Komerční prezentace Aktual.: 24.04.2025 11:38
Čínská společnost CATL představila nový typ sodíko-iontové baterie ve specifikaci pro sériovou produkci. V porovnání s nyní užívanými bateriemi typu LFP nebo NMC (lithium-železo-fosfát či nikl-mangan-kobalt) je hlavní výhodou sodíko-iontové baterie její odolnost vůči chladu.
Podle expertů se taková baterie může nabíjet téměř plnou rychlostí i při teplotách kolem mínus čtyřiceti stupňů. Má sice menší energetickou hustotu )cca 175 Watthodin na kilogram) v porovnání s lithium-iontovými (ty disponují obvykle 200-300 Wh/kg), avšak pro běžné typy vozidel by i to mělo postačovat.
Další výhodou této baterie je její bezpečnost. Nevzplála ani při zkouškách typu řezání, drcení nebo proražení ostrým předmětem. Tyto baterie se budou vyrábět jak ve verzi s vysokým napětím, tak i nízkým.
Časem by se mohla jejich cena podstatně snížit. Podle Americké fyzikální společnosti je sodík v přírodě tisíckrát četnější než lithium a jeho dopad na životní prostřední je mnohem nižší. Sériová výroba těchto baterií pro plug-in hybridy a elektromobily začne v červnu. O půl roku později pak sjedou z výrobní linky první kusy nízkonapěťových baterií.
Autonaelektřinu.cz