Komerční prezentace Aktualizace: 2.08.2024 19:18

Praha – Vicepremiér Ivan Bartoš (Piráti) dnes odmítl, že by jeho ministerstvo pro místní rozvoj nekomunikovalo o potížích s digitalizovaným stavebním řízením. Žádnou připomínku, kritiku či požadavek neignorujeme, napsal v rozsáhlém příspěvku na síti X, ve kterém reagoval na kritický dopis Platformy pro zdravý stavební zákon. Bartoš digitalizaci dnes po sérii kritiky od úřadů, odborných sdružení a stavebních firem hájil i v dalším příspěvku.

Platforma, do které patří například Svaz podnikatelů pro stavebnictví, Česká komora architektů a Asociace developerů, požádala prezidenta, premiéra a členy vlády o schůzku k řešení problémů digitalizace stavebního řízení. Digitalizace podle ní trpí problémy, jako jsou například nefunkčnost a nepřipravenost systému, nedostatečná uživatelská přívětivost a komplikované rozhraní s nejasnými postupy.

Bartoš uvedl, že detailnější a delší odpověď platformě zveřejní a zašle později, dnes odpověděl na některé obecné výtky i některé problémy konkrétních úřadů. „Na objektivní hodnocení komplexního systému digitalizace stavebního řízení je příliš brzy. Jedná se o zhruba 1400 zapojených organizací, až 13.000 úředníků a tisíce stavebníků,“ uvedl. Ocenil úředníky, kteří pracují s novým systémem a podle novelizovaného zákona, přičemž musí vyřídit ještě velký počet papírových žádostí.

Odmítl především, že by platforma nenašla partnera v komunikaci. Bartoš dodal, že on, náměstek Lukáš Černohorský či vedení dané sekce a odboru na ministerstvu každý den se zástupci úřadů nebo profesních organizací komunikují. „Žádnou připomínku, kritiku nebo požadavek neignorujeme. Řadě z nich jsme už vyhověli, další rozšíření funkcí je v plánu na srpen a září,“ zdůraznil.

Bartoš zopakoval, že asi 500 organizací dosud nemá správně přihlášené uživatele a nastavené jejich role. „Jednáme s dotčenými orgány o tom, jak situaci řešit. Dnes také vydáme rozšířený manuál pro lokální administrátory a MMR individuálně pomáhá s nastavením,“ dodal. Na konkrétních případech pak reaguje na některé výhrady. Například na informaci, že v Brně či Děčíně se úředníci nemohou přihlásit do nového systému, reagoval tím, že v případě správného nastavení účtů přihlášení možné je. „Brno obdrželo podle údajů dodavatele všech 100 objednaných IT balíčků 26. června,“ dodal.

Odmítá i to, že by úřadům chyběla metodika a proškolení. „Kromě zveřejnění instruktážních videí se v červnu uskutečnila také řada webinářů. Jejich kapacita zdaleka nebyla naplněna. Další sérii školení a webinářů jsme připravili na červenec a srpen. Vedle toho jezdíme do území na celodenní školení k práci v systému,“ uvedl. Zdůraznil, že znění většiny vyhlášek k novému stavebnímu zákonu bylo dostupné od začátku roku.

K výtkám ohledně technického vybavení Bartoš uvedl, že MMR v minulém roce obeslalo obce s dotazníkem, jakou IT techniku budou potřebovat. „V mnoha případech jsme odpověď dostali až po urgencích a se značným zpožděním. Samosprávy, které podepsaly smlouvy o dodávkách včas, obdržely vybavení ještě v červnu,“ uvedl. Připustil, že rychlost odpovědí po e-mailu nebo telefonu „nebyla v červenci ideální“. „Posílili jsme tým, který má toto na starost,“ doplnil.

Podíl
Exit mobile version