Aktualizace: 23.02.2024 13:50

Berlín – Filmový festival Berlinale láká do německé metropole nejen zvučná jména světové kinematografie a velké producentské společnosti, ale ukázat se zde snaží i mladí a začínající filmaři. Jedním z nich je student režie Matěj František Preisler, který se snaží upozornit na svou tvorbu a navázat kontakty pro svou budoucí kariéru.

Třiadvacetiletý Preisler, který pochází z umělecké rodiny a který studuje na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku, na festival přihlásil svůj bakalářský snímek Andělská rapsodie. „Je to psychologický horor o psychopatickém schizofrenním vrahovi, který aby mohl komponovat, zabíjí lidi. Jeho alter ego je postava dirigenta, takový mefisto, který mu určuje, kdy a koho má ze svého života odstranit za faleš a přetvářku,“ řekl v rozhovoru s ČTK Preisler.

„Film bohužel na Berlinale přijat nebyl,“ řekl. Preisler se přesto chtěl festivalu z profesního zájmu zúčastnit. „Jsem tady, abych poznával festival, což jsem si vždycky přál, a ideálně navazoval i nějaké kontakty, což se mi zatím docela daří,“ uvedl. S sebou přivezl i letáčky své školy. K setkávání s producenty využil Evropský filmový trh (EFM), který se koná společně s Berlinale.

„Evropský filmový trh je jednou ze dvou nejdůležitějších akcí v Evropě společně s Marché du Film v Cannes,“ vysvětlila na českém stánku na EFM Barbora Lochmanová z Českého filmového centra ve Státním fondu kinematografie. „Tady se děje ten business, tady se odehrávají prodeje a tady se to všechno domlouvá,“ uvedla. „Festival je prezentace filmů pro publikum a filmové fandy. Prodej filmů a navazování kontaktů a případné koprodukce se navazují na EFM,“ dodala.

Významu Berlinale a EFM si je vědom i Preisler. „Účast zde je výhodná, protože člověk může vidět nejaktuálnější tvorbu ze světa. Pokud má přístup i na Evropský filmový trh, tak může navazovat kontakty, získávat vizitky a pak se zamýšlet nad možnými koprodukcemi,“ řekl.

Do Berlína Preisler přijel se svou dosavadní tvorbou a také s náměty, které zde nabízí. „Mám dva náměty v literární formě. Nabídnul jsem je několika producentům. Uvidím, jak se to rozvine,“ řekl.

Na rozdíl od jiných mladých filmařů má Preisler o začátku kariéry jasno, protože získal stipendium od komerční české televize, jehož součástí je i tříletá pracovní nabídka po dokončení studia. „To se nepoštěstí hned každému, obecně se ale člověk ve filmové branži musí umět nabízet,“ řekl.

Současnou českou filmovou tvorbu hodnotí Preisler jako kvalitní, chybí mu ale nějaký nový směr. „Pár let tady máme filmy podobného typu. Většinou se téma týká doby komunismu a nacismu. Chtělo by to něco revolučního. Jsem proto rád, že se podařilo natočit Bod obnovy. Kdyby bylo více takových pokusů, byl bych vděčný,“ řekl o sci-fi snímku režiséra Roberta Hloze.

„Co mi chybí, a je to můj žánr, je kvalitní komedie. Ne, aby se diváci smáli hloupému vtipu nebo plytkému dialogu, ale jako to dělali Miloš Forman, Martin Frič, Jiří Menzel nebo konkrétně můj vzor Václav Vorlíček s Milošem Macourkem či Oldřich Lipský,“ dodal.

Podíl
Exit mobile version