsluhou peplovn dvma turbodmychadly IHI z nj konstrukti vydolovali ctyhodn vkon 351 kW (478 k).

Je to auto postaven s typickou italskou mentalitou nekompromisnosti. Na denn pojdn Ferrari F40 nen zrovna ideln, ale jako vkendov hraka funguje skvle.

Po svezen s Ferrari F40 ped sedmi lety Frantiek Dvok na iDNES.cz napsal: Jakmile nastartujete a za hlavou vm skrz dvojici vfuk zane dunt motor, je dal zbava zvisl na tom, jestli mete jet, nebo se muste pemstit. Pro to druh je Ferrari F40 jednm z nejstranjch aut, kter si dovedete pedstavit. Je nekompromisn tvrd a nzk, jzda z Prahy je jako klikovn po minovm poli. Na retardrech muste vyut snad jedinou neortodoxn vc, kterou na F40 najdete pneumatick zven svtl vky pedku auta.

Pro mnoh je Ferrari F40 stle nejlepm autem vech dob, a 37 let od premiry na tom nic nezmnilo. U milovnk aut bude vdy patit k nejuctvanjm supersportm vbec. Nejen vkony, ale i nezamnitelnmi tvary pat do vech uebnic automobilismu.

A na tch plaktech v mnoha garch a kluich pokojch se vyjm stle senzan!

Podíl
Exit mobile version