Nejprestinj autosalon, kter pedstavoval ve svtov premie kultovn modely, kde kodovci ped tyiceti lety po partyznsku hledali designra pro Favorita a kde mezi nvtvnky proplouvali kapitni autoprmyslu, v obleen fanouk prochzely hvzdy motorsportu, kam na obhldku vyreli slavn konstrukti, designi a vechny zastiovali celebrity a youtubei, je zptky. V mnohem skromnjm formtu.

Ronk 2024 se tedy v enev kon po ptilet pestvce. Jsme zpt v akci, oznmil Sandro Mesquita, f autosalonu, kter si letos pipomn sto let od svho vzniku. Digitalizace se bhem pandemie zrychlila, znaky pijaly nov komunikan vzorce a tradin vstavy tm opustily kalend automobilovho prmyslu, ale jsme zase tady, vracme se k vci!

Mezi zastnnmi znakami vynvaj pouze jmna BYD, Dacia, Isuzu, Lucid, MG Motor, Pininfarina a Renault. V tomto seznamu nejsou Nmci, Korejci, Japonci ani dn zstupce Stellantisu! upozoruje magazn Autoweek. Organizace ohlauje pouhch 15 svtovch a evropskch premir, co je slo, kter kontrastuje se 151 v roce 2019.

Je zejm, e seznam novinek je mnohem krat ne obvykle, ale to je zpsobeno pedevm omezenmi, s nimi se potkaj vichni vrobci, protoe jsou pod tlakem mn investovat do tohoto typu akc nebo nemaj dn nov modely k prezentaci, co odr nestabilitu v sektoru zpsobenou zvodem smujcm k elektrifikaci, vysvtluje Mesquita.

Jedinou relevantn evropskou automobilkou, kter se autosalonu zastn, bude tedy Renault spolen s Daci. Francouzsk znaka pichystala podle sv mluv pro esk trh Jitky Skalikov svtovou premiru elektrickho vozu Renault 5 E-Tech. Dacia, kter je spnm lowcostovm projektem Renaultu, piveze novou generaci danho crossoveru Duster, pedstav oiven elektromobil Spring a prototyp Sandrider, se kterm se znaka chyst na pt ronk dakarsk rally.

Asi nejnapjatji oekvanou premirou bude mal hatchback MG3 v podn nsk znaky MG patc koncernu SAIC, stejn skupina tak chyst premiru nov vytvoen luxusn znaky IM Motors (zkratka pro Intelligence in Motion), kter je joint-venture podnikem s technologickou spolenost an-iang Hi-Tech a skupinou Alibaba.

Ped pti lety na ploe 110 000 m2 vystavovalo 150 znaek, kter pilkaly vc ne 602 tisc lid. V roce 2005 se do enevy sjelo tm 750 tisc automobilovch fanouk. Nyn jsou odhady mnohem skromnj. Mesquita v lednu uvedl, e se na vstaviti objev asi ti destky vystavovatel a dv st tisc nvtvnk.

Jsem velmi pragmatick a rozumm okamiku, ve kterm ijeme. Mme ambici rychle rst a udlat ze enevy velmi dleitou komunikan platformu pro automobilov prmysl, ale tak vme, e jsme nuceni zavst jin model, ne jak jsme mli po desetilet, a pestat pouze pronajmat prostory vrobcm automobil, abychom vytvoili prostory, kter zapoj nvtvnky, abychom jim poskytli atraktivnj zitky, vysvtlil.

Pro ronk 2024 tedy organiztoi seskupili vystavovatele do tmatickch zn, kter souzn s aktuln transformaci automobilismu: Adrenalinov zna, Design District, Mobility Lab a Nex World.

V prvn jsou zvodn specily, supersporty a dal automobilov lahdky. Druh zna, nad kterou m ztitu slavn designr Frank Stephenson (BMW, Ferrari, Fiat, McLaren a Mini), m ilustrovat zmny v designu vyvolan pechodem od spalovacch motor k elektrickmu pohonu. Ve tet zn bude prezentovna mobilita budoucnosti. Ve tvrt, ve spoluprci s Polyphony Digital, producentem videohry Gran Turismo, je zbava upednostovna jako komunikan nstroj, popisuje Autoweek.

Nov zatek, nebo klinick smrt

Organizace se mus pizpsobit situaci. Budoucnost automobilu le v rukou politik, ne v naich! Sto let oslavme kompaktnj vstavou, to je pravda, ale dokonce se nm podailo dt dohromady nkter modely prezentovan v enev v minulosti v galerii Classics s 35 ikonami, jako je Jaguar E-Type z roku 1961, a mme mnoho projev zjmu pro pt rok, co vzbuzuje nadje na znovuzskn naeho statutu! Auta znamenaj emoce a my je meme lidem poskytnout, uzavel Sandro Mesquita.

Myslm, e existuje jen nkolik velkch autosalon, kter jsou stle relevantn. Relevantn jsou anghaj a Peking. Mezinrodn autosalon v Nmecku (IAA), kter se kon kad druh rok, bych sem tak zaadil. Pak je to tk, protoe formt autosalonu moc nevyhovuje dob, ve kter se nachzme, komentuje pro magazn Swissinfo pedn evropsk odbornk na autoprmysl Stefan Bratzel, vedouc Centra automobilovho managementu (CAM). Vrobci nyn hledaj jin kanly, jak pedstavovat sv nov vozidla. S doasnmi (pop-up) showroomy ve mstech nebo pomoc socilnch st oslovuj veejnost lpe. Svt autosalonu se tak zmnil. Elektronick autosalony hraj roli, protoe automobil se stal digitlnm produktem.

Nklady jsou vysok a pnosy ji neodpovdaj. Automobilky peliv hledaj, kam utrcej penze. Vdy jsem rd jezdil do enevy, protoe autosalon byl velmi kompaktn. Prodnut ad vystavovatel letos zejm znamen konec. Pod to me dopadnout jinak, ale j to nevidm, mysl si Bratzel. Na velkch autosalonech se mnoho znaek stalo neviditelnmi a nkter z nich u njakou dobu hledaj sv vlastn platformy.

Pstup ostatnch automobilek, kterm se na autosalony nechce, ilustruje vyjden kody Auto: Prbn vyhodnocujeme svou ast a aktivity na mezinrodnch autosalonech. Klovmi faktory tchto aktivit jsou jednotliv scne uveden novch produkt na trh anebo relevance pslunch korportnch sdlen, cituje z oficilnho stanoviska znaky jej mluv Ji Brynda.

Sto let autosalonu v enev

Bohat historie enevskho autosalonu se zaala odvjet ped sto lety. Od 29. dubna do 7. kvtna 1905 se v enev konala prvn Nrodn vstava automobil a jzdnch kol, j se astnilo 59 vystavovatel.

Od roku 1924 zskal autosalon, tehdy ji se dvma stovkami vystavovatel, mezinrodn dimenzi. Jeho ron periodicitu dokzala peruit pouze druh svtov vlka.

Od roku 1982 se se jezdilo vdy zatkem bezna do velkho vstavnho centra Palexpo, kter je na vchodnm konci enevy hned vedle letit. Ten termn prvn ter a steda v beznu ml kad milovnk aut zapsan v hlav.

Autosalon v enev patil do Grand Slamu pti nejvznamnjch akc svho druhu na svt spolen s Pa, Frankfurtem, americkm Detroitem a japonskm Tokiem. Z Pae a Detroitu jsou dnes vcemn vstavky regionlnho vznamu. Tokio se sna udret svj vznam, ale stup ze slvy je patrn. Frankfurtsk autosalon je minulost, nahradil ho veletrh mobility v Mnichov, koncepn odlin, ve vsledku zajmav, i kdy peci jen dost bizarn akce, na kter se pedstavuje vechno jin, ne auta. Krom politik a zstupc autoprmyslu na sebe na obou roncch strhvali pozornost t protestujc ekoaktivist. Stefan Bretzel tedy sprvn upozoruje, e nejvt svtov autosalony, kter maj anci vzbudit zjem celho svta, se nyn konaj v n v anghaji a Pekingu. D se pedpokldat, e poroste vznam autosalonu v indickm Dill.

enevsk autosalon byl veobecn povaovn za nejvznamnj akci svho druhu v Evrop. Mnoz povaovali jarn salon za nejprestinj svtovou vstavu automobil vbec. S nstupem internetu, kter omotal celou zemkouli st penejc informace okamit na druh konec svta, zkratkovitosti socilnch st a zmnou pstupu automobilek, pro kter autosalony zaaly pedstavovat pli nkladnou a mlo efektivn platformu pro prezentaci, se prv o enev pedpokldalo, e peije.

Mla jedinen pedpoklady, mezi automobilovmi vstavami byla jedinen dky sv neutrln pozici na automobilovm trhu. vcarsko, bohat alpsk stt pync se svou neutralitou, toti nepat mezi masov vrobce automobil, take vichni vystavovatel jsou si zde rovni. eneva je dky strategick poloze ve stedu zpadn Evropy dobe dostupn, navc je vstavit hned na frekventovanm mezinrodnm letiti, kter je dleitm pestupnm uzlem.

Vhodn termn zatku automobilov sezony se hod i pro vyhlen titulu Evropskho auta roku. U nkoliktou sezonu ho vyhlauj prv v pedveer zahjen.

I kdy se vstavn plochou 120 tisc metr tverench ad mezi nejvt vstavn a kongresov stediska svta, dky soustednosti expozic hlavnch automobilovch vrobc do dvou vzjemn spojench prostornch hal je zde vechno jako na dlani.

V celkem sedmi vstavnch halch pedstavovvalo svoje exponty vce ne 250 vystavovatel. Mezi nimi nechybly nejvznamnj svtov automobilky, ani cel ada malosriovch vrobc, kte nabzej vtinou drah supersportovn vozy. Jen v enev se prezentovala slavn italsk designrsk studia jako Pininfarina, Italdesign i dnes u neexistujc Bertone; sv novinky zde prezentovaly nejurozenj znaky jako Bugatti i Pagani, kterm se na jin autopehldky moc nechtlo. V dobch nejvt slvy nebylo pro novou znaku vbec snadn se na plochu autosalonu dostat, tradin vrobci mli sv msta rezervovan na roky dopedu. Novci ekali ve front a organiztoi je vybrali podle svch, ne vdy zcela jasnch pravidel, nkdy se mezi adepty na voln msta dajn losovalo.

Rozvinut vcarsk trh je pro automobilky lkav. Jeho beznov termn, kter byl vdy povaovn za vhodu, se mu nakonec stal osudnm. Koronavirov pandemie, kter naplno zashla svt v noru 2020, donutila organiztory autosalon odvolat jen tyi dny ped jeho zahjenm.

Automobilky na Palexpu finiovaly s instalac expozic, cel aglomerace byla pipraven na pval nvtvnk, a z hodiny na hodinu konec. Automobilky odepsaly destky, mon stovky milion za expozice a pronjem vstavn plochy, spory s organiztory autosalonu o navrcen alespo st poplatk za pronjem se thly roky. Samotn podajc organizace vyslila ztrtu na 300 milion korun.

To nezstalo bez odezvy. Automobilky zanevely na autovstavy jet vce, obzvl᚝ v Evrop.

Organizace podajc autosalon byla na pokraji bankrotu, dva roky se pokouela autosalon v enev uspodat, ale pro nezjem firem ho musela vdy odvolat.

Mezi tm uzaveli dohodu s Katarem o uspodn vstavy se stejnm nzvem v hlavnm mst krlovstv na Arabskm poloostrov Dauh v jnu 2023. Toto partnerstv vrtilo st finannch kapacit nadaci zodpovdn za akci, kter tak dostala zelenou k uspodn 91. ronku mezi 27. norem a 3. beznem, vysvtluje magazn Autoweek. V pondl 26. bezna otevr Palexpo pro odbornou veejnost a novine, sledujte zpravodajstv pmo z msta na iDNES.cz.

Podíl
Exit mobile version