Komerční prezentace Aktual.: 2.09.2025 12:20
Veletov (Kolínsko) – Poslední československá námořní loď Třinec by se na svoji poslední plavbu z nizozemského Rotterdamu do polského Štětína mohla vydat na přelomu let 2026 a 2027. Z Polska by se pak do ČR mohly dostat jednotlivé části lodi. V Rotterdamu se na tom v červenci předběžně dohodli zástupci majitele lodi a České lodní společnosti. ČTK to řekl Martin Bednář z České lodní společnosti, která provozuje Námořní muzeum ve Veletově na Kolínsku.
Zhruba 40 procent lodi, část kapitánského můstku a větší část přídě, by měly skončit v uvedeném muzeu, které za projektem záchrany stojí. Záštitu nad projektem Třinec jede domů převzal ministr dopravy, řekl Bednář.
„Do Polska Třinec potáhnou tři obrovské remorkéry. V Polsku loď vyrobili, takže ji umí opravit a demontovat, po řekách by se části dostaly až sem. Loď bude potřebovat nějakou sanaci, na to už máme předjednané české firmy, které to umí a mají na to oprávnění,“ popsal první plány Bednář.
Náklady na sanaci a přesun lodi odhaduje na 10 až 20 milionů korun. V Nizozemí si nyní loď pronajímá přepravní společnost, která s ní aktivně pracuje v oblasti skladování a logistiky komodit. „Loď je po revizi trupu, který je po 50 letech v perfektním stavu, což zaujalo i stavitele ve Štětíně, nástavba je na tom trochu hůř, protože nebyla opečovávaná, ale interiér a další části jsou v pořádku,“ doplnil Bednář.
Flotila Československé námořní plavby byla ve své době druhou největší flotilou z vnitrozemských států na světě. Československá námořní plavba vlastnila 44 lodí, její historie skončila v roce 1998, kdy byly postupně zbývající lodě rozprodány. Loď Třinec dlouhá zhruba 199 metrů a široká 24,5 metru tehdy skončila v rukou nizozemské přepravní firmy. Po 23 letech aktivní plavby zakotvila v Rotterdamu, kde se stala pod jménem Marcor Bulk skladovacím plavidlem sypkých materiálů, což ji zachránilo před likvidací. Nizozemská firma však postavila nové překladiště na souši, loď už proto nemá využití a hrozí jí sešrotování.
Do projektu Třinec jede domů se zapojila řada partnerů, například Třinecké železárny nebo statutární město Třinec, které má zájem o kotvu. Získané předměty by město chtělo vystavit ve veřejném prostoru. O další části má zájem třeba Slovenské technické národní muzeum. „K návratu námořní lodi zpět do České republiky přispívá i ministerstvo dopravy, které bylo při jednáních zastoupeno ředitelem odboru vodní dopravy Evženem Vydrou, který je zároveň jeden z posledních námořníků, kteří na lodi Třinec kdysi jezdili,“ doplnil Bednář.
Námořní muzeum ve Veletově přibližuje od roku 2023 desítkami artefaktů historii plavby na mořích a oceánech od poloviny 17. století až po slavnou éru Československé námořní plavby. Část expozice je věnovaná významným osobnostem spojeným s námořní historií a lodím z meziválečné baťovské éry. K vidění jsou vlajky, uniformy, modely, části lodí, ekonomické výkazy, navigační pomůcky, set porcelánového nádobí, záchranné prostředky, čluny, neoprenové obleky nebo historické fotografie.