Komerční prezentace Aktualizace: 2.08.2024 15:25

Praha – Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) hájí po sérii kritik od zainteresovaných úřadů, odborných sdružení a stavebních firem digitalizaci stavebního řízení. Tu doprovázejí i měsíc od spuštění 1. července problémy. Na síti X se Bartoš omluvil, změna je podle něj nezbytná a přinese benefity. Zahlcení úřadů podle něj způsobila „živelná panika“ před spuštěním systému, kdy stavebníci podávali žádosti ještě podle starých pravidel. O vysvětlení výhrad a hlavně o plán jejich řešení zažádá v rámci vládní koalice ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). Na dotaz ČTK dnes sdělil, že chápe, že se mohou vyskytnout komplikace, ale pokud přetrvávají týdny, pak je buď špatné zadání a řízení procesu, nebo chyba na straně dodavatele.

„Chtěl bych se omluvit za problémy, které náběh působí na kterékoliv straně, a uznávám, že čas na zorientování se v systému byl pro úředníky i vzhledem k možnostem velmi krátký. I podle zpětné vazby teď navazujeme další sérií školení a webinářů,“ uvedl Bartoš. Polemizoval současně s názory, že původní systém byl lepší. Pokud by tomu tak bylo, nepanovala by podle něj před změnou „tak hluboká nespokojenost s délkou stavebního řízení a celým procesem“. Poznamenal také, že pod vedením nyní opozičního hnutí ANO na ministerstvu „ležel“ projekt digitalizace osm let.

Jurečka ČTK napsal, že informace z terénu od lidí, kteří se systémem stavebního řízení pracují, bere velmi vážně a bude chtít v rámci koalice od Bartoše detailní informace k výhradám pracovníků stavebnich úřadů a především řešení situace. Uvedl, že chápe, že při zavádění novych IT systémů se mohou vyskytnout komplikace, ale pokud přetrvávají týdny, pak je buď špatné zadání a řízení procesu, nebo chyba na straně dodavatele. „Na MPSV poslední dva roky děláme celou řadu změn v digitalizaci, vím, že to není jednoduché, ale chyby nesmí zastavit kvalitní služby pro občany a investory,“ doplnil.

„Nikdo do toho nešel, protože bylo zřejmé, že to budou provázet komplikace, odpor ke změně a jde to proti různým zájmům. Nový stavební zákon a moderní digitální řešení potřeba bylo a je a jsem vděčný za každého, kdo na téhle společné cestě pracuje a aktivně se podílí na její realizaci. Všem tlakům navzdory. Děkuji všem za dosavadní nasazení i za trpělivost, než se tato zásadní změna usadí a budeme z ní jako společnost benefitovat,“ uvedl Bartoš.

Pokud něco podle něj způsobilo nižší propustnost stavebního řízení, tak to nebyl nový informační systém nebo jednodušší stavební zákon, ale uměle vyvolaná a živená panika před prvním červencem. „Je to hlavně zahlcení žádostmi podanými podle starého stavebního zákona, které neúměrně zatěžuje úřady. U řízení podle nového stavebního zákona jsme do konce roku prodloužili základní lhůty pro rozhodnutí stavebního úřadu na dvojnásobek,“ uvedl.

Potíže se spuštěním digitalizovaného stavebního řízení by podle Svazu měst a obcí (SMO) mohly znamenat skluz 13.000 stavebních povolení v hodnotě 100 miliard korun, a to v případě, že se podaří systém uvést do funkčního stavu do začátku září. Svaz varuje před kolapsem úřadů a také před dalšími škodami, které mohou plynout z nemožnosti čerpaní předjednaných dotací. Podobně jako Platforma pro zdravý stavební zákon, do které patří například Svaz podnikatelů pro stavebnictví, Česká komora architektů a Asociace developerů, žádá politiky o jednání, aby se řešily problémy digitalizace stavebního řízení.

Podíl
Exit mobile version