Aktualizace: 23.02.2024 12:11
Washington/Praha – Softwarová společnost Avast musí ve Spojených státech zaplatit pokutu 16,5 milionu dolarů (více než 386 milionů Kč) a přestat prodávat data o uživatelích k reklamním účelům. V tiskové zprávě to ve čtvrtek oznámila americká Federální obchodní komise (FTC). Společnost Avast se sídlem v Británii se podle FTC nedovoleného jednání dopouštěla přes svou českou součást Jumpshot. Česká pobočka Avastu nepředpokládá, že by požadavky této dohody nějak zásadně ovlivnily její podnikání nebo současný či budoucí provoz.
„Dohoda se týká historických aktivit pouze malé, nezávisle provozované dceřiné společnosti Jumpshot, kterou Avast dobrovolně uzavřel před více než čtyřmi lety,“ sdělil ČTK Avast.
Firma podle americké komise nepravdivě uváděla, jak používá data uživatelů o prohlížení internetových stránek. Avast podle FTC prostřednictvím společnosti Jumpshot shromažďoval informace o tom, jak se spotřebitelé pohybují po webu prostřednictvím firemního rozšíření prohlížeče a antivirového softwaru. Takto získané informace pak firma prodávala bez odpovídajícího upozornění nebo souhlasu.
Firma podle mluvčího Avastu souhlasila s tím, že částku 16,5 milionu dolarů zaplatí. Připomněl také, že Avast firmu Jumpshot už dříve dobrovolně uzavřel a v lednu 2020 její činnost ukončil. „Provozní ustanovení v tomto vyrovnání jsou už v souladu se současnými programy Avastu pro ochranu soukromí a zabezpečení,“ sdělil e-mailem agentuře Reuters mluvčí firmy.
Server Seznam Zprávy loni v dubnu s odkazem na dřívější informace specializovaného serveru Global Data Review napsal, že Úřad pro ochranu osobních údajů prověřoval firmu Avast, respektive její nástupnickou společnost Gen Digital, a to kvůli nepřímému prodeji osobních údajů přes dceřinou společnost Jumpshot. Úřad kvůli tomu firmě vyměřil rekordní pokutu 13,7 milionu eur s tím, že řízení ale ještě neskončilo.
Společnost Avast byla založena v roce 1988 a díky bezpečnostním programům pro počítače i mobilní zařízení se stala jedním z průkopníků v oboru počítačového zabezpečení. Spojením Avastu a americké firmy NortonLifeLock vznikla v roce 2022 společnost Gen Digital, do jejíhož portfolia patří značky Norton, Avast, LifeLock, Avira, AVG, ReputationDefender a CCleaner. Produkty a služby pro kybernetickou bezpečnost, ochranu soukromí a identity firma Gen poskytuje ve více než 150 zemích.