Aktual.: 10.02.2025 16:52
Pardubice – Vojenští piloti budou v Pardubicích od dubna trénovat na nových proudových letounech L-39 Skyfox. Postupně nahradí starší Albatrosy. Dva stroje si dnes do své flotily oficiálně převzalo Centrum leteckého výcviku a další dva očekává v druhé polovině letošního roku. Novinářům to dnes řekl Jiří Protiva, ředitel národního podniku LOM Praha, pod který centrum spadá.
„S dodavatelem máme ještě opci na další čtyři letouny. Počet letounů se ohledem na požadavky české armády a zahraničních armád může zvyšovat,“ řekl Protiva.
Zakázka na čtyři letouny L-39 NG s obchodním názvem Skyfox je přes dvě miliardy korun. Je v tom zahrnuto pozemní vybavení, školení pozemního personálu a pilotů, simulační technologie, řekl Protiva.
„Právě teď probíhá diskuse nad výcvikovými osnovami, aby Skyfox byla platforma, z které by piloti mohli rovnou pilotovat bojový letoun páté generace, tedy F-35,“ řekl Protiva. Česká vláda loni s Washingtonem podepsala memorandum o zakázce zahrnující 24 amerických letounů F-35A Lightning II. První letouny mají být hotové v roce 2029.
Skyfox je podzvukové letadlo, létá rychlostí 800 až 900 kilometrů v hodině. Od svého předchůdce L-39 Albatros, kterého se vyrobilo 3000 kusů, převzalo zčásti jeho aerodynamický tvar. „Je to dolnoplošník s lichoběžníkovým křídlem. Je tam nový trup, nové křídlo, nový kokpit, vystřelovací sedačky,“ řekl generální ředitel Aero Vodochody Viktor Sotona.
Z nového letounu je podle Sotony mnohem lepší výhled než z Albatrosu. Jeho motor také reaguje pružněji. Letoun už loni firma dodala v počtu 12 kusů do Vietnamu a osm jich letos předá do Maďarska. „Letadlo je mnohem rychlejší, mrštnější, ovladatelnější. Mám v sobě integrovaný virtuální výcvikový systém, dokáže simulovat protivníky,“ řekl Sotona.
Pilot Ervín Ehm, který bude v Pardubicích školit piloty, se musel s novým skyfoxem seznámit. Díky tomu, že má zkušenosti z letounu L-159 Alca a gripenu, strávil výukou 20 hodin. Nováčkům to potrvá déle. „My máme zkušenosti, žák přichází z vrtulového stroje. Ty mají kulaté budíky, student musí očima hledat po kokpitu, soustředit se na každý jednotlivý budík. Ve skyfoxu je všechno na jednom displeji,“ řekl Ehm.
Podle Ehma je potřeba si například osahat úhly náběhu, pádové rychlosti nebo létání ve skupině a zvyknout si na ovládání kniplu a plynu. „Oproti Albatrosu se nový letoun chová trošku jinak,“ dodal Ehm.
Centrum leteckého výcviku loni oslavilo 20 let. Piloti české armády i zahraniční vojáci se v něm začínají učit na vrtulovém letounu Zlín 142, na kterém udělají základní výcvik. Potom se přesouvají na proudový albatros, centrum ho však postupně vyřadí a nahradí skyfoxem.
„Je to opravdu dobrý letoun, věříme, že nám posune výcvik armády významně dál. Postupně ho budeme zařazovat do výcviku. Všichni naši piloti, ať vrtulníkoví, taktičtí nebo proudoví, všichni jsou bývalí vojenští piloti, mají mladým pilotům co předat,“ řekl ředitel centra Jaroslav Špaček.
Kvůli výuce na nových letounech L-39 NG v areálu letiště, kde centrum sídlí, vzniká i nové simulační středisko za desítky milionů korun. Dokončené bude v březnu. Zásadní investicí je mimo jiné certifikovaný letecký simulátor skyfoxu pro komplexní výcvik, který přípravu pilotů výrazně urychlí.