Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Klíčová schůzka summitu NATO potrvá jen pár hodin, podle FT kvůli Trumpovi

19 června, 2025

Vondroušová, Lehečka a Macháč postoupili na travnatých turnajích do čtvrtfinále

19 června, 2025

Průzkum: Třetina žáků se odmítá učit zpaměti, stejné množství používá AI

19 června, 2025

NATO kvůli Trumpovi asi summit v Haagu zkrátí na jeden den, píší FT

19 června, 2025

Kupka: V roce 2027 by v ČR mohly být podmínky pro jízdu zcela bez řidiče

19 června, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » BBC: Proč byly tvůrkyně filmu Barbie opomenuty při nominacích na Oscara
Kultura

BBC: Proč byly tvůrkyně filmu Barbie opomenuty při nominacích na Oscara

PersonálPodle Personál24 ledna, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Los Angeles – Mnohé šokovala skutečnost, že americká filmová akademie při nominacích na Oscara neocenila práci Grety Gerwigové a Margot Robbieové – co za tím ale skutečně stojí? To, že je film založen na panence, Barbie na Oscarech opravdu uškodilo. Přestože byl snímek nominován na nejlepší film, Gerwigová byla vynechána jako režisérka a Robbieová v kategorii nejlepší herečka, což vyvolalo na internetu i u jejich kolegů vlnu pobouření. Agentura AP označila vynechání Gerwigové za „jeden z největších šoků poslední doby“, napsal dnes server BBC News.

Někteří fanoušci se obořili na Kena. Jak upozornil deník USA Today, který citoval jednoho z uživatelů sociální sítě X, nominace Ryana Goslinga v kategorii nejlepší herec ve vedlejší roli, zatímco Gerwigová a Robbieová byly vynechány, „tak trochu dokazuje pointu filmu“, tedy že patriarchát je stále mezi námi.

„Bez Grety Gerwigové a Margot Robbieové, dvou lidí, kteří jsou nejvíce zodpovědní za tento historický, celosvětově proslulý film, by žádný snímek o Barbie neexistoval,“ podotkl představitel Kena.

Přetrvávající sexismus ve filmovém průmyslu byl možná jedním z faktorů, ale ten jen přispěl k zásadnímu problému. Navzdory tomu, že členové akademie kývli na nominaci za nejlepší film, nebrali snímek založený na hračkách vážně, ignorovali, jak je vynalézavý, a odmítli ho jako miliardovou popcornovou komedii, i když je zároveň zábavnou, převratnou kulturní výpovědí.

Podkopává stereotypy o ženách, ale halí to do veselého, cukrkandlového obláčku. Oscaroví hlasující nemohli nebo nechtěli nahlédnout pod tento povrch, aby viděli, jak nápaditý a podstatný film to je a jak pečlivě ho Gerwigová zaranžovala.

Vzhledem k tomu, že na nejlepší film je nominováno deset snímků a režiséři mají jen pět míst, musí některé filmy přistát v kategorii „musely se zrežírovat samy“. Je však nápadné, že Gerwigovou jako by vytlačili nominovaní, kteří natočili menší, střízlivé filmy: Justine Trietová, která si zasloužila překvapivou nominaci za napínavou Anatomii pádu (a zachránila kategorii před čistě mužským obsazením), a Jonathan Glazer, který byl za drama o holocaustu Zájmová oblast vším, jen ne jistotou. Odlehčená komedie Gerwigové jim zjevně nemohla konkurovat.

A ještě před vyhlášením nominací se objevily náznaky, že originalita Barbie bude podceněna. První přišel, když akademie rozhodla, že scénář Gerwigové a Noaha Baumbacha patří do kategorie adaptací (kde získal nominaci), a nikoliv do kategorie originálů. Další nápověda přišla na Zlatých glóbech. Barbie sice nezískala cenu za nejlepší komedii nebo muzikál, ale odešla s lacinou, nově vymyšlenou cenou za filmový kasovní úspěch, cenou útěchy za to, že je populární a vydělává peníze.

Vztah filmu k penězům a firemní kultuře byl od počátku problematický. Příběh kritizuje společnost Mattel, která prodává všechny barbíny, jako tupou a patriarchální, ale samotný film je velkou studiovou produkcí s licencí této hračkářské firmy. Když byl film uveden do kin, The New York Times poukázaly na rozporuplné názory kritiků na to, zda je „brilantně převratný, nebo nevyhnutelně korporátní“.

Hlasující na Oscarech se zřejmě rozhodli vnímat jej jako další studiový trhák. To odráží nedávný vzorec, kdy se do boje o nejlepší film dostaly velké komerční filmy a jejich režiséři byli ignorováni, včetně snímků Duna, Top Gun: Maverick a Avatar s podtitulem The Way of Water. Žádný z nich však neměl takovou kulturní odezvu nebo svěžest jako Barbie.

Nejotevřenější sociální poselství filmu vychází z postavy Ameriky Ferreraové, tedy Glorie, hlavního člověka v Barbielandu. Ferreraová byla vítaným, ale překvapivým způsobem nominována jako herečka ve vedlejší roli, a to, jak se dá předpokládat, hlavně díky jejímu vášnivému monologu o očekáváních kladených na ženy, jako například: Buďte štíhlé, ale předstírejte, že je to proto, že chcete být zdravé. Je to vyčerpávající,“ říká Gloria. „Musíte mít peníze, ale nemůžete si o ně říct, protože je to neomalené,“ dodává.

Vydělala Gerwigová jednoduše příliš mnoho peněz? Možná. Buďte ženou režisérkou, ale neukazujte mužům, že vyděláváte víc než oni. Tohle klidně mohlo být součástí Gloriina proslovu.

Robbieová byla také podceněna. Ferreraové naštvaný, upřímný monolog má v sobě přímočarost, která se na Oscarech často objevuje. To, co musela udělat Robbieová, bylo jemnější, hůře ocenitelné. Když Gloriin výbuch probudí v jiné Barbie pocit vlastní hodnoty, probudí se i Barbie ztvárněná Robbieovou. „Tím, že jsi dala hlas rozporuplnému nesouladu, který vyžaduje být ženou v patriarchátu, jsi ho připravila o jeho sílu,“ říká jí Robbieová a pronáší tyto věty lehkým tónem, který říká, že myšlenka je pravdivá, ale také trochu nabubřelá. Gerwigová a Robbieová, obě nominované jako producentky filmu, tento rozpor obratně vyjádřily, což je možná důvod, proč jim unikly nominace, které jim měly patřit.

 

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Archeologové na Mušově od pátku vystaví římskou náramkovou peněženku

Filmaři České televize proměnili Chyše na Karlovarsku ve strašidelný zámek

Nová expozice Archeoparku Všestary se otevře v létě, součástí budou dva filmy

Filmaři natáčejí na jihu Moravy náročné exteriérové scény filmu Gerta Schnirch

Téměř stoletý Kolíbal vystavil v Praze svou Vertikální strukturu

Věstonická venuše bude v Brně k vidění ze všech stran, našli ji před 100 lety

Soubory Národního divadla se dnes před rekonstrukcí rozloučí s Novou scénou

České korunovační klenoty budou letos vystaveny od 18. do 29. září

Korunovační klenoty budou letos vystaveny pro veřejnost od 18. do 29. září

Tipy Redaktorů

Vondroušová, Lehečka a Macháč postoupili na travnatých turnajích do čtvrtfinále

19 června, 2025

Průzkum: Třetina žáků se odmítá učit zpaměti, stejné množství používá AI

19 června, 2025

NATO kvůli Trumpovi asi summit v Haagu zkrátí na jeden den, píší FT

19 června, 2025

Kupka: V roce 2027 by v ČR mohly být podmínky pro jízdu zcela bez řidiče

19 června, 2025

Lyžařka Nová po vážném zranění mozku rehabilituje v Kladrubech

19 června, 2025

Poslední Zprávy

Město Pardubice podle dohody nebude platit stomilionovou ztrátu HC Dynamo

19 června, 2025

Generální advokátka soudu EU podpořila pokutu přes čtyři miliardy eur pro Google

19 června, 2025

Nejstarší čínská automobilka míří do Česka

19 června, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.