Komerční prezentace Aktual.: 3.06.2025 12:13
Praha – Česko čeká na dlouhou dobu pokles počtu dětí ve školách. Jde o velkou změnu, která bude velmi dramatická v některých regionech, v některých se možná vůbec neprojeví. Na konferenci školství 2026 v Praze to dnes řekl ministr školství Mikuláš Bek (STAN). Česko podle něj čeká vyprazdňování škol, pokles zájmu o některé středoškolské studijní obory či proměna poptávky na trhu práce. Končí také období růstu počtu zaměstnanců v regionálním školství, zároveň je potřeba řešit růst podílu nekvalifikovaných učitelů, uvedl.
Počty zaměstnanců ve školách v posledních letech rostly výrazně rychleji než počty dětí ve školách. Od roku 2018 přibylo podle ministra ve školách více než 50.000 zaměstnanců. Počet žáků se od té doby zvýšil zhruba o 6,5 procenta, zatímco učitelů o 18,5 procenta. Asistentů pedagoga přibylo o 50 procent a nepedagogických pracovníků o 8,5 procenta, řekl Bek. Personální růst v regionálním školství je podle něj u konce.
Stát potřebuje do budoucna zajistit dostatek kvalifikovaných sil do školství. „My jsme bohužel ten rychlý rozběh nových pracovních pozic v novém systému financování včas nepokryli navýšením počtu studentů učitelství nebo některých dalších oborů,“ řekl Bek. To se děje od letošního roku. Stát uzavřel s univerzitami dohodu, podle níž začnou od nového akademického roku navyšovat počty studentů učitelství nebo psychologie. Míra obsazení pozic nekvalifikovanými učiteli roste, velké jsou i regionální rozdíly. O nedostatku kvalifikovaných učitelů a učitelů některých předmětů se mluví dlouhodobě.
Podle analýzy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy by mohlo do roku 2035 v základních a středních školách pracovat asi 90.000 kvalifikovaných učitelů, potřeba jich ale bude asi 113.000. Podíl nekvalifikované výuky by se tak mohl zvýšit na více než 20 procent. Nyní na ZŠ učí asi deset procent hodin lidé bez učitelské kvalifikace, na středních zhruba sedm procent.
V Česku je podle Beka vysoký počet malých škol. Největším problémem je jejich personální zajištění, tedy zajištění kvalifikovaných učitelů, speciálních pedagogů, školních psychologů i dalších odborníků. Fragmentaci škol podpořil i současný model financování. Česko vstupuje do fáze poklesu počtu dětí, který problém prohloubí především v regionech s velkým odlivem obyvatel. Nyní je počet dětí ve školách na vrcholu, uvedl ministr.
„Měli bychom si realisticky přiznat, že personální expanze školství je u konce. Měli bychom klesající počty dětí zvládnout v zásadě s těmi počty zaměstnanců, ať už učitelů, ostatních pedagogů nebo podpůrného personálu, kteří teď ve školství pracují,“ řekl Bek. Samozřejmostí je podle něj regionální či lokální přesun zaměstnanců.
Větší populace dětí už přechází ze základních do středních škol, v mateřských školách dětí ubývá. Do mateřských škol chodí v tomto školním roce asi 360.400 dětí, zhruba o 4000 méně než v tom minulém.