Aktual.: 12.12.2024 12:01
Brusel – Evropská komise (EK) navzdory sílícím politickým tlakům neuvažuje o změně pravidel u snižování automobilových emisí. Agentuře Reuters to dnes řekl eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra.
Frakce Evropské lidové strany (EPP), která je největší v Evropském parlamentu, tento týden navrhla zmírnění pokut, jež se mají od příštího roku vůči automobilkám uplatňovat v případě neplnění emisních cílů. Tím se frakce připojila ke snaze národních vlád a výrobců aut přimět Brusel ke změnám, které by podpořily evropský automobilový průmysl, jež se nyní potýká s řadou problémů.
„Ne. Odpověď je ne,“ reagoval Hoekstra na dotaz agentury Reuters, zda nyní uvažuje o změnách v pravidlech pro automobilové emise.
Hoekstra je přitom stejně jako předsedkyně EK Ursula von der Leyenová součástí frakce EPP. Ta nyní přišla s návrhem takzvaného zprůměrování, tedy rozložení plnění emisních cílů do tří let. S tímto návrhem souhlasí také například Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).
„Navrhujeme konkrétní kroky, které by se měly zavést tak, aby automobilky v příštím roce pokuty neplatily, nebo je platily ve výrazně nižších řádech, než jak to vypadá na základě současných pravidel,“ sdělila ve středu ČTK česká europoslankyně Danuše Nerudová (STAN), která byla jednou z vyjednavaček lidovecké pozice. Dodala, že při vyjednávání byla v úzkém kontaktu s organizací ACEA i se zástupci společnosti Škoda.
Česko a Itálie s podporou dalších zemí nedávno vyzvaly Evropskou unii, aby pokuty automobilkám za neplnění emisních cílů zmírnila. Podle ministra průmyslu Lukáše Vlčka (STAN) je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to, že neprodávají dostatečný počet elektromobilů, není podle něj správná cesta.
Evropský automobilový průmysl se nyní potýká se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a a nečekaně pomalým přechodem zákazníků k elektromobilům. ACEA už dříve varovala, že evropskému automobilovému sektoru kvůli neplnění emisních cílů na příští rok hrozí pokuty v objemu kolem 15 miliard eur (zhruba 376 miliard Kč). Tyto pokuty podle ní připraví automobilový sektor o peníze potřebné na investice.